רה"מ בנימין נתניהו שוקל לקדם תקציב דו־שנתי לשנים 2026-2025, ובכך למעשה לתת לממשלתו יציבות בחזית הזאת עד תום ימיה של הכנסת - כך נודע ל"ישראל היום" מפי כמה מקורות שנחשפו לפרטים.
וידאו : עומר מירון / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ
את האפשרות הזאת העלה נתניהו בימים האחרונים רק בפני סביבתו הקרובה, וטרם דן בה עם גורמי המקצוע באוצר. כבר בחודש מאי פרסם יובל שגב בגלי צה"ל שאם הכנסת תשרוד את כנס הקיץ, ישקול נתניהו לקדם תקציב דו־שנתי כדי להוסיף יציבות לקואליציה.
אנשי מקצוע באוצר אמרו אתמול ל"ישראל היום" כי "העברת תקציב דו־שנתי בזמן מלחמה, כאשר אין ודאות למשק ואיש לא יודע מה יהיה פה בעוד שנה, ובטח לא בעוד שנתיים - הוא מהלך לא מקצועי".
כמו כן, לביצוע המהלך יידרש נתניהו לתקן את "חוק יסוד: משק המדינה", שלא מאפשר במצב הנוכחי להעביר תקציב דו־שנתי נוסף. לפי החוק, העברת תקציב כזה אפשרית רק בשנת בחירות או לאחר שהיה תקציב המשכי.
גם תיקון של החוק מעלה קשיים משפטיים, שכן בג"ץ כבר פסל בעבר תיקון לחוק היסוד בעניין תקציב דו־שנתי ויש התראת בטלות על כך. בייעוץ המשפטי לכנסת ולממשלה יתנגדו למהלך שכזה והוא בסבירות גבוהה לא יעבור בג"ץ.
ניסיון להימנע מגזירות
גם אם המהלך לא יושלם, הוא מלמד על הלך הרוח של נתניהו ועל ניסיונותיו לייצב את הקואליציה ולהימנע מקידום תקציב עם גזירות כלכליות קשות לציבור, כפי שבאוצר רוצים בשל המלחמה.
מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק, אמר בתגובה לפרסום ב"ישראל היום": "זה טירוף מערכות מוחלט שמוביל ראש ממשלה מופקר וחסר אחריות".
לדבריו, "במצב שבו הממשלה לא מצליחה לתכנן הכנסות והוצאות שלושה חודשים קדימה - ורואים את זה היטב בנתוני הגירעון - נתניהו מציע לקדם תקציב דו־שנתי? אסור לנגיד בנק ישראל, לדרג המקצועי של משרד האוצר ולמערכת הפוליטית להסכים לכך. זה ייגמר במפולת כלכלית שמדינת ישראל טרם חוותה".
כזכור, השבוע הורידה חברת פיץ' את דירוג האשראי של ישראל עקב המלחמה, אך גם משום שאין ודאות תקציבית בעוד הצרכים הקואליציוניים רבים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו