צה"ל: בפעימה הבאה יש להוציא צווי גיוס ל־5,000 חרדים - כולל בחורי ישיבות

ניסיונות גיוס החרדים נחלו כישלון חרוץ • בדיון פנימי נחשף כי עד כה מתוך 3,000 חרדים שקיבלו צו ראשון התייצבו פחות מ־10% • גלנט: לתחקר מה לא עבד - וליישם בפעמים הבאות

הצבא יתקשה להגיע ליעד השנתי. חרדים בלשכת גיוס. צילום: יוסי זליגר

נציג צה"ל חשף אתמול בדיון פנימי במשרד הביטחון שנשלחו כ־3,000 צווים לחרדים, אך פחות מעשרה אחוזים נענו להם והתייצבו.

פורעים מהפלג הירושלמי פרצו לאירוע הוקרה לחיילים חרדים בשכונת רמות בירושלים

היום אמורה היועמ"שית גלי בהרב־מיארה להגיש עדכון לבג"ץ בסוגיית גיוס החרדים לקראת שליחת צווים לפעימה נוספת.

לקראת הגשת התשובה נערך דיון משמעותי בנוכחות בכירים, ובהם היועמ"שית בהרב־מיארה והמשנה שלה גיל לימון, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל תא"ל שי טייב, הפצ"רית, נציג שר הביטחון והיועמ"ש של משרד הביטחון. טייב חשף בדיון כי עד כה הוצאו כ־3,000 צווים לחרדים ופחות מעשרה אחוזים מהם נענו והתייצבו.

בדיון עלתה השאלה כיצד יש לנהוג בחלוקת הצווים הבאה, והוצגו כמה עמדות: נציג צה"ל טען כי לתפיסת הרמטכ"ל, בפעם הבאה יש להוציא 5,000 צווי גיוס לחרדים, והפעם מבלי להבחין בין חרדי עובד לבין חרדי בישיבה - צווי גיוס לכולם.

עימותים בין המשטרה לצעירים חרדים בסמוך ללשכת הגיוס בירושלים, צילום: אורן בן חקון

מדובר במספר גבוה, והחשש הוא שבניגוד לסבב הראשון - אז נעשתה הבחנה בין חרדים שנמצאים בישיבות לבין כאלה שיצאו מהישיבות לעבודה, בשליחת 5,000 צווים ללא הבחנה יקבלו אותם גם בחורי ישיבות צווים והמהלך שיתפרש כמעין "שבירת כלים" מול הציבור החרדי ויגרום לתגובה קשה ברחוב החרדי ולפעילות מוגברת של פלגים חרדיים נוספים (לא רק הקיצוניים) כנגד הגיוס.

היועצת המשפטית לממשלה אמרה בדיון כי לא ניתן לשלוח פחות מ־3,000 צווים נוספים.

נציגו של שר הביטחון יואב גלנט אמר בדיון כי עמדת השר היא להמשיך לתחקר ולהבין מה לא עבד בחלוקת הצווים הראשונה ולמצות את הניסיון להבין כיצד ניתן לתקן זאת בפעימות הבאות.

"אין להתייצב בלשכת הגיוס". מחאת החרדים בבקו"ם, צילום: יוסי זליגר

בשבוע שעבר פורסם ב"ישראל היום" כי אמנם יש עלייה מעודדת במספר החיילים החרדים שהתגייסו לשירות קרבי, למרות הלחץ מצד הקיצונים, אך הצבא עדיין רחוק מאוד מיעדי הגיוס שהציב לעצמו.

על פי הנתונים, כ־200 חרדים התגייסו ליחידות קרביות: כ־120 חיילים לנצח יהודה, וכ־40 חרדים לפלוגות המיועדות לחרדים בצנחנים ובגבעתי. נוסף על כך, קרוב ל־100 חרדים התגייסו למקצועות תומכי לחימה.

עם זאת, הנתון המדאיג הוא שבגיוס אוגוסט התגייסו בסך הכל בין 300 ל־400 חרדים בלבד. בהנחה שיש שלושה תאריכי גיוס בשנה, צה"ל צפוי להגיע במקרה הטוב לגיוס של כ־1,200 חרדים בשנה. זאת, לעומת היעד השאפתני של 4,800 חיילים חרדים שהציבו שר הביטחון והצבא לשנה הקרובה - יעד הנדון בימים אלה בוועדת החוץ והביטחון.

בימים הקרובים צפויים עוד כמה גיוסים קטנים למקצועות תומכי לחימה, וכן ימי גיוס נוספים בספטמבר. עם זאת, נראה שצה"ל יתקשה להגיע ליעד השנתי שהציב לעצמו בנושא גיוס החרדים.

השרה אורית סטרוק בתגובה: נתוני הכשלון של שיטת הגיוס המוזרה שבחרו במשרד הבטחון - היו צפויים מראש. כי כשהולכים עם הראש בקיר - זה לא עובד! הדרך לגיוס בהצלחה של צעירים חרדים עוברת - כמה מפתיע - בחקיקה בכנסת. כולם יודעים: החוק בהישג יד, בתמיכת כל הח"כים החרדים. ההתעקשות של שר הבטחון להחרים את דיוני החקיקה ולגייס בכוחניות ללא חוק - גם מבעירה את השטח, וגם מכשילה את הגיוס. עדין לא מאוחר להחליט ללכת בדרך הישר: חקיקה מהירה, ואז גיוס בהסכמה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר