אחרי השתתפות אנשי אונר"א בטרור - הכנסת אישרה ברוב גדול שני חוקים לבלימת פעילותה בישראל

החוק עשוי להקשות על בנקים לעבוד עם אונר"א, ויפסיק את פעילות הסוכנות במזרח ירושלים ובעזה • שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, גינה את ההחלטה: "חקיקה זו עומדת בסתירה חריפה למשפט הבינלאומי ולעקרון ההומניטרי הבסיסי של אנושיות"

אונר"א (ארכיון). צילום: אורן כהן

היסטוריה בכנסת: אחרי שהתבררו ממדי הזוועה והשתתפות אנשי אונר"א ומוסדותיו בטרור בכלל ובטבח השבעה באוקטובר בפרט - אישרה הכנסת הערב (שני) ברוב גדול שני חוקים לבלימת פעילות הארגון בירושלים ובעזה. החוק הראשון שיזם ח"כ בועז ביסמוט ושרן השכל שעבר בקריאה שנייה ושלישית מונע מעתה את פעילות אונר"א במחנה הפליטים שועפת בירושלים ובכלל את כל פעילות הארגון במזרח ירושלים. החוק השני שיזמו ח"כ יוליה מלינובסקי, דן אילוז, רון כץ ונוספים מונע מגע בין אנשי ממשל ישראלים לאנשי אונר"א. המשמעות: שלילת האפשרות מאנשי הארגון לעבוד בעזה, לעבור אליה ובכלל.

החוק עבר בהסכמה רחבה, צילום: .

יש לציין כי שתי הצעות החוק ייכנסו לתוקף בעוד 90 ימים שנקבעו בחוק כדי לתת זמן להיערכות הממשלה לביצוען. על פי הצעת החוק של ח"כ ביסמוט לא תתאפשר כל פעילות של אונר"א בשטח מדינת ישראל. בהתאם להצעה, אונר"א לא תפעיל כל נציגות, לא תספק כל שירות ולא תקיים כל פעילות, במישרין או בעקיפין, בשטחה הריבוני של מדינת ישראל (הפועל היוצא מתייחס לירושלים שבה פועל הארגון). לאחר אישור החוק ברוב מוחץ של 92 חברי כנסת אמר ח"כ ביסמוט כי "אונר"א אינה סוכנות סיוע לפליטים, היא סוכנות סיוע לחמאס. עובדי אונר"א היו שותפים מלאים בטבח האכזרי והבלתי נתפס שביצעו בנו".

יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין אמר בפתח הדיון במליאה: "במסגרת דיוני הוועדה בחוק הוצג סרטון המוכיח את המעורבות של אנשי אונר"א בחטיפת גופה לרצועת עזה ועוד עדויות לפעילותם בטרור כמו גם העובדה שמי שפיקד על הטבח במיגונית ברעים, שבה נרצחו 16 ישראלים וממנה נחטפו ארבעה לעזה, היה מחבל מאונר"א".

הנציג העליון האירופי של האיחוד לענייני חוץ, ג'וזפ בורל, צילום: אי.פי.איי

ח"כ דן אילוז, יוזם החוק, אמר בתגובה: "זהו יום היסטורי שבו הכנסת שמה סוף לפארסה שנמשכה שנים. אונר"א הוא לא ארגון הומניטרי, אלא שותף לפשעי טרור. העברת החוק היא צעד חיוני לשמירה על ביטחון ישראל ועל ערכי העולם החופשי". ח"כ שרן השכל אמרה "העברת החוק שיזמתי לפני למעלה מ6 שנים היא עבורי סימן דרך וסגירת מעגל. הארגון שהוקם בחטא, והושחת עד היסוד עומד בלב הסכסוך הישראלי-ערבי. לעולם לא נצליח לצעוד קדימה כל עוד הארגון הזה והגדרתו – קיימים. אני קוראת למדינות העולם לזנוח את התמיכה בארגון, ולפעול יחד איתנו לסגירה מוחלטת של אונר"א".

מדובר בהצלחה מרשימה של חברי קואליציה ואופוזיציה אל מול לחץ בינלאומי אדיר שניסה למנוע את חקיקת החוקים בשבועות האחרונים. כפי שחשפנו ב"ישראל היום" שגריר ארה"ב בישראל ביקש מראשי סיעות למנוע את החקיקה ומדינות אחרות איימו באופן ישיר על משרד החוץ וראש הממשלה במידה שהחוקים יאושרו. לאורך השנים האחרונות עלו יוזמות שונות למנוע את פעילות הסוכנות לפליטים פלסטינים בישראל שמנציחה למעשה את הפליטות הפלסטינית גם כמעט 80 שנה אחרי מלחמת העצמאות ומונעת התקדמות, ולא רק זו אלא כאמור תמכה את חמאס הלכה למעשה. בעוד העולם נדם אל מול פעילות הטרור הזו - כנסת ישראל פעלה.

מחבלים פועלים במתחם אונר"א, צילום: דובר צה"ל

ושוב החזית המדינית של ישראל במלחמה על סף רתיחה בעקבות החקיקה - על פי הערכות גורמים מדיניים התגמול המדיני לפתחה של ישראל ועשוי לכלול השעייה זמנית ממוסדות האו"ם כאשר ברקע התבטאויות חריפות של בריטניה ומדינות אירופאיות נוספות. בנוסף חוששים בישראל כי הפלסטינים יפנו נגד המדינה לערכאות בינלאומיות בנושא. כעת האתגר של ישראל יהיה לוודאי שהמשבר ההומניטרי ייפתר בעזרת ארגונים בינ"ל אחרים ובלי שחמאס משתלט על הסיוע.

מתנועת אם תרצו, מובילת המאבק הציבורי לסגירת פעילות ארגון הטרור אונר"א בישראל, נמסר: "רגע היסטורי למדינת ישראל, רגע חשוב מאוד לכנסת. מאז הקמת מדינת ישראל, אונר"א פעל בתור חממת הסתה לטרור במקום לדאוג לערבים באיו"ש ובעזה. כעת הכנסת סוף סוף מתקנת את המעוות. יישר כח ליו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה וליו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ על הנחישות, יישר כח לחברי הכנסת היוזמים ביסמוט, אילוז ומלינובסקי, יישר כח ליו"ר ועחו"ב יולי אדלשטיין על העבודה המאומצת בועדה. אחרי מאבק של שנה, סוף סוף הצדק נעשה, עם ישראל חי".

בתוך כך, שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, גינה את ההחלטה. "האיחוד האירופי מביע דאגה עמוקה בנוגע לחקיקה, האוסרת על קשר בין גופי מדינה ישראליים לבין אונר"א. לחוקים אלה יהיו השלכות מרחיקות לכת, שיהפכו דה-פקטו את פעילותה החיונית בעזה לבלתי אפשרית, יפגעו משמעותית באספקת שירותי הבריאות, החינוך והרווחה ויבטלו את החסינויות וההטבות הדיפלומטיות בישראל".

עוד מסר בורל כי "חקיקה זו עומדת בסתירה חריפה למשפט הבינלאומי ולעקרון ההומניטרי הבסיסי של אנושיות, ורק תחריף את המשבר החמור ממילא, ועלולה להביא להפסקת שירותים חיוניים כמו מזון, מחסה, חינוך ושירותי בריאות למיליוני פליטים. האיחוד האירופי חוזר ומדגיש כי אונר"א היא הספקית היחידה של שירותים קריטיים אלה והיא חיונית לאספקת סיוע חירום למיליוני פליטים פלשתינים. לאונר"א היסטוריה ארוכה של מחויבות למנדט הספציפי שלה כפי שניתן על ידי העצרת הכללית של האו"ם ב-1948".

מבנה אונר"א בעזה שהופצץ לאחר שזוהו בו מחבלים, צילום: רויטרס

"האיחוד האירופי מפציר ברשויות הישראליות להבטיח כי אונר"א תוכל להמשיך את עבודתה החיונית באזורים הנפגעים ממשבר בהתאם למנדט שניתן לה מהעצרת הכללית של האו"ם. אנו קוראים לרשויות הישראליות לשקול מחדש, כדי למנוע שיבושים בשירותים מצילי החיים של אונר"א ולהבטיח המשך גישה הומניטרית בלתי מופרעת של אונר"א לפליטים הפלסטינים שלשמם הוקמה. האיחוד האירופי נשאר מחויב לתמיכה באונר"א ובשליחותה, תוך שמירה על ניטרליות, אחריותיות ופיקוח בשותפות שלו".

מתנועת אם תרצו, מובילת המאבק הציבורי לסגירת פעילות ארגון הטרור אונר"א בישראל, נמסר: "רגע היסטורי למדינת ישראל, רגע חשוב מאוד לכנסת. מאז הקמת מדינת ישראל, אונר"א פעל בתור חממת הסתה לטרור במקום לדאוג לערבים באיו"ש ובעזה. כעת הכנסת סוף סוף מתקנת את המעוות. יישר כח ליו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה וליו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ על הנחישות, יישר כח לחברי הכנסת היוזמים ביסמוט, אילוז ומלינובסקי, יישר כח ליו"ר ועחו"ב יולי אדלשטיין על העבודה המאומצת בועדה. אחרי מאבק של שנה, סוף סוף הצדק נעשה, עם ישראל חי!"

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון: "חמאס השתלטו על אונר"א לפני הרבה שנים. הזהרנו את מועצת הביטחון פעמים רבות והיום אנחנו נוקטים בפעולה שתגביל את יכולותיה של אונר"א בישראל. אנחנו נמשיך לשתף פעולה עם ארגוני האו"ם וארגונים בינלואמיים שרוצים לסייע במאמץ ההומניטארי כמו שאנחנו עושים עם WHO ו-UNICEF".

ממרכז עדאלה נמסר: “בעוד ישראל ממשיכה במלחמת ההשמדה ובמסע הטיהור האתני הרצחני ברצועת עזה, הכנסת מחוקקת חוקים שיאיימו עוד על חייהם של למעלה משני מיליון גברים ונשים, זקנים וטף, הנמלטים מאימת המתקפות הרצחניות של הצבא הישראלי בעזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר