גורמים המעורים במשא ומתן לעסקה: הפערים בין ישראל לחמאס עדיין גדולים 

לדברי גורמים, נקודות המחלוקת קשורות לשחרור המחבלים והאפשרות לחידוש הלחימה • חלקים בישראל טוענים כי מסיבת העיתונאים של נתניהו והתעקשות על ציר פילדלפי יצרו נזק להתקדמות בשיחות • על פי לוח הזמנים האמריקני, בימים הקרובים תונח בפני הצדדים הצעה שתמותג כהצעה הסופית • בינתיים, בישראל דוחים את אמירתו של שגריר ארה"ב בישראל לפיה עסקה תמנע הידרדרות בצפון 

מפגינים הדליקו מדורה על דרך בגין במחאה להחזרת החטופים

ככל שמתקרב מועד הנחת ההצעה האמריקנית להפסקת אש בעזה והשבת חלק מהחטופים, גורמים המעורים במשא ומתן משדרים פסימיות הולכת וגדלה.

לדברי הגורמים הפערים בין ישראל לחמאס באשר למתווה המסתמן גדולים, כאשר נקודות המחלוקת הן באשר למתווה שחרור המחבלים שדורש חמאס והאפשרות לחידוש הלחימה שחמאס מתנגד לה בתוקף. 

דוחא קטאר, צילום: יוסי זליגר/EPA/AFP/ GettyImages/גדעון מרקוביץ/עמוס בן גרשום לע"מ

בעוד גורמי ממשל בארה"ב אמרו בשבוע שבעבר כי חמאס מקשיח עמדות ולא מתגמש, בישראל יש  שטוענים כי מסיבת העיתונאים של נתניהו וכן התעקשותו על ציר פילדלפי יצרו נזק לאפשרות להתקדם בשיחות. על פי לוח הזמנים האמריקני שמתעכב בינתיים, בימים הקרובים תונח בפני הצדדים הצעה שתמותג כהצעה הסופית.

ביום חמישי האחרון שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו חזר על עמדת ארה"ב לפיה עסקה יכולה למנוע מהאזור הידרדרות לעימות וגם תוביל לסוף העימות הספציפי מול חיזבאללה. אלא שגורמים בכירים בישראל דוחים את אותה "אופטימיות" אמריקנית.

גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר הערב בראיון לחדשות 12 כי "הסכם בצפון לא יהיה שווה את הנייר החתום". בנוסף טען השגריר בראיון כי הצדדים יידרשו להתגמש כדי להסכים לעסקה שתונח בפניהם אך בישראל מתכוננים לימים של לחץ מאסיבי דווקא כאן ולא על חמאס. הדרך להצגת העסקה תעבור דרך אישור המתווכות ומשם לאישור ישראל ורק אז לתגובה של סינוואר שלוקחת ימים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר