בית המשפט: "נמצאו ההורים של התינוקת סופיה שעמדה במרכז פרשת אסותא"

נמצאו ההורים הביולוגיים של התינוקת "סופיה" שנולדה בעקבות מחדל החלפת העוברים בבית החולים אסותא ראשון לציון, כך התיר היום ביהמ"ש לענייני משפחה בראשון לציון לפרסם • הפרשה התגלתה באוגוסט 2022 כאשר במהלך בדיקות שנעשו בהריון, בשל מום שממנו סבלה העוברית, התגלתה חוסר התאמה גנטית בין האם לתינוקת שברחמה

ד"ר שי גלור על פגישת ראשי בית החולים אסותא בראשון לציון עם מטופלות ביחידה להפרייה חוץ גופית (ארכיון) || דוברות אסותא ראשל"צ

נמצאו ההורים הביולוגיים של התינוקת "סופיה" שנולדה בעקבות מחדל החלפת העוברים בבית החולים אסותא ראשון לציון. ההורים אותרו בעקבות בדיקה גנטית שנערכה בחודש ספטמבר אך רק הערב (חמישי) התיר זאת לפרסום השופט עובד אליאס מבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון. פרטים אחרים בפרשה עדין אסורים בפרסום.

התינוקת סופיה, היום כבר בת כשנה וחצי, עמדה במרכזה של פרשה שבה הוחזרה ביצית מופרית לרחמה של האם הלא נכונה.
הפרשה התגלתה באוגוסט 2022 כאשר במהלך בדיקות שנעשו בהריון, בשל מום שממנו סבלה העוברית, התגלתה חוסר התאמה גנטית בין האם לתינוקת שברחמה.

בית החולים אסותא בראשון לציון. ממצאים קשים, צילום: קוקו

בדיקה ראשונית של אסותא ראשון העלתה שישנו זוג שהם בסבירות גבוהה הוריה הביולוגיים של התינוקת, אך לאחר שבתי המשפט התירו לבצע את הבדיקות התגלתה חוסר התאמה.
בדיקה שעשה משרד הבריאות בהמשך העלתה שישנם שני זוגות שהם בסבירות גבוהה הוריה הביולוגיים של סופיה. וללאחר שורת ערעורים מצד ההורים היולדים של סופיה התיר בספטמבר האחרון בית משפט לענייני משפחה בראשון לציון לבצע בדיקות התאמה גנטיות.

לאורך ההליך הוגדר כי הבדיקות יהיו לצורך "התרת ספקות" ולא כדי להחליט מי יגדל את התינוקת.
מדוח ועדת בדיקה של משרד הבריאות שמונה בעקבות המקרה עלתה תמונה של עומס עבודה עצום ביחידה להפריה חוץ גופית באסותא ראשון לציון ומשרד הבריאות הגביל את מספר הטיפולים במקום. עוד נמצא כי התהליכים במעבדה לא נעשו באופן ממוחשב ולא ננקטו אמצעים דיגטליים לזיהוי ודאי של העוברים ולמניעת טעויות.

עוד נמצא שהיתה חריגה מנהלי הבטיחות, תיעוד לקוי של הפעולות שנעשו ושרשרת טעויות שבהן היו מעורבים מספר אנשי צוות.
להערכת הוועדה, החלפת העוברים נעשתה במועד ההחזרה, בין מטופלת שתוכננה להיכנס ראשונה לבין היולדת, שבפועל נכנסה ראשונה לחדר ההחזרות. להערכת הוועדה, מקור הטעות הוא בהכנה מוקדמת של כמה ביציות מופרות, בניגוד לנוהל. בהמשך, ליקוי בזיהוי המטופלת שהמתינה בחדר ההחזרות הביא, ככל הנראה, לטעות.

רק באוגוסט האחרון לאחר בקרות שעשה משרד הבריאות החליטו במשרד הבריאות להחזיר את היקף הפעילות באסותא ראשון ל-75% מהפעילות שיתה לפני המחדל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר