בג"ץ קבע: ניתן להחזיק בגופת המחבל וליד דקה לצורכי משא ומתן

בית המשפט העליון דחה עתירה נגד החלטת שר הביטחון להחזיק בגופת המחבל וליד דקה, אזרח ישראלי שהורשע ברצח חייל • השופטים קבעו כי ההחלטה סבירה ומידתית לאור המציאות הביטחונית החדשה ומאמצי השבת השבויים והנעדרים

המחבל ווליד דקה. מת בבית החולים אסף הרופא. צילום: רשתות ערביות

בית המשפט העליון דחה פה אחד עתירה נגד החלטת שר הביטחון, שאושרה על ידי הקבינט המדיני-בטחוני, להחזיק בגופת המחבל וליד דקה לצרכי שבויים ונעדרים (שו"ן). השופטים קבעו כי ההחלטה לא חרגה ממתחמי הסבירות והמידתיות.

דקה, אזרח ישראלי, הורשע ב-1987 באחריות לחטיפה ורצח של החייל משה תמם ז"ל. הוא נידון למאסר עולם, שלאחר מכן נקצב ל-37 שנות מאסר. במהלך מאסרו, הורשע בעבירה ביטחונית נוספת וקיבל שנתיים נוספות. דקה נפטר ב-7 באפריל 2024 בכלא ממחלת הסרטן.

פסק הדין, שנכתב על ידי השופט עמית בהסכמת השופט גרוסקופף והשופטת כנפי-שטייניץ, מדגיש את האיזון בין כבוד המת וזכות הקרובים לקבורה, לבין תכלית פדיון השבויים. בית המשפט ציין כי מדובר במקרה תקדימי של החזקת גופת מחבל שהוא אזרח ישראלי.

הפגנה נגד שיחרורו של וליד דקה מול כלא מעשיהו במאי 2023, צילום: יהונתן שאול

השופטים הדגישו את השינוי במציאות הביטחונית לאחר אירועי 7 באוקטובר, וציינו כי דקה "אומץ" כסמל על ידי ארגון הטרור חמאס. לאור הערכת גורמי הביטחון כי החזקת הגופה עשויה לקדם משא ומתן להשבת חטופים וגופות חללים, קבע בית המשפט כי ההחלטה סבירה ומידתית ואין מקום להתערב בה.

בית המשפט הוסיף כי בידי המפקד הצבאי נתונה הסמכות להורות על החזקת גופות מחבלים לצרכי משא ומתן, לרבות גופות של מחבלים שהם אזרחי ישראל. החלטה זו משקפת את המורכבות של המצב הביטחוני הנוכחי בישראל ואת מאמצי המדינה להשבת אזרחיה החטופים וגופות חלליה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר