מרוץ נגד הזרם: הפתרון הטכנולוגי למלחמה ב"רוצחים השקטים" של הנגב

לאור הסיכון בכבישי הדרום ובעיקר באזור ים המלח, במשרד התחבורה מקדמים פתרון טכנולוגי שיאפשר את חיזוי שיטפונות מבעוד מועד, כך שיהיה ניתן לדווח בזמן אמת לגורמי המשטרה ולהורות על סגירת כבישים • חברת נתיבי ישראל תקים בחורף הקרוב את המערכת המבצעית ב-4 נחלים כפיילוט

חל הבשור חוסם את הכביש בגשר צאלים. צילום: דודו גרינשפן

השיטפונות העונתיים בנחלי הדרום ובמיוחד באזור ים המלח, הם תופעה טבעית עוצמתית המסכנת את חייהם של משתמשי הדרך והמטיילים. בכל חורף גלי מים אדירים זורמים בערוצי הנחלים היבשים וממלאים אותם בתוך דקות ספורות, לעיתים מבלי להותיר כל אזהרה מראש. השיטפונות הללו הפכו לרוצח שקט, ועם השנים גבו חייהם של מטיילים ונהגים שניסו לחצות כבישים מוצפים, ואף משפחות שנלכדו ללא כל אמצעי מילוט.

בשל השיטפונות: מאות משפחות נתקעו בכביש 90 באזור הערבה // צילום: מיטל ברון, אריאל קיבוץ יהל

לאור הסיכון הרב בכבישי האזור, הנחתה שרת התחבורה מירי רגב את חברת נתיבי ישראל, לקדם פתרון טכנולוגי שיאפשר את חיזוי השיטפונות מבעוד מועד, כך שיהיה ניתן לדווח בזמן אמת לגורמי המשטרה ולהורות על סגירת הכביש, דבר שיסייע בהצלת חיים.

במסגרת מאמצים אלו, קיימה חברת נתיבי ישראל בחורף הקודם פיילוט ראשון מסוגו, שבו נבחנו מערכות טכנולוגיות שמטרתן לזהות בזמן אמת סכנת שיטפון ולהתריע על כך.

נחל עשוש בערבה התיכונה, צילום: תם לב אלדר

הפיילוט נערך במספר מוקדים המזוהים כאזורים בעלי סבירות גבוהה לשיטפונות. במסגרת הפיילוט, נבחנו טכנולוגיות חישה שונות במספר מפגשי נחל-כביש ובמספר מיקומים לאורך הנחל. תחנות ההתרעה הותקנו במיקומים ובמרחקים המאפשרים קבלת מספר התרעות. התראה ראשונית כאשר התחנה מזהה עלייה מסוכנת בגובה המים, והתראה ממוקדת נוספת, דקות ספורות לפני הגעת המים לכביש, על מנת לאפשר לאנשי חברת נתיבי ישראל ולמשטרה, לפעול במהירות לסגירת הכבישים.

מבחני הפיילוט הניבו תוצאות מרשימות. אחד המקרים הבולטים התרחש בנחל ערוגות, שם הותקנו החיישנים כחלק מההדגמה בשיתוף מו"פ ים המלח. פעילות החיישנים הביאה להתרעה על שטפון מתקרב מספר דקות לפני שהכביש הציף את עצמו לגמרי.

נחל הבשור גשר צאלים כבכל שנה, צילום: דודו גרינשפן

הפלטפורמה המתקדמת אפשרה לכוחות לסגור את האזור בזמן, ובכך למנוע כניסת רכבים לאזור המסוכן. במקרה אחר, המערכת שוב הוכיחה את עצמה, כשהתריעה דקות לפני שהשיטפון הגיע לאזור. גם הפעם, הכבישים נסגרו בזמן והנהגים קיבלו עדכונים מיידיים דרך אפליקציות הניווט הפופולריות כמו Waze התראות אלו היו מכריעות והובילו למניעת אסון אפשרי.

על בסיס הפיילוט והתובנות שנלמדו חברת נתיבי ישראל מקימה בחורף הקרוב, מערכת מבצעית לזיהוי שיטפונות בזמן אמת המערכת המבצעית תיפרס בארבעה נחלים – ערוגות, צאלים, ציחור, ועשוש באמצעות חברת הזוכה חברת אריאל וימזור מקבוצת YSB וקבלן המשנה חברת ניהול משאבי סביבה אשר זכתה במכרז.

שטפונות כבדים בעין גדי נחל ערוגות, צילום: יותם סיני יחידת חילוץ עין גדי

במערכת המבצעית שתוקם כעת, כל תחנת ההתראה תכלול שני סוגי חיישנים – אחד לזיהוי הגעת מים והשני למדידה מדויקת של גובה המים. צירוף המידע משני החיישנים יספק חיווי אמין למהירות וספיקת זרימת השיטפון. היתוך נתוני החיישנים ולוגיקה מתאימה תפעיל את מנגנון ההתרעה המידי. בכך ניתנת התרעה מוקדמת, לעיתים קריטית, לגורמים האחראים שמסוגלים להגיב במהירות, להוריד מחסומים, להתריע ולעדכן נהגים ומטיילים דרך אפליקציות הניווט כמו WAZE והמדיה החברתית.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, מסרה: "הקמת מערכת לזיהוי שיטפונות בכביש 90 ובכביש 40 היא צעד נוסף ומשמעותי בשמירה על חיי משתמשי הדרך. לצערי היינו עדים למקרה בו קיפחו את חייהם האחים מעיין וסהר עשור באסון נחל ציחור. הנחתי את חברת נתיבי ישראל למצוא פתרון בנושא ואני שמחה לבשר כי הפתרון הטכנולוגי כבר כאן ובעתיד יהיה חלק כבישים נוספים שמועדים לשיטפונות ברחבי הארץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר