91% מהציבור מדווחים כי ראו בשנה האחרונה לפחות נהג אחד שחצה צומת באור אדום, כך עולה מסקר חדש שערכה עמותת אור ירוק בחודש ינואר 2025. בנוסף, כמעט רבע מהנשאלים (23%) דיווחו כי צפו בארבעה נהגים או יותר מבצעים את אותה עבירה מסוכנת.
הנתונים מציגים מגמה מדאיגה הנמשכת זו השנה הרביעית ברציפות, עם עלייה עקבית במספר האנשים המדווחים על מקרים בהם צפו בנהגים חוצים צמתים באור אדום. הממצאים מדאיגים במיוחד על רקע נתוני הלמ"ס, לפיהם בשנת 2022 היו 2,799 נהגים מעורבים בתאונות דרכים בעקבות אי-ציות לרמזור, מתוכם 34 נהגים היו מעורבים בתאונות קטלניות, 286 בתאונות קשות ו-2,479 בתאונות קלות.
אחד הנתונים המטרידים ביותר בסקר הוא ש-21% מהנשאלים (אחד מכל חמישה) הודו כי הם עצמם חצו צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, כאשר 9% אף דיווחו שעשו זאת יותר מפעם אחת.
מה הסיבה לתופעה?
71% מהנשאלים מאמינים כי הנהגים שמים לב לרמזור, אך מנסים בכל זאת להספיק לעבור באור ירוק לפני שהוא מתחלף לאדום - תופעה המכונה "גניבת רמזור". לעומת זאת, 19% מהנשאלים סבורים כי הנהגים פשוט לא שמים לב לרמזור, כלומר נוהגים בחוסר תשומת לב, ו-10% אינם יודעים להסביר את הסיבה.
בתגובה למצב, החליטו במשטרת התנועה לאחרונה "להוריד את הכפפות" ולהילחם בתופעה באמצעות הורדת סף מהירות האכיפה במצלמות רמזור, המצלמות גם מעבר באור אדום וגם מהירות מופרזת בצומת. הורדת ספי המהירות תתבצע בעיקר בצמתים "אדומים" שבהם אירעו תאונות דרכים קטלניות.
הציבור תומך באכיפה
79% מהנשאלים הביעו תמיכה בהצבת מצלמות רמזור בצמתים במטרה להפחית תאונות דרכים, לעומת 9% בלבד שהתנגדו לכך. יתרה מכך, מעל למחצית מהנשאלים (52%) מאמינים כי החמרת הענישה - כגון החרמת רכב ל-30 ימים או שלילת רישיון לעוברי עבירה - תוכל להוביל למיגור התופעה.
יש לציין כי כיום, העונש בגין חציית צומת באור אדום הוא קנס כספי של 1,000 ש"ח ו-10 נקודות. במקרים של עבירות חמורות הנתונות לשיקול דעת המשטרה או היסטוריה של עבירות תנועה, העונש עלול להחמיר ואף להוביל לשלילה זמנית של רישיון הנהיגה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מברך על החלטת המשטרה: "חציית צומת באור אדום היא אחת מעבירות התנועה הקשות והחמורות שיש, ונכון עושה המשטרה כשהיא מורידה את ספי אכיפת המהירות בצמתים כדי לצמצם את הנהיגה במהירות מופרזת או כזאת שאיננה מותאמת לתנאי הדרך, ובכך גם לצמצם את מספר הנהגים שעוברים באדום.
"רוב הנהגים מאיצים לפני שהם נכנסים לצומת כדי להספיק ו'לגנוב' את הרמזור. נהג שידע כי אם ייכנס לצומת ברמזור אדום ובמהירות גבוהה ייתפס וייענש בחומרה. במקביל יש להתקין עוד מצלמות רמזור בצמתים האדומים מרובי התאונות. שנת 2024 הייתה הקטלנית ביותר בכמעט שני עשורים, ולכן אנחנו חייבים לעשות דברים אחרת למען הגברת ההתרעה לנהגים שחוצים צומת באור אדום".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו