לראשונה: ישראל חושפת את כמות הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה

בתשובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ ע"י ארגוני שמאל וזכויות אדם בנוגע למצב ההומניטרי, הוצג פירוט הסיוע שנכנס עד היום לעזה • ישראל אפשרה את הכנסתן של 2,832 משאיות המכילות 40,475 טון של ציוד • מחודש מארס ועד היום הוכנסו דרך הים 447 טון • הבעיה: ארגוני הסיוע לא מצליחים לעמוד בקצב

צה"ל מקים מתחם סיוע הומניטרי בשיפא // דובר צה"ל

המדינה הגיבה אתמול (שלישי) לעתירה לבג"ץ של ארגוני שמאל וזכויות אדם בנוגע למצב ההומניטרי בעזה. לראשונה: המדינה מפרטת לגבי הסיוע ההומניטרי שהוכנס לרצועה. 

הגעת הסיוע ההומניטרי לרצועה, צילום: דובר צה"ל

לפי הפירוט שסיפקה המדינה, מאז תחילת הלחימה ועד ליום 28 למארס, מדינת ישראל אפשרה את הכנסתן של 2,832 משאיות המכילות 40,475 טון של ציוד.

מחודש מארס ועד היום הוכנסו דרך הים 447 טון ציוד. "הרציף הימי, אשר צפוי להתחיל לפעול החל מאמצע חודש אפריל, צפוי להיות בעל קיבולת המקבילה ל- 60 משאיות מזון ביום (2.2 מיליון מנות מזון), וזאת בתיאום עם מדינות נוספות וארגוני סיוע".

הגעת הסיוע לרצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

כיום נכנסות 140 משאיות מזון ביום, 252,585 טונות של מזון. שלושה מיליון קוב מים בצינורות מישראל בנוסף ל-1409 משאיות הנושאות 28,100 טונות של מים, ובתיאום עם ישראל הוקם במצרים ע"י איחוד האמיריות מתקני הטפלה שמכניסים לרצועה באמצעות צינור 3400 קוב מים ביום.

197 מכליות דלק עבור תדלוק בארות מים, בתי חולים, מתקני טיהור שפכים ועוד. ישראל הכניסה 105 אמבולנסים חדשים לרצועה ובנוסף נכנסו לרצועה 1,705 משאיות הנושאות 19,805 טון של ציוד רפואי. 

משאיות סיוע במעבר כרם שלום, צילום: Getty Images Europe

עוד נכתב כי כמות הסיוע כה רבה שארגוני הסיוע לא מצליחים לעמוד בקצב. "מצב הדברים הוא שקיבולת הבידוק במעברים גבוהה בהרבה מיכולת הקליטה של סחורות ברצועת עזה, שכן הכמות של הסיוע הומניטרי הנכנסת לרצועה היא רבה, וארגוני הסיוע ההומניטרי בתוך הרצועה אינם עומדים בקצב הכנסת הסחורה. מצב זה מוביל לכך שלעתים ישנו סיוע הומניטרי בהיקף של מאות משאיות אשר ממתין
על הקרקע בצד הפלשתיני של מעבר כרם שלום, עד לאיסוף מצד ארגוני הסיוע של האו"ם ולחלוקה בתוך הרצועה (נכון ליום 30.3.24 למשל, ישנו סיוע הומניטרי בהיקף של כ - 400 משאיות שממתין בצד הפלשתיני של המעבר)".

 

בהיבט הרפואי ציינו הגורמים בתשובה לבג"ץ: "נכון להיום ידוע על שבעה בתי חולים פעילים בצפון הרצועה ובעיר עזה; בית חולים אחד פעיל באזור מחנות המרכז ודיר אל-בלאח, לצד חמש מרפאות מקומיות ו- 11 בתי חולים נוספים הפועלים באזור ח'אן יונס ורפיח". 

"בנוסף, אפשרה מדינת ישראל את הקמתם של שבעה בתי
חולים שדה ברחבי רצועת עזה  וכן את עגינתם של שלושה בתי חולים "צפים" (איטלקי וצרפתי) אשר סיימו את פעילותם ביוזמתם, וספינה אמירתית אשר פועלת גם כיום, אשר טיפלו עד כה בעשרות אלפי מטופלים. בנוסף לכך, ישראל מאפשרת בימים אלו את הקמתם של שני
בתי חולים שדה נוספים של ארגון הצלב האדום וכן בית חולים נוסף של ה-IMC ובוחנת את הקמתם של שני בתי חולים שדה נוספים"

"לצד האמור, ולפי הידוע למשיבים, כ-3200 מטופלים שנדרשו לטיפול רפואי דחוף יצאו. מהרצועה דרך מעבר רפיח למצרים ומשם למדינות שלישיות". 

הצנחת סיוע הומניטרי לעזה ממטוס אמריקני, צילום: AFP

המדינה מתארת איך תוך כדי לחימה נגד מחבלי חמאס בתוך בתי החולים בעזה, היא גם דואגת לתחזק את אותם בתי החולים: "כך למשל, בתאריך ה-10 לפברואר, צה"ל אפשר את העברתם של 12 מכלי חמצן וציוד רפואי נוסף לבית החולים אל-אמאל בח'אן יונס, במהלך מבצע במסגרתו צה"ל פעל בבית החולים ועצר 20 מחבלים. כמו כן, ביום ה-14 לפברואר, במהלך הפעילות של כוח צה"ל בבית החולים נאסר, במהלכה נעצרו כ- 100 פלשתינים החשודים בפעילות טרור, צה"ל אפשר העברתם של אוכל, מים וציוד רפואי לבית החולים, וכן תיאם את תיקונם של הגנרטורים של בית החולים ואת העברתם של 24,000 ליטרים של דלק על מנת להפעיל את הגנרטורים; וכן העביר מכלי חמצן למחלקת הטיפול הנמרץ בבית
החולים"

בנוסף, צוין כי ישראל אפשרה את כניסתם של 50 אינקובטורים נוספים מטעם ארגון UNICEF המיועדים למספר בתי חולים ברצועה. בשבועות האחרונים, כוחות צה״ל הכניסו לבית החולים שיפא משאיות מלאות בציוד רפואי, מזון ומים, ובכלל זה מעל עשרת אלפים יחידות של תרופות, מאות מארז ים של משככי כאבים, מעל מאה מארזי תחבושות ואינפוזיות ועשרות מכשירי ניטור מתקדם. "כל זאת במהלך פעילות מבצעית
עצימה נגד מאות מחבלים שהתבצרו וניהלו לחימה מתוך מספר מבנים בבית החולים". 

עוד צוין מטען המדינה כותבת כי ישנה בעיה שחמאס משתלט על סיוע הומניטרי שנכנס: "מדינת ישראל בוחנת ביחד עם גורמים בין- לאומיים את האפשרות לכניסת צדדים שלישיים לרצועה, אשר יסייעו לאבטחת תנועת שיירות הסיוע ברחבי רצועת עזה. בנוסף, מדינת ישראל אישרה בקשה של סוכנויות או"ם לפעול להקמה של חומות לשם הגנה על מחסני הן, אם כי בשלב זה לא ברור אם היוזמה אכן תצא לפועל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר