בית המשפט: משרד הביטחון נכשל בטיפול נפשי לחייל

בא כוחו, עו"ד אלי סבן, הצביע על כך שלא נערך מעקב אחר מצבו הנפשי, ושהאירועים החריגים שהוא חווה במהלך שירותו, כולל מאסרו, הובילו בסופו של דבר להתקף פסיכוטי • קצין התגמולים, מצידו, טען כי לא הוכח קשר סיבתי בין תנאי השירות לבין מצבו של התובע, וכי אין לקבל את גרסתו • . השופטת ציינה בפסק הדין: "מן האמור לעיל עולה כי נפלו כשלים משמעותיים ביותר בהתנהלותו של המשיב כלפי החייל, למרות 'נורות אזעקה' שהבהבו לא פעם ביחס למצבו הנפשי"

טיפול נפשי (אילוסטרציה). צילום: גטי אימג'ס

"הכשל בטיפול נפשי בשירות הצבאי הוביל להחמרת מצבו הנפשי", כך קבעה שופטת בימ"ש השלום בבאר שבע, שקיבלה לאחרונה ערעור של חייל לשעבר נגד משרד הביטחון, והכירה בקשר הסיבתי בין תנאי שירותו הצבאי לבין החמרת מצבו הנפשי המידרדר.

בפסק הדין נמתחה ביקורת על הטיפול שניתן לחייל במהלך שירותו, תוך שימת דגש על היעדר המעקב הרפואי והפיקודי שהוביל להידרדרות חמורה במצבו הנפשי של החייל. משרד הביטחון ישלם הוצאות ושכ"ט עורך דין בסך 12 אלף שקלים.

אסירים בכלא צבאי (תמונת המחשה), צילום: משה חי

לפי התביעה, מדובר בבחור צעיר שהתגייס לשירות הצבאי בחיל ההנדסה הקרבית, וכבר מתחילת שירותו סבל מקשיים נפשיים. לטענתו, למרות תלונותיו החוזרות ונשנות הוא לא זכה לטיפול הולם, לא רפואי ולא פיקודי, ואף נכלא וסבל מאלימות במהלך מאסרו.

בא כוחו, עו"ד אלי סבן, הצביע על כך שלא נערך מעקב אחר מצבו הנפשי, ושהאירועים החריגים שהוא חווה במהלך שירותו, כולל מאסרו, הובילו בסופו של דבר להתקף פסיכוטי. קצין התגמולים, מצידו, טען כי לא הוכח קשר סיבתי בין תנאי השירות לבין מצבו של התובע, וכי אין לקבל את גרסתו.

חיילי הנדסה קרבית באימון ברמת הגולן, צילום: צילום: דרור ארצי/ג'יני (אילוסטרציה)

השופטת קיבלה את טענות עו"ד סבן, וקבעה כי יש להכיר בקשר הסיבתי בין האירועים החריגים שחווה החייל במהלך שירותו לבין החמרת מצבו הנפשי. השופטת ציינה בפסק הדין: "מן האמור לעיל עולה כי נפלו כשלים משמעותיים ביותר בהתנהלותו של המשיב כלפי החייל, למרות 'נורות אזעקה' שהבהבו לא פעם ביחס למצבו הנפשי".

עו"ד אלי סבן, שייצג את החייל, מסר בתגובה: "פסק הדין הזה אולי יהיה מסר למפקדים לא למהר להכניס חיילים לכלא מבלי לבחון את כשירותם הנפשית לשהות בכלא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר