נאומו האחרון של ביידן כנשיא ארה"ב: "חיזבאללה תקף ללא התגרות - הפיתרון היחיד הוא דיפלומטי"

בנאום הפרידה שלו באו"ם, ביידן התייחס למלחמת ישראל בחמאס, וטען: "אני מקדם יחד עם קטאר ומצרים עסקה שתחזיר את החטופים הביתה ותביא לעזה חופשיה מחמאס וביטחון לישראל" • לדבריו, "חיזבאללה תקף בטילים ללא הפסקה - שנה לאחר מכן, מאות משני צדדי הגבול נשארו עקורים" • בנוסף, הדגיש: "פועלים להביא יציבות למזרח התיכון, שלא נראה שוב את זוועות 7 באוקטובר"

הנשיא ביידן בעצרת האו"ם, הערב. צילום: AP

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נשא הערב (שלישי) את נאומו האחרון כנשיא ארצות הברית ה-46 בעצרת האומות המאוחדות של האו"ם.

בנאומו התמקד ביידן במניית ההישגים של ממשלו במהלך ארבע השנים האחרונות וסימן את הצעדים הדרושים לדעתו בהמשך. הוא התייחס למלחמה באוקראינה, לאלימות במזרח התיכון ובסודאן וכן למשבר האקלים ולרעב במדינות העולם השלישי. 

על מלחמת ישראל בחמאס, אמר: "אנחנו פועלים להביא יציבות למזרח התיכון, שלא נראה שוב את זוועות 7 באוקטובר. משפחות החטופים עוברות גהנום, אזרחים חפים מפשע בעזה עוברים גם הם גהנום, הם לא ביקשו את המלחמה הזו שחמאס פתח בה. אני מקדם יחד עם קטאר ומצרים עסקה שתחזיר את החטופים הביתה ותביא לעזה חופשיה מחמאס וביטחון לישראל".

ביידן: "משפחות החטופים עוברות גהנום", צילום: EPA

על העימות הגובר מול חיזבאללה בצפון, טען: "ב-7 באוקטובר היינו נחושים למנוע מלחמה רחבה יותר שתקיף את האזור כולו. חיזבאללה תקף בטילים ללא הפסקה. שנה לאחר מכן, מאות משני צדדי הגבול נשארו עקורים. פתרון דיפלומטי עדיין אפשרי והוא הפתרון היחיד לביטחון בר קיימא".

עוד אמר ביידן כי "אנחנו צריכים להתמודד עם עלייה באלימות כלפי פלשתינים בגדה המערבית. צריכים לתמוך בפתרון שתי המדינות שלפלשתינים יהיה כבוד וחירות במדינה משלהם. התקדמות לשלום תשים אותנו בעמדה טובה יותר מול האיומים של איראן. כך נמנע חמצן לגרורות הטרוריסטיות ונבטיח שאיראן לעולם לא תזכה לנשק גרעיני".

"עלינו לסיים את הקונפליקטים"

הוא המשיך והתייחס לאיבוד היציבות בביטחון בעולם: "נמשיך להפחית את איום הנשק הגרעיני ולהביא את המלחמה הקרה לסיומה. מצרים וישראל הלכו למלחמה אך חתמו על הסכם שלום. העלינו את השותפות שלנו עם ויאטנאם לרמה הגדולה ביותר. כיום אנחנו בשותפות וחברות שמוחיכים שאפילו מזוועות המלחמה יש דרך לנוע קדימה, דברים יכולים להשתפר". הוא המשיך והדגיש: "אני יודע שרבים מסתכלים על העולם היום וראים קשיים ומתמלאים ייאוש. אני לא. כמנהיג אין לנו את המותרות הזו. אני מכיר באתגרים באוקראינה, עזה וסודאן. אולי בגלל כל מה שראיתי אני יודע שיש דרך להתקדם קדימה".

הנשיא פנה למנהיגי העולם ואמר: "חבריי המנהיגים, אני מאמין באמת שאנחנו בנקודת מפתח בהיסטוריה. ההחלטות שנקבל היום יכתיבו את עתידנו עשורים קדימה. עלינו לסיים את הקונפליקטים ולהתמודד עם אתגרים כמו שינוי אקלים, מחלות ומלחמות, המשימה שלנו היא להבטיח שהכוחות שמאחדים אותנו חזקים יותר מאלו שמפלגים אותנו".

הכינוס השנתי של עצרת האו"ם בניו יורק, הערב, צילום: רויטרס

"המלחמה של פוטין נכשלה"

על מלחמת רוסיה-אוקראינה, אמר: "האם נמשיך במחויבות שלנו לאוקראינה? אני יודע את התשובה שלנו. אסור לנו להתעייף ואסור לנו לוותר על התמיכה שלנו באוקראינה עד שזו תזכה בשלום ובביטחון תחת אמנת האו"ם. כשרוסיה פלשה לאוקראינה יכולנו רק למחות, אך סגנית הנשיא האריס ואני הבנו שזו מתקפה נגד כל מה שאנחנו מאמינים בו. וכך אמריקה התייצבה בפרץ וסיפקה עזרה, חומרית וכלכלית. הכי חשוב, העם האוקראיני התנגד. החדשות הטובות הן שהמלחמה של פוטין נכשלה, הוא רצה לכבוש את אוקראינה, אך היא עדיין חופשיה, הוא רצה לפגוע בנאטו, אך היום הארגון חזק יותר מתמיד".

"אנחנו חייבים לשים את עצמנו במקום, לתפוס את היוזמה ולהפסיק את המלחמות", טען הנשיא לאחר שתיאר את אירועי מלחמת ויאטנאם. "אני חושב על כל יותר מ-2,000 ההורגים במלחמה באפגניסטן", אמר כשתיאר את המאמץ לסיים את מעורבותה של ארצות הברית באפגניסטן.

ביידן המשיך ותיאר את הישגיו בתפקיד, כשלדבריו: "הצלחנו לנצח את המגפה הקשה ביותר בהיסטוריה. הבטחנו את החופש של אוקראינה. הבאנו יותר אנרגיה ירוקה מכל ממשל אחר". הוא התייחס גם להלחלטה לפרוש מהמירוץ לנשיאות: "יש כל כך הרבה שהייתי רוצה לעשות. עד כמה שאני אוהב את העבודה הזו, אני אוהב את ארצי יותר. החלטתי שיש דור חדש שצריך להיכנס למונה. מנהיגים יקרים, יש דברים חשובים יותר מכוח ושלטון, זה האנשים שלכם. העם שלכם שחשוב ביותר".

מוקדם יותר היום, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, אמר בריאיון לרשת MSNBC כי "הנשיא ג'ו ביידן נחוש להביא להפסקת אש ברצועת עזה לצד רגיעה בלבנון", והדגיש כי "ביידן לחלוטין לא ויתר על זה. הוא אמר שישנם אתגרים משני הצדדים, אך שבוושינגטון נחושים להמשיך במאמץ". 

כאמור, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לנאום באו"ם ביום שישי הקרוב בצהריים. בשל המצב הביטחוני, נדחתה טיסתו והוא צפוי, נכון לעכשיו, להמריא לניו יורק ביום חמישי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר