הצעת רוטמן: שהכנסת תמנה את הנציב לתלונות על השופטים - ולא הוועדה

הצעת החוק תעלה בשבוע הבא לוועדת החקיקה לענייני שרים • "חוסר ההסכמה מונע בחירת נציב" • המחלוקת היא בין פוגלמן ללוין, וההצעה נוטה לכיוונו של שר המשפטים • יועמ"ש בתי המשפט ברק לייזר: "נוכח החשש המשמעותי לפגיעה בעצמאות הנציב, קיים קושי שלא לראות בהצעת החוק חלק מתהליך השינוי המשטרי המבקש להחליש את כוחה של הרשות השופטת"

השר לוין וח"כ רוטמן (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

בדרך להתנגשות נוספת בין הקואליציה למערכת המשפט? ועדת השרים לענייני חקיקה תדון בשבוע הבא בהצעת חוק של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, לפיה הכנסת - ברוב של 70 ח"כים - היא זו שתכריע מי יהיה נציג התלונות על שופטים - ולא הוועדה לבחירת שופטים על פי המלצת שר המשפטים ונשיא העליון.

"מטרתה של הצעת חוק זו לשנות את הליך מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים (להלן - הנציב) לפי חוק נציבות תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2002 (להלן - החוק).

"מפאת חשיבותו של תפקיד הנציב וההשלכות הרחבות על ענייניו של כלל הציבור, מוצע לקבוע כי בחירת הנציב תיעשה ברוב מיוחד של שבעים חברי הכנסת. שינוי זה בא על רקע משבר מתמשך סביב מוסד נציבות תלונות הציבור על שופטים, כאשר כהונת הנציב האחרון הסתיימה בתחילת חודש מאי 2024 ומאז טרם מונה לו מחליף.

מליאת הכנסת. לפי הצעת החוק הכנסת תכריע מי יהיה נציג התלונות על שופטים במקום הוועדה לבחירת שופטים, צילום: אורן בן חקון

"דיון שקיימה ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת ביום 10 ביוני 2024 בנושא זה מצא כי הטעם העיקרי לאי-בחירת הנציב נעוץ בחוסר ההסכמה בין הגורמים האמונים על הצעת מועמד כיום. לפיכך, הצעה זו מבקשת לקבוע שהכנסת תהיה זו שתבחר את המועמד, ובכך למנוע סיטואציה שבה בהיעדר הסכמה לא ממונה נציב.

"להסדר המוצע יתרון נוסף, והוא מניעת ניגוד עניינים פוטנציאלי או למראית עין, הטמון במעורבות שופטי בית המשפט העליון בבחירת הנציב - בהתחשב בתפקידו לברר תלונות על התנהגות שופטים לרבות אלו המעורבים בבחירתו. בחירת הנציב בידי הכנסת, כרשות הנבחרת המייצגת את הציבור, תבטיח כי הליך המינוי יהיה עצמאי, שקוף ונקי מניגודי עניינים, וצפויה לחזק את אמון הציבור במוסד נציבות תלונות הציבור על שופטים".

חוסר ההסכמה עליו מדובר הוא בין שר המשפטים יריב לוין למ"מ נשיא העליון, השופט עוזי פוגלמן. 

בחוות דעת ששלח ליועמ"שית על הבלוק שמשנה את בחירת נציב הביקורת על השופטים, כותב יועמ"ש בתי המשפט ברק לייזר: "הפרה חוזרת ונשנית כמו גם ניסיון שיטתי של שינוי הכללים הנהוגים – פוגעת במעמדו של בית המשפט, באמון הציבור ובעצמאותו. נוכח החשש המשמעותי לפגיעה בעצמאות הנציב, קיים קושי שלא לראות בהצעת החוק חלק מתהליך השינוי המשטרי
המבקש להחליש את כוחה של הרשות השופטת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר