הפער בסקרים והשפעתו על המציאות

בערוץ 14 המלחמה לא השפיעה משמעותית על הליכוד, ובערוץ 12 מפלגתו של נתניהו התרסקה • מאז 2023 השתנה האופן שבו דוגמים הסוקרים את הזרם המרכזי בציבור

מיקרופון ערוץ 14, צילום: אורן בן חקון

סקרי דעת קהל הם חלק מרכזי בחיינו, בעיקר סקרי מנדטים שמתפרסמים אחת לשבוע בערוצי התקשורת השונים.

לא אחת עולה טענה שהסקרים יוצרים מציאות, בכך שהם משפיעים רבות על דעת הקהל ו"מסייעים" לבוחר ללכת עם הזרם. למשל, מפלגת הגמלאים בראשות רפי איתן, אשר במהלך קמפיין בחירות 2006 כלל לא עברה את אחוז החסימה בסקרים. אך לאחר שהצליחה לעבור בקושי את אחוז החסימה ולקבל שני מנדטים בסקר האחרון שפורסם לפני הבחירות, הרגישו בוחרים רבים - אשר קודם לכן חששו כי קולם יתבזבז - מספיק בטוחים להצביע עבור מפלגת הגמלאים, שהפתיעה וזכתה בשבעה מנדטים.

אולם לא רק על הציבור משפיעים הסקרים. פוליטיקאים נעזרים רבות בסקרי דעת קהל כדי לחוש את השטח בטרם יקבלו החלטות, לרבות החלטות גורליות לעתיד מדינת היהודים. כך עשה ראש הממשלה יצחק רבין טרם ההחלטה ללכת על מסלול תהליך אוסלו, כאשר סקרים הראו לו במפורש שרוב גדול של הציבור הישראלי תומך ברעיון "עזה ויריחו תחילה". גם אהוד ברק בתקופתו כראש ממשלה נעזר רבות בסקרי דעת קהל במהלך המשא ומתן עם הפלשתינים ומול סוריה.

אולם בעוד בעבר נראה היה שסקרי דעת הקהל היו פחות או יותר זהים בתוצאותיהם, לאחרונה קיים הבדל משמעותי בין מכוני הסקרים המרכזיים, דבר שלמעשה יצר שתי מציאויות מקבילות בכל הנוגע לדעת הקהל הישראלית.

בעוד סקר מ־10 ביוני 2024 של מכון מדגם שהתפרסם בערוץ 12 הציג תמונה, שעל פיה הקואליציה הנוכחית בראשות נתניהו מקבלת 51 מנדטים, סקר שפורסם באותו היום על ידי דיירקט פולס בערוץ 14 העניק לקואליציית נתניהו 59 מנדטים. השוני בין הסקרים מתבטא בעיקר בנתונים שמקבלות שתי המפלגות הגדולות המזוהות עם הזרם המרכזי של החברה הישראלית, הליכוד והמחנה הממלכתי, בעוד חלוקת המנדטים של שאר המפלגות נותרה כמעט זהה. כך, בעוד בערוץ 12 מוביל המחנה הממלכתי עם 22 מנדטים לעומת 19 בלבד לליכוד, בערוץ 14 מוביל הליכוד עם 26 מנדטים לעומת 17 בלבד למחנה הממלכתי.

הגם שטרם בחירות 2022 היו הסקרים פחות או יותר זהים, אם כי דווקא סקר ערוץ 14 היה היחיד שחזה רוב לגוש נתניהו, נראה שמאז שנת 2023 חל שינוי באופן שבו דוגמים שני הסקרים את הזרם המרכזי של החברה הישראלית.

ההבדל בולט בעיקר בנתוני הסקרים לאחר מתקפת חמאס. בעוד סקרי ערוץ 14 מציגים מציאות, שלפיה מחדל 7 באוקטובר לא השפיע משמעותית על הליכוד במספר המנדטים, בערוץ 12 מפלגתו של נתניהו התרסקה מ־28 מנדטים ל־18 בלבד. נתוני הסקרים לגבי המחנה הממלכתי מציגים תמונה הפוכה: בעוד בערוץ 12 מפלגתו של גנץ התחזקה מ־27 ל־37 מנדטים, סקרי ערוץ 14 מציגים מציאות שלפיה מחדל 7 באוקטובר כמעט לא השפיע על המחנה הממלכתי מבחינת מנדטים.

בעוד בערוץ 12 מוביל המחנה הממלכתי עם 22 מנדטים לעומת 19 בלבד לליכוד, בערוץ 14 מוביל הליכוד עם 26 מנדטים לעומת 17 בלבד למחנה הממלכתי

שאלת מיליון הדולר היא כמובן מי מהסקרים מציג תמונה מדויקת של המציאות, ואת התשובה לכך נקבל כאשר יהיו בחירות. עד אז, נראה שכל צד בפוליטיקה הישראלית המקוטבת ימשיך לראות את המציאות הנוחה לו על פי הסקרים, אם בערוץ 12 המזוהה אידיאולוגית עם האופוזיציה ואם בערוץ 14 המזוהה עם הקואליציה. כך ימשיך נתניהו להתבשם מסקרי ערוץ 14, אשר מראים כי מצבו הפוליטי יציב, לעומת אלו של ערוץ 12 המראים כי מעמדו נמצא בקריסה.

ובאותה נשימה יעדיף גנץ לראות את המציאות דרך סקרי ערוץ 12, ולא את אלו בערוץ 14 שמראים תמונה שונה לגמרי. נראה שהאמת היא אי־שם באמצע...

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר