מפילוח המאושפזים לפי סוג נפגע, 681 בני אדם אושפזו בבתי החולים בשנת 2023 לאחר שהיו מעורבים בתאונת דרכים עם קורקינטים חשמליים, לעומת 552 בני אדם שהיו מעורבים בתאונות דומות בשנת 2022 - עלייה של 23%.
שנת 2023 מהווה שנת שיא בנפגעים בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים. בשנת 2023 אושפזו בבתי החולים 805 בני אדם לאחר שהיו מעורבים בתאונת דרכים עם אופניים חשמליים, לעומת 806 בני אדם שהיו מעורבים בתאונות דומות בשנת 2022 - אדם אחד פחות.
93 הולכי רגל אושפזו בבתי החולים בשנת 2023 לאחר שהיו מעורבים בתאונת דרכים עם קורקינטים ואופניים חשמליים, לעומת 92 בני אדם שהיו מעורבים בתאונות דומות בשנת 2022 - הולך רגל אחד יותר.
שנת שיא
ממסמך שפורסם לפני כשבועיים על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי 28 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 - שנת שיא במותם של הרוכבים בישראל. עוד עולה מהמסמך כי בכל אחת מהשנים 2022-2015, חלה עלייה במספר הנפגעים עקב תאונות במעורבות כלי רכב ללא רישיון בהשוואה לשנה שקדמה לה.
חלקם של הנפגעים בתאונות דרכים במעורבות קורקינטים חשמליים עלה בהתמדה לאורך השנים, ובשנת 2022 היה גבוה פי 23 לעומת שנת 2015. המעורבים הפגיעים ביותר בתאונות אלו הם רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים החשמליים והנוסעים שהרכיבו (ולא הולכי רגל או נהגים ונוסעים אחרים בכלי רכב אחרים).
קבוצת הצעירים היא הפגיעה ביותר: 57% מהפצועים עקב תאונה במעורבות כלי רכב ללא רישיון בשנת 2022 היו בני 30 או פחות. חלקם של בני 15-0 שנפגעו בתאונות אלו ירד מ־48% בשנת 2013 ל־23% בשנת 2022. קיטון זה מוסבר, בין היתר, בהסדרה מ־2016, שקבעה איסור נהיגה בכלי רכב ללא רישיון מתחת לגיל 16. יחד עם זאת, כרבע מהנפגעים הם בגיל שבו הרכיבה על כלים אלו היא אסורה על פי חוק. בד בבד, חלה עלייה בחלקם. נוסף על כך, חלה עלייה של פי 28 במספר רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים שאושפזו עם פציעת ראש קשה או אנושה בשנת 2022 לעומת 2015.
ללא רישיון
בשנים האחרונות עלה באופן ניכר מספר כלי הרכב ללא רישיון בישראל. על פי נתוני רשות המיסים, מתחילת שנת 2018 ועד אמצע דצמבר 2023 יובאו לארץ כרבע מיליון אופניים חשמליים ויותר מ־300 אלף קורקינטים חשמליים. על פי נתונים של פורום יבואני האופניים בישראל, כמחצית מהרוכבים באופניים ובקורקינטים חשמליים הם מתחת לגיל 20, ומתוכם כ־200,000 קטינים, בגילי 18-16.
מחברי המסמך ציינו: "עם העלייה בהיקף השימוש בכלים הללו, ונוכח פערים בהסדרת הנושא (בתחום הפיקוח והאכיפה, תשתיות ייעודיות וחינוך והסברה), גוברת גם הסכנה לפגיעה, הן של הרוכבים עצמם והן של הולכי רגל ומשתמשים אחרים במרחב הציבורי".
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", אמר בעקבות הנתונים: "מספר ההרוגים והנפגעים בתאונות עם אופניים וקורקינטים חשמליים רק הולך ועולה, ושנת 2023 מהווה שנת שיא. זו התוצאה הישירה של הכאוס השורר בכבישים וברחובות. מאות אלפי כלים חשמליים נוסעים בכבישים ובמדרכות ללא תשתית מותאמת לכלים הללו.
"נוסף על כך, רוכבים רבים פשוט מצפצפים על חוקי התנועה - רוכבים על המדרכה, עוברים באור אדום או שלא מצייתים לתמרורים, בעיקר שליחים. את המציאות הזו חייבים לשנות באמצעות חיזוק האכיפה המשטרתית, הגברת הנוכחות והנראות ובסיוע הפקחים העירוניים. רק שילוב של סלילת שבילי רכיבה בטוחים ומופרדים והגברת האכיפה יוביל לצמצום נפגעים ברוכבי הכלים החשמליים בתאונות דרכים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו