בכירה בממשל: "ארה"ב לא תשקול לעכב משלוחי נשק לישראל"

ליז גרדה, הממונה מטעם הממשל על המצב ההומניטרי בעזה, שללה את האפשרות שוושינגטון תעצור העברת תחמושת לישראל בשל המצב ברצועה • "ישראל חלק ממעגל של מדינות שארה"ב ללא תנגד להן", אמרה הבכירה בשיחה עם ארגוני סיוע

העברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר "ארז מערב". צילום: דובר צה"ל

גורם בכיר בממשל האמריקני אמר היום (חמישי) לארגוני סיוע כי ארה"ב לא תשקול לעכב משלוחי נשק לישראל בשל חסימת מזון ותרופות לעזה, כך חושף דיווח של אתר "פוליטיקו".

לפי הדיווח, ליז גרנדה, הבכירה האמריקנית העוסקת במצב ההומניטרי בעזה, אמרה בפגישה עם מנהיגי ארגוני סיוע בוושינגטון ב-29 באוגוסט כי ארה"ב עשויה לשקול טקטיקות אחרות לשכנע את ישראל לאפשר כניסת סיוע הומניטרי לעזה, כמו הפעלת לחץ דרך האו"ם, אך הדגישה כי הממשל ימשיך לתמוך בישראל ולא יעכב או יעצור משלוחי נשק.

חיסול המחבלים שבזזו משאית סיוע הומניטרית ברפיח // דובר צה"ל

"היא אמרה שישראל היא אחת מ'מעגל צר של בעלות ברית מעטות' שארה"ב לא תתנגד להן, ולא 'תמנע מהן דבר שהן רוצות'", סיפר גורם בכיר בארגון סיוע הומניטרי שנכח בפגישה.
הדברים נאמרו יותר מחודש לפני שמזכיר המדינה אנתוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין שלחו מכתב לישראל ובו איימו לעכב משלוחי נשק אם לא יחול שיפור דרסטי במצב ההומניטרי בעזה. הממשל נתן לישראל 30 יום לתקן את המצב.

כאשר עיתונאים לחצו על הממשל ביום שני לגבי מדוע האולטימטום לישראל במכתב מיום ראשון כלל תקופת חסד, דובר מחלקת המדינה מתיו מילר אמר: "אנו מאמינים שמתאים לתת להם הזדמנות לתקן את הבעיה." גורם ישראלי אמר כי ישראל מתייחסת ברצינות למכתב וכי "בכוונתה לטפל בחששות שהועלו במכתב זה מול עמיתינו האמריקאים".

בפגישה באוגוסט, שנמשכה כמעט שעתיים, נציגי ארגוני הסיוע פירטו את הדרכים בהן ישראל חוסמת גישה לעזה והביעו דאגה מסירובה של ארה"ב להגביל משלוחי נשק. הם טענו כי ישראל מפרה את החוק ההומניטרי הבינלאומי, האוסר על מדינות להגביל או לחסום סיוע הומניטרי או תנועה של עובדי סיוע באזורי סכסוך.

"היא אמרה שהכללים לא חלים על ישראל", אמר אחד המשתתפים בפגישה. מספר משתתפים תיארו את דבריה של גרנדה כגלויים וישירים באופן מפתיע, מה שהפתיע רבים בחדר. עם זאת, כמה מהנוכחים ציינו כי גרנדה לא הביעה את דעותיה האישיות, אלא הסבירה את מדיניות ארה"ב כלפי ישראל.

ארה"ב טרם קבעה רשמית אם ישראל מפרה את החוק ההומניטרי הבינלאומי. דו"ח של מחלקת המדינה ממאי קבע כי "סביר להעריך" שישראל מפרה את החוקים בעזה, אך נמנע מלקבוע קביעה סופית. גרנדה גם אמרה כי אם ארגוני הסיוע יחליטו לעזוב את עזה, לישראל יש תוכנית להשתמש במגזר המסחרי להעברת סיוע, ומדינות שכנות יסייעו בתיאום.

לפי הדיווח, גרנדה ציינה כי ישראל העבירה מודיעין לארה"ב המצביע על כך שחמאס גונב חלק מהסיוע ומשתמש בו לחיזוק שורותיו. הממשל מאמין בהערכה זו, אמרה.
גרנדה הוסיפה כי כל עוד הארגונים הבינלאומיים יהיו תחת פיקוח של מתפ"ש (COGAT), משרד הממשלה הישראלי האחראי על פיקוח על חלוקת הסיוע בעזה, יהיה להם קשה לשנות את הפעילות בשטח. היא תיארה את מתפ"ש כ"תיבת דואר" של צה"ל, המקבלת הוראות מצה"ל, הקבינט המלחמתי וגורמי המודיעין הישראליים.

ארה"ב ניסתה להעביר את עבודת הארגונים הבינלאומיים בעזה מפיקוח מתפ"ש לפיקוח שר הביטחון יואב גלנט. לא ברור מה מצב המאמצים הללו. דובר מתפ"ש סירב להגיב. גורם במחלקת המדינה האמריקנית אמר כי מתפ"ש וצה"ל הם "שותפים חיוניים" ו"חיוניים להצלחת המאמצים ההומניטריים".

משרד החוץ האמריקני והמועצה לביטחון לאומי סירבו להגיב על הפגישה באוגוסט או על פרשנותם של ארגוני הסיוע. השגרירות הישראלית לא הגיבה לבקשת תגובה על פעולותיה בנוגע לסיוע בעזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר