"ביטוחי החיים" במגזר החרדי: מנהלים שהסתבכו בעבר מנהלים את כספי "המבוטחים"

עמותה חרדית מנהלת תוכנית שבמסגרתה משלמות משפחות מדי חודש, בתמורה למענק אם אחד ההורים ילך לעולמו • מנהלי עמותה זו הסתבכו בעבר בניהול לא תקין של עמותה אחרת • לפחות במקרה אחד התנו את מתן המענק ליתום בנישואיו עד גיל 35, אחרת ייאלץ להשיבו

בכתבה שפורסמה ב"ישראל היום" לפני כשבועיים הובאה סקירה של התביעה הייצוגית המתנהלת נגד עמותת "ערבים קרנות לאלמנות ויתומים", היושבת בבני ברק.

https://www.israelhayom.co.il/news/local/article/16228713

"ישראל היום", 09.08.2024, צילום: ישראל היום

התביעה הוגשה בידי משפחות שהיו חברות בתוכניות שהעמותה משווקת ונטען בה, בין היתר, כי מדובר ב"תוכניות ביטוח" וכי מנהליהן מקפחים זכויות של משפחות שהיו חברות בהן במשך שנים רבות. התביעה הייצוגית נדחתה בבית המשפט המחוזי, אך המשפחות התובעות הגישו ערעור על פסק הדין, כך שהעניין יגיע לפתחו של בית המשפט העליון.

בכתבה הנוכחית נציג עמותה נוספת ופופולרית בקרב הקהילה החרדית, שגם היא מפעילה תוכנית המספקת שירות דומה, ובמסגרתו משפחות החברות בתוכנית אמורות לקבל תגמולים במקרה אסון שבו אחד מההורים ילך לעולמו.

מדובר בתוכנית "קרן ליתומים כל ישראל ערבים" של עמותת "כל ישראל ערבים". מדובר בעמותה עתירת נכסים - כך לפי דוחותיה הכספיים. בשנת 2021 החזיקה נכסים בשווי של כ־148 מיליון שקלים, ומתוכם בתיק ניירות ערך בסך של 93 מיליון שקלים. אין בדוחות העמותה פירוט של תוכן תיק ניירות הערך שלה. עמותה זו לא מדווחת למשפחות החברות בתוכנית על מצב הנכסים המנוהלים על ידיה.

מבדיקת "ישראל היום" מתברר ממצא מדהים, ולפיו רשם העמותות קבע בעבר באמצעות בודק מטעמו, כי האנשים שמנהלים כיום את עמותת "קרן ליתומים ואלמנות כל ישראל ערבים" הפרו בעבר את הוראות הדין. רשם העמותות אף קבע כי התנהלותו של יוסף גפנר, אשר משמש כיום מנהל בעמותה מחייבת בדיקת משטרה. לפי מסמכים שהוגשו לרשם העמותות כתובת עומתת "קרן ליתומים ואלמנות כל ישראל ערבים" היא בביתו של יוסף גפנר.

העמותה מתנה את קבלת הכסף בחתונת היתום, צילום: אורן בן חקון

מבדיקת "ישראל היום" עולה כי בשנת 2015 נערך דוח ביקורת עומק של רשם העמותות על עמותה אחרת בשם "ועד הרבנים לענייני צדקה". מדובר בדוח חריף במיוחד המפרט ליקויים חמורים בניהול תוכניות התרומות שבמסגרתן גויסו עשרות מיליוני שקלים לקרנות צדקה. כמו כן, עלו ממצאים חמורים על נושאי משרה בעמותה.

למשל, על הרב גפנר, ששימש חבר ועד ובפועל גם מנכ"ל, נכתב: "מר יוסף חיים גפנר נטל בתאריך 11.10.09 הלוואה מהעמותה בסך של 100,000 שקלים. מתן ההלוואה לא אושר על ידי מוסדות העמותה. לא נקבעו תנאים להחזר ההלוואה... לביקורת אין מידע אם הוחזרה ההלוואה בשנת 2010 או אם מדובר במענק... הביקורת סבורה שלאור הסכום ותגובת העמותה, נדרש שהנושא ייבדק על ידי המשטרה".

לימים רשם העמותות פתח בהליך פירוק כנגד עמותת "ועד הרבנים לענייני צדקה", תוך שהוא מפרט תופעות שליליות של חלוקת תמיכות בעשרות מיליוני שקלים ללא קריטריונים ומסמכים מבססים, אי־רישום בספרים של תקבולים והוצאות בסכום של מיליוני שקלים וחשש להלבנת הון.

הנושא הובא לפתחו של בית המשפט המחוזי בירושלים, ובמסגרת ההליך שהתנהל בו גובש הסדר בין הצדדים שמטרתו הבראת העמותה.

במסגרת ההסדר נקבע כי מי שהיו בעלי תפקידים בעמותה בתקופה שבה נערך דוח הביקורת "אינם רשאים לאייש את האסיפה הכללית ואינם יכולים להיבחר לכהן במוסדות העמותה".

טופס הצטרפות לתוכנית, צילום: ללא קרדיט

אחד מתנאי ההסדר היה כי על הרב גפנר להשיב לקופת העמותה יותר מרבע מיליון שקלים. ואולם, אותם אנשים שניהלו בעבר את עמותת "ועד הרבנים לענייני צדקה" מנהלים כעת את תוכנית "קרן ליתומים ואלמנות כל ישראל ערבים", ומתוקף מעמדם מקבלים החלטות משמעותיות בעניינן של המשפחות החברות בתוכנית.

לא ברור כיצד רשם העמותות מאפשר לאותם אנשים שניהלו את "ועד הרבנים לענייני צדקה" לנהל כיום את עמותת "קרן ליתומים ואלמנות כל ישראל ערבים", המנהלת כספי ציבור בשווי של כ־150 מיליון שקלים, בשעה שרשם העמותות עצמו קבע כי אנשים אלו אינם יכולים להמשיך לכהן בתפקידיהם בעמותת ועד הרבנים לענייני צדקה, אשר גם ניהלה כספי ציבור.

המשכנתא בת ערובה

מבדיקה שערך "ישראל היום" מתברר לראשונה, כי לפחות במקרה אחד העמותה התנתה את העברת הכספים ליתום בכך שתתבצע על דרך של הלוואה המותנית בנישואיו עד גיל 35. הלוואה זו גם מובטחת במשכנתא ללא הגבלת סכום על דירת מגורים.

כך, אם היתום לא יינשא עד גיל 35 - הוא יצטרך להחזיר את הכסף, או לחלופין העמותה יכולה לקחת את זכויותיו בדירת המגורים. עוד מתחייב היתום כי 60 יום בטרם נישואיו יפנה בכתב להנהלת העמותה, שרק אז תחליט אם הוא ראוי לקבל את ההלוואה כמענק או לא.

לא ברור מה היקף תופעות אלה ואם רשם העמותות מודע לה.

מעמותת "כל ישראל ערבים" נמסר בתגובה: "אנו נתקלים שוב ושוב בפניות ממוחזרות חוזרות ונשנות, שכל תכליתן הוא לפגוע בציבור החרד.

"בהתאם להוראות התקנון והנחיות רבני העמותה, ישנם מצבים שבהם כדי לשמור על קידום מטרות העמותה נדרש לפעול ולוודא, בהתאם לחובת ההנחיות של רשם העמותות, כי נכסי העמותה נשמרים לטובת מטרתם, ובמצבים כאלו העמותה פועלת בהתאם להנחיות ולייעוץ משפטי מקצועי כדי להבטיח את נכסי העמותה להבטחת קידום מטרותיה.

"כך גם מבחינת גיל הנתרמים. ככלל על פי מדיניות העמותה, התרומות ליתומים ניתנות ליתומים שנישאים עד גיל 35. מעבר לגיל זה, האנשים עומדים בדרך כלל בזכות עצמם ופחות זקוקים לתרומות או לתמיכות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר