הפערים הלימודיים - אין מספיק תקציב לצמצום פערים מערכתי
ההבטחה: השר קיש הבטיח לצמצם פערים וטען שזהו אחד הדברים הבעייתיים במערכת החינוך: "זה הדבר המרכזי שאני מתמודד איתו. נקדם תוכנית חדשה שתצמצם את הפערים ותיתן הזדמנות לכל ילד. הולכים להשקיע משאבים בשיעורים פרטניים ובלימוד בקבוצות מצומצמות אחרי הצהריים ובימי שישי, בדגש על לימודי שפה, אנגלית, מתמטיקה".
המצב בפועל: כדי לצמצם פערים צריך תקציבים, ובעיקר עוד שעות לימוד למתקשים - למשל, כדי לקיים שיעורים פרטיים או בקבוצות קטנות. כל אלה דרושים כדי לתגבר מקצועות כמו אנגלית, מתמטיקה, שפה וגם הוראה מתקנת, אך מנהלים ומורים מספרים שאין די משאבים לכך.
בתקציב המדינה האחרון דווקא צומצם התקצוב לתוכניות מיוחדות, ותחתיו גם סעיף "פעילויות משלימות לקידום". שר החינוך קיש יפעיל את התוכנית "אישי פלוס" לתלמידים שאותרו עם קושי בתחומי הליבה, שמיועדת לגני הילדים, שכבת ג' ושכבת ח'. כמו כן, הושק מחדש הקמפוס הווירטואלי, שמאפשר למידה עצמאית וגם שיעורי תגבור על פי החלטת המחנכת. עם זאת, שתי התוכניות מתוקצבות בכ־200 מיליון שקלים בלבד.
קריסת החינוך המיוחד - מחסור בצוותים ומסקנות רק בשנה הבאה
ההבטחה: החינוך המיוחד מתמודד עם מחסור חמור בכוח אדם, במטפלים פרא־רפואיים, במסגרות מותאמות ובאנשי צוות. השר קיש הבטיח להקצות יותר ממיליארד שקלים למסגרת זו ותיקוני חקיקה לרפורמה בה, טען שהתחום קרוב לליבו והבטיח הקמת ועדה בנושא החינוך המיוחד.
המצב בפועל: בשבוע שעבר ביטל בג"ץ את ההחלטה של משרד החינוך לקצר בכל הארץ את יום הלימודים במסגרות לילדים עם אוטיזם. עם זאת, המחסור בכוח אדם שמקורו בחסר תקציבי (משרד החינוך לא משקיע עוד כספים בחינוך המיוחד) עדיין חמור, והכספים שכן נוספו לחינוך המיוחד מקורם בגידול הטבעי של המסגרת הזו ולא בכספים נוספים שהשר הביא. השר הקים ועדה מייעצת לנושא החינוך המיוחד בראשות עמוס שפירא.
לפי דובר הוועדה, יידרשו לה עוד כמה חודשי עבודה: "הוועדה מצויה בשלבי עבודה ראשונים, שבמהלכם היא לומדת לעומק את הנושא. אנו מעריכים כי הוועדה תגיע לשלב הצגת המסקנות במהלך שנת 2024". מלשכת השר נמסר כי הם עושים מאמץ מרבי לזרז את עבודת הוועדה.
המחסור בעובדי הוראה - מחסור חריף במורים ובמחנכים
ההבטחה: המערכת סובלת ממחסור חמור במורים, בעיקר בכאלה שהוכשרו בתחום דעת מוגדר כמו אנגלית ומתמטיקה. השר קיש הבטיח לשלב חיילים־מורים, לקצר את ההכשרות ולהגדיל את היקף המשרה שלהם ל־100% כך שילמדו שעות רבות יותר: "סוגרים עשרות גנים רק בגלל חוסר בכוח אדם, זה אירוע קשה מאוד".
המצב בפועל: לפי נתוני משרד החינוך, חסרים כיום כאלף גננות ומורים, אך השטח מדווח על מחסור גדול יותר. לצד זה, המחסור במורים איכותיים רב יותר, שכן מורים רבים לא מלמדים בתחום הדעת שלהם, בעוד המורים שמלמדים מתמטיקה או אנגלית לא הוכשרו לכך. מאיר שמעוני, מ"מ המנכ"ל, אמר: "תמיד היה מחסור בעובדי הוראה, ההבדל השנה הוא בעוצמות ובהיקפים שלא הכרנו. השר קיש לא הביא תוכנית חדשה לגיוס מורים. כך או כך, חיילים־מורים עדיין אין, מה גם שהם לא יכולים להחליף מורים עובדי משרד החינוך בבתי ספר יסודיים - שבהם המחסור הגדול".
במשרד גם לא ידעו לומר לכמה מורים הוגדל היקף המשרה כדי שיוכלו ללמד כיתות רבות יותר, ובכך להתגבר על המחסור. במשרד ציינו כי כ־2,277 מורים חדשים יפתחו את שנת הלימודים, אך כבר תקופה לא מספקים נתונים על מורים נושרים.
האלימות בבתי הספר - 55 מיליון שקלים ואלפי שעות ייעוץ לבתי הספר
ההבטחה: במסיבת העיתונאים אמר קיש כי תהיה "אפס סובלנות לאלימות" והוסיף: "לא נקבל אלימות במערכת החינוך. אם זה בא מצד המורים - כולל השעיית מורים. גם לגבי תלמידים והורים. המערכת הלכה למקום מוגזם של הכלה, לנסות לתקן מקרים שלא נכון לתקן. אנחנו ניתן גיבוי למנהלים ונרחיק תלמידים. לא נסבול אלימות במערכת החינוך".
המצב בפועל: האלימות במערכת החינוך משתוללת, רבים מהתלמידים אינם מרגישים בטוחים להגיע לבית הספר. שינוי משמעותי עושים בכלים של למידה וטיפול, אך כאן נראה שאין תקציבים או תוכנית משמעותית דייה, אלא אותה תוכנית משנים קודמות שלא הצליחה להפחית אלימות.
משרד החינוך טוען כי פרסם מתווה לתוכנית חדשה ששמה ״מאלימות למנהיגות״. היא תכלול מהלך לקידום אמנה בשיתוף עם ההורים, תוכניות לקידום מנהיגות תלמידים כשומרי סף וכמובילי דעה, ושיעורים ייעודיים בנושא. לטענתם, החל משנת הלימודים הקרובה (תשפ"ד) נקבעו "לכידות חברתית" ו"מניעת חרם" כנושאי חובה לכלל תלמידי מערכת החינוך.
התוכנית תוקצבה בסכום של 55 מיליון שקלים ונמסר כי יוקצו 5,000 שעות לטובת תגבור שעות ייעוץ בבתי ספר - אך מדובר במספר שעות שלא ברור לכמה בתי ספר יספיק. לשר החינוך יש תוכנית המתמקדת בענישה, המרחיבה את סמכויות המנהלים, המורים והמפקחים מול תלמידים אלימים כדי לחזק הרתעה. ניתן להשעות תלמידים אלימים לתקופה ארוכה, גם כאלה שינהגו באלימות כלפי מורים גם ברשתות החברתיות.
המחסור החריף בכיתות - מחסור באלפי כיתות וחוסר במעקב הבינוי
ההבטחה: מערכת החינוך חווה מחסור של אלפי כיתות לימוד, והתוצאה היא שתלמידים לומדים בקרוואנים, במחסנים, במבנים ישנים, בספריות וכדומה. השר קיש עצמו התייחס לתופעה כשאמר ש"פערים הולכים ונצברים במבני חינוך, מוצאים כל מיני פתרונות של מבנים יבילים שהם לא טובים, כמו לשים פלסטר", והצהיר: "חייבים ללכת למהלך של בנייה משמעותית של כיתות". הוא דיבר על כך שרשויות מקומיות חזקות יבנו כיתות תמורת התחייבות שיקבלו כספים בעתיד.
המצב בפועל: במערכת החינוך חסרות כ־7,000 כיתות. במשרד החינוך טענו כי הוקצו כספים ל־3,000 כך שבפועל חסרות 4,000 כיתות, אך לא ידעו לומר כמה מהן נבנו וכמה רשויות התחייבו לבנות תמורת החזר כספי. בתקציב לא הוקצו כספים עודפים כדי להתחיל לצמצם את הפער. כך, למשל, אם בשנה שעברה הוקצו לבניית כיתות 2.7 מיליארד שקלים לבינוי מוסדות חינוך, בתקציב הנוכחי הסכום גדל מעט - אך הוא כולל גם בנייה של מעונות יום.
מהמשרד נמסר כי "כל בקשה לבינוי מוסד חינוכי שמוגשת על ידי הרשויות המקומיות נבדקת באופן יסודי, ובמידה שמוכרת בצורך ועם תוכנית אדריכלית מאושרת, עולה לדיון בוועדת התקצוב".
מעמד המורה - מוגנות המורים וחיזוק ההון האנושי
ההבטחה: השר יואב קיש הבטיח לחזק את מעמד המורה ואמר: "אנחנו תומכים בקימת התלמידים בכניסת המורה לשיעור. נשאיר את זה לשיקול הדעת של המנהלים". לצד זה, הוא גם דיבר על הסכם שכר חדש שייטיב עם המורים בבתי הספר התיכונים.
המצב בפועל: מעמד המורה מצוי בשפל חסר תקדים. על פי מחקר של המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, מעמדו של המורה כיום נמצא במקום החמישי מתוך שישה מקצועות שנבדקו: הוא נמוך מהמעמד של רופא, איש הייטק, עורך דין ואיש צבא קבע. הוא גבוה רק מהמעמד של עובד סוציאלי. בשורה התחתונה, לא הוצגה במשרד החינוך עד כה כל תוכנית שהיא להעלאת מעמדו של המורה - וגם לא תקציבים לכך.
במשך תקופה ארוכה נמנע שר החינוך יואב קיש מלקחת חלק במשא ומתן מול ארגון המורים, וברוב הזמן הוא התכתש עם רן ארז יו"ר הארגון. ממשרד החינוך נמסר: "המשרד רואה חשיבות רבה בחיזוק ובקידום ההון האנושי, כך שאחד מיעדי המשרד המרכזיים לשנים הבאות הוא קידום מעמד המורה, תוך שיפור תחושת הרווחה האישית של צוותי החינוך, וקידום מצוינות בהוראה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו