המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך: "כששמו של בן גביר עלה התחלחלתי, מוטרד ממצב המשטרה"

בראיון בכאן רשת ב', אלשיך מתח ביקורת חריפה על רקע התנהלות העזיבות והמינויים בצמרת המשטרה • "השוטרים בעיני משלמים מחיר בלתי אפשרי, הם הופכים לשק חבטות"

רוני אלשיך . צילום: צילום: נעם ריבקין פנטון

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, שכיהן בתפקיד בין השנים 2015 ל-2018, יצא בביקורת חריפה כשהתארח בתוכנית הרדיו כאן רשת ב', על התנהלות המשטרה בתקופת המלחמה, על מינויי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בפרט ועל רקע העזיבות בצמרת המשטרה.

"אני לא ישן בלילה מהמצב הבטחוני-אסטרטגי שלנו החל מה-8 באוקטובר. אבוי לנו אם נאבד את הממלכתיות של מערכת הבטחון. אני מוטרד מהמצב של המשטרה אבל אינני מופתע. כששמו של בן גביר עלה התחלחלתי. ליבי עם השוטרים".

דיבר על המחיר שלדבריו השוטרים משלמים: "לשוטר אין תשלום אישי סביב השעות שהם עובדים שני שר שדוחף מפקדים לעבור על החוק. השוטרים הם בעיני משלמים מחיר בלתי אפשרי. הם הופכים לשק חבטות שמגיע למפקדים או לשר. ברגע שמשטרה מאבדת את עצמאותה מעצם מי שקובע את סדר היום זה לא המפכ״ל או השר נגמר האמון במשטרה. רואים שפתאום יש זירות שלא עושים פעילות עבירות שלא מטפלים בהם או ארועים שבהם שמים משקל יתר, המאקרו לא משקר".

"השר בעליל מתערב בעבודת המשטרה באכיפת החוק. וזה אסור", צילום: יונתן זינדל/פלאש90

"תפקיד המפכ״ל לבנות חומה בצורה בינו לבין השר"

"תפקיד המפכ״ל קריטי. אני מאוד מקווה שהמפכ״ל ישכיל לעשות זאת אחרת לא תישאר לו משטרה. ברגע שהמדיניות נקבעת על ידי השר המשטרה אינה עצמאית ואיינה ניטרלית.
אני מאוד מקווה שבסופו של דבר המאסה הקריטית של השוטרים תהיה גדולה יותר מהשוטרים והקצינים שמתיישרים. אם המפכ״ל לא ייצא חוצץ נגד נפנוף השר במדיניות שלו אז הוא לא יכול להגן על המשטרה".

"מי שהולך להיות מפכ״ל צריך לדעת שהוא הולך לשלם מחיר. בניגוד לשאלה האם המפכ״ל מונה בשל היותו ממ"ז חוף כשהיה מעורב בהפגנות נגד ראש הממשלה בקיסריה אמר - כולנו עושים פרשנויות. אני מדבר על עובדות. השר בעליל מתערב בעבודת המשטרה באכיפת החוק. וזה אסור וזה חורבני. בסוף האזרחים צריכים לקבל מהמשטרה שרות בדמות צמצום פשיעה. לצערי זה לא קורה.בסופו של דבר כאשר נגנבים יותר רכבים נרצחים יותר אנשים ונפרצים יותר בתים האזרח לא מקבל את השרות שמבטיחים בו. כדי שזה יקרה צריך לנתק פוליטית את המשטרה".

לא מנוסה מספיק - צריך לעזור לו. המפכ"ל דני לוי, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

"פוליטיקאים לא אוהבים שוטרים שחוקרים אותם"

"אם המפכ״ל היה יותר מנוסה וחווה קצת קבינטים ישיבות ממשלה ממשק עם הכנסת הוא היה מבשיל את זה בצורה יותר טובה. צריך לעזור לו. בסופו של דבר יש לנו עניין לא לחבוט במשטרה אלא לתקן את המשטרה. בלי להתייחס לשמות כל הקצינים שמונו ראויים. הרבה קצינים גם פורשים. הם מסתכלים אומרים לעצמם שיש קצינים הרבה יותר מנוסים שנדחקים לקרן זווית.
לאורך כל השנים ראשי יאח״ה לדורותיהם לא קודמו כי פוליטיקאים לא אוהבים שוטרים שחוקרים אותם. בסופו של דבר מזמן היה צריך להפקיע מידיו של השר לבטחון לאומי את המעורבות בקידום דרג הסגן ניצב והנצ״מ. לצערי השק מעמיק את מעורבותו בדרגים יותר נמוכים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר