דיווח: ישראל תקפה מערכות הגנה אווירית ואתרים לייצור טילים ארוכי טווח; בטהרן מסרו: "יש לנו זכות להגן על עצמנו"

סקיי ניוז בערבית: איראן הודיעה לישראל דרך מקורות דיפלומטים כי לא תגיב לגל התקיפות בשטחה הלילה • בתוך כך, בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים דיווחו כי שני חיילים בצבא איראן נהרגו בתקיפה • ברדתות ערביות פורסמו תמונות של ההרוגים במתקפה הישראלית, ששימשו במערך ההגנה האווירי

נתניהו בקריה, אמש. צילום: AFP

כשבישראל ובעולם עוקבים בדריכות אחר הצפי לתגובת איראן לתקיפות הישראליות הלילה בשטחה, ברשת "סקיי ניוז" בערבית מצטטים הבוקר (שבת) מקורות שטוענים - "איראן הודיעה שלא תגיב לתקיפה". בתוך כך, בטהרן הודיעו על מותם של שני חיילים בצבא איראן, שהשתייכו למערך ההגנה האווירי. החיילים הם מוחמד מהדי שאהרחי וחמזה ג'האנדיד, שהיה בעל דרגה מקבילה לסרן.

ה‏ערוץ אל-ערבי הקטארי פרסם סרטון שבו נראה לטענתו הנזק שנגרם באזור בשמס אבאד שבדרום טהרן // רשתות ערביות

התקשורת האיראנית פרסמה את תמונתו של שני ההרוגים במתקפה הישראלית - סרגארד ג'האנדיד, קצין בדרגה מקבילה לסרן, ששימש במערך ההגנה האווירי, ומוחמד מהדי שאהרחי. במטה ההגנה האווירית האיראנית אישרו כי ישראל תקפה חלקים מהמרכזים הצבאיים במחוזות טהרן, חוזסטאן ואילם (במערב איראן). לפי ההודעה, המתקפה "יורטה בהצלחה", אבל נגרם נזק מוגבל בכמה מהנקודות והיבטי האירוע נבדקים.

החיילים שנהרגו בתקיפה באיראן, על פי התקשורת האיראנית, צילום: רשתות ערביות

לפי הדיווח ב"סקיי ניוז", המסר כי באיראן לא יגיבו לתקיפות הגיע דרך מתווך זר ומקורות דיפלומטיים. גורמים ישראלים מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי יותר ממאה מטוסי קרב, וכטב"מים פגעו ב-20 אתרים באיראן, סוריה ועיראק. הגורמים מסרו כי ישראל תקפה מערכות הגנה אווירית ואתרים לייצור טילים ארוכי טווח באיראן.

כל זה לא הפריע לכלי תקשורת איראניים לנסות לגמד את המתקפה. הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט האיראני הכריזה כי ישראל "רק עושה רעש וחלשה מדיי כדי לגרום לאיראן נזק אמיתי". ייתכן שהסיבה לכך היא רצון שלא להגיב לתקיפה של צה"ל שכוונה לבסיסים צבאיים.

תיעוד נוסף מדרום-מערב טהרן, צילום: רשתות ערביות

סגן נשיא איראן, מוחמד רזא עארף, כתב ברשתות החברתיות כי "עוצמתה של איראן משפילה את אויבי המולדת". משרד החוץ האיראני הודיע כי הוא רואה במתקפה הישראלית על מרכזים צבאיים באיראן "הפרה ברורה של החוק הבינלאומי ואמנות האו"ם, ומגנה זאת בצורה החריפה ביותר. לאיראן יש את הזכות להגן על עצמה. המשך הכיבוש והפשעים של המשטר הציוני באזור הם הסיבה העיקרית למתיחות ולחוסר הביטחון באזור".

האתר Flightradar24 מציג את לוח הטיסות המסחריות ברחבי המרחב האווירי של איראן לאחר התקיפה, צילום: AFP

כאמור, גורם המעורה בתכנון המבצע באיראן אמר מוקדם יותר הבוקר ל"וושינגטון פוסט" כי המתקפה הלילית באיראן תוכננה כך שהמשטר בטהרן יוכל להכחיש שנגרם משמעותי ולהכיל את הפעולה. עוד על פי הגורם, ישראל תכננה את המבצע במטרה למזער את כמויות הנפגעים. "זו הייתה גרסה מורחבת של התגובה הישראלית למתקפה באפריל", ציין. 

מבט כללי על טהרן לאחר כמה פיצוצים שנשמעו במקום, אמש, צילום: רויטרס

גורמים ישראליים טוענים כי נפגעו רוב יכולות ייצור טילי הקרקע-קרקע של איראן בעקבות התקיפה. במהלך הלילה הותקפו כ-20 יעדים שונים. עשרות מטוסי קרב, מודיעין, איסוף ותדלוק השתתפו בפעולה, בטווח של מעל 1,600 ק"מ מישראל, במספר מרחבים באיראן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר