השבוע חזרה ירושלים לימים שלפני שנת 2011, בה הופעל לראשונה הקו האדום של הרכבת הקלה, שחיבר את העיר משכונת פסגת זאב ועד הר הרצל. מאז, רבות דובר על רשת הרכבות שעתידה לחבר את ירושלים מקצה לקצה, כאשר הפרויקטים רק הלכו ונדחו. השבוע, סוף סוף הושבתה פעילות הקלה כדי לבחון את ביצועיה על צירה המחודש, שמגיע לנווה יעקב ולהדסה-עין כרם.
בדיקות הבטיחות אמורות להסתיים מחר (חמישי), כשברקע גורמים המעורים בפרטי התכנית חוששים כי אותן בדיקות יימשכו זמן רב יותר. זאת ועוד, לאחר הבדיקות הרכבת תופעל חזרה במתכונתה הקודמת, ללא ההארכות בהן נבדקת בימים אלה. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בשל העיכובים הצפויים מצד החברה הגרמנית שנבחרה להתרשם מתוצאות הבדיקות ולאשר את פעילות הרכבת על התוואי המוארך שלה.
בשל ההשבתה, 170,000 הנוסעים שנוהגים להשתמש מדי יום ברכבת הקלה, נאלצו לפנות לאחד משני פתרונות: או להשתמש ברכב הפרטי, או להסתמך על חלופות שהציעו משרד התחבורה ועיריית ירושלים, בדמות קווי אוטובוס ייעודיים חדשים שנפתחו, הארכת מסלולם של קווי אוטובוס קיימים כך שאלה יגיעו לנקודות קצה שונות וכן עליה בתדירות קווי האוטובוס שכבר קיימים בבירה.
במילים פשוטות, חלק ניכר מבין 170,000 הנוסעים נאלץ להצטרף ל-600,000 הנוסעים בתחבורה הציבורית בירושלים מדי יום, במהלך חשוב שנראה, בעיקר, לא מתוכנן. הפקקים מתגברים, האוטובוסים מלאים עד אפס-מקום והתושבים? זועמים ומאחרים.
בתוך כך, ציבור הנוסעים הירושלמי נדחס בתחנות האוטובוס ובקווים עצמם, מתלונן על כך שהמהלך הביא לפקקים יוצאים מגדר הרגיל בעיר, ובעיקר מקווה שיוכל להגיע בזמן למחוז חפצו. קבוצות הפייסבוק הירושלמיות מלאות בפוסטים של תושבים זועמים, שמעידים על המצב הנורא אליו נקלעה הבירה בכל הקשור לתחום התחבורתי. בשיחה עם "ישראל היום", מספרים התושבים על התחושות בשבוע הכאוטי.
"יש עומס לא נורמלי באוטובוסים" אומרת שירה בת ה-19, שמגיעה מדי שבוע למרכז העיר כדי לבלות עם חברותיה. "יוצא לי לחכות בתחנה כמה פעמים לאוטובוס כי פשוט אין מקום ואין אפשרות לעלות עליו. אני לא מבינה למה לא עושים את ההרצות הללו בלילה, כשכמות הנוסעים לא גבוהה כפי שקורה ביום-יום". עוד הוסיפה שירה כי "רק אתמול עזרתי לשתי מבוגרות להיכנס לאוטובוס המפוצץ, כשבכלל לא היה להן מקום לשבת. זה פוגע באוכלוסייה הזו בלי ששמים לב".
גם ניב, תושב העיר, מספר על הכאוס: "בהחלט מרגישים את העלייה בפקקים ובצפיפות בתחבורה הציבורית, ובמקביל יש יותר מוניות כי גם הן 'רוכבות' על הגל הזה, והמחירים עלולים לעלות בהתאם". ואכן, בשיחה עם נהג מונית ירושלמי זה מסר כי שנים שלא חווה עומסי תנועה וביקושים בבירה כפי שחווה בימים האחרונים.
בהמשך היום, תושב העיר שירד מאחד מקווי האוטובוס סיכם את הסוגייה בצורה המיטבית, כפי שרוב הירושלמים רואים אותה: "אני זוכר שדיברו שיבנו את זה. אמרו שיפתחו עוד חודש, בסוף אתה מחכה עוד שנתיים. זו הסיבה שאין לי שום אמון בצעד הזה".
בין התגובות הצפויות בקרב תושבי העיר, ניתן למצוא גם כאלה שסבורים שהמהלך חיובי, חרף אי-הנוחות שמגיעה עמו. אחת מתושבות הבירה שהמתינה לאוטובוס בסמוך לציר הרכבת התייחסה בדבריה לאחראים על הפרויקט בספרא, ואמרה כי "יש לי אמון שהם לא מסבנים אותנו סתם. אין מה לעשות, צריך להתאזר בסבלנות. אני מאמינה שעוד מעט זה ייפתח שוב".
דברים דומים אמרה גם מלכה, תושבת העיר בת הגיל השלישי שמתניידת, לרוב, ברכבת הקלה. "זה הרבה פחות נוח וקשה בגילי להצטופף באוטובוסים, אבל המטרה טובה. אמנם גם הרכבת מלאה אנשים, אבל היא בהחלט נוחה יותר. אני מקווה שהיא תחזור לפעילות בקרוב".
מלבד ציבור הנוסעים, מי שמעידים שנפגעו מהמהלך יותר מכולם הם בעלי החנויות על ציר הרכבת הקלה, שמציינים כי החלופות לא מגיעות בסמוך אליהם. מרדכי, בעל שתי חנויות על ציר יפו (הציר המרכזי בבירה בו עוברת הרכבת) מעיד על ירידה גדולה מאוד בהכנסות החל מיום ראשון: "עכשיו כשאין רכבת, המכירות ירדו כמעט ב-70%. אני מעסיק פה שני עובדים, שבאים ולא עושים שום דבר השבוע. אין לקוחות, אני פותח כי צריך לפתוח אבל אין מי שיקנה".
דורין, מנהלת של חנות חשמל, סיפרה דברים דומים והוסיפה כי היא מצליחה להשאיר את המקום פתוח השבוע בשל העובדה שהיא לא מסתמכת על לקוחות מזדמנים, אלא על הזמנות מראש.
שמעון, בעל חנות נעליים ברחוב יפו מחזק ומציין כי ההשבתה פוגעת בעיקר במבוגרים, שלא יכולים להגיע לאזור בשל המרחק מהתחנות הייעודיות ובשל הצפיפות באוטובוסים. "זהו, השבוע הזה נהרס מבחינתנו", אומר בעצב. "ירדה העבודה בצורה משמעותית. מי שנפגעים בצורה הקשה ביותר אלה המבוגרים, שרגילים להגיע לכאן ולקנות בחנויות שלנו. עכשיו קר, והם לא יצאו מהבית כי אין להם איך להגיע לחנויות עצמן, אלא לרדת במרחק יחסית גדול מהן".
גם שימי, נהג מונית, העיד בשיחה עם "ישראל היום" כי חברו הטוב שמנהל בסטה בשוק מחנה יהודה לא עובד כלל כבר מיום ראשון, זאת בשל כמות הקונים שפחתה בצורה דרסטית במהלך השבוע. למעשה, זוהי דילמה שליוותה את כלל בעלי העסקים איתם דיברנו, שנאלצים לשלם לעובדים עבור שבוע בו הפדיונות אפסיים. להם, ולכלל הציבור הירושלמי, נותר רק לקוות שהשבוע המאתגר יחלוף בשלום ושהפעם - הרכבת תצליח להביא הקלה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו