נשות אנשי הקבע על הכוונה לפגוע בתנאי בני זוגם: "אי אפשר להתקיים רק מאידיאלים ומערכים"

לאחר הפרסום כי משרד האוצר הפיץ טיוטת הצעה שפוגעת בתנאים של משרתי הקבע בצה"ל, בנות זוגן מתקוממות על הכוונה לקצץ מהתנאים הסוציאליים של תומכי הלחימה • "מקומם שאחרי שנה של עשייה צבאית משמעותית מעיזים לגעת בתנאים המינימליים"

בין ההטבות שיבוטלו: הגדלת המס, נופשים משפחתיים, קיזוז פנסיות ועוד. צילום: צילום אילוסטרציה: אורן כהן

כעס, עלבון ותחושת זלזול. העוול שעולה מהצעת משרד האוצר לפגוע בשכרם של אנשי הקבע זועק לשמיים. בעוד אנשי הקבע נתלים באידיאלים וברצון להגן על המדינה - נשותיהם יכולות לזעוק את זעקתם, ולנסות לשמור על מעט התנאים הכלכליים שמשאירים את אנשי הקבע בשירות המדינה.

"בעלי כל כך נאמן למערכת - אבל אין לי ספק שהמוטיבציה שלו תרד", צילום: יהושע יוסף

"יורקים לנו בפרצוף", אומרת טל איילון פרג'ון (39). כבר 17 שנה היא נשואה לרס"ן בן 41, ראש מדור במז"י, ויש להם שלושה ילדים - הגדול בן 14 והקטנה בת 3 וחצי. מאז פורסמו תוכניות האוצר היא לא מצליחה להשתחרר מתחושת העלבון: "זה זלזול במערך שלוחם גם בחזית וגם מאחור", היא אומרת. "ההסתכלות הנקודתית על הלוחם שנמצא בשטח כמי שמגיע לו הכל, לעומת מערך תומכי הלחימה, היא הסתכלות שטחית.

"מאחורי כל פעולה של הלוחמים בשטח נמצאים האנשים שבבסיסים, ולכן להגיד שהם זכאים לתנאים מופחתים זה מעליב. בעלי אמנם לא לוחם, אבל הוא לא זמין, והוא צריך לוותר על הרבה אירועים משפחתיים ולוגיסטיים הקשורים למשפחה כדי למלא את תפקידו בצבא כמו שצריך.

"אנשי הקבע לא נמצאים בצבא בגלל התנאים, הם נמצאים שם בגלל אידיאלים. אבל יום אחד המלחמה תיגמר, בתקווה שהיום הזה יגיע מהר, ואנשי המילואים יחזרו לחיי האזרחות, ואנשי הקבע הם אלו שיסחבו את האלונקה להצלת המדינה. ואמנם יש להם המון אידיאלים ורצון טוב, אבל כשאדם לא יכול לפרנס את משפחתו - הוא צריך לעשות ויתורים ולחשוב אם ההקרבה הכלכלית והרגשית הזו שווה לו".

איילון פרג'ון ומשפחתה, צילום: רתם רוזמן יפת

משלמים מחיר משפחתי

כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", בימים האחרונים משרד האוצר הפיץ טיוטת הצעה שפוגעת בתנאים של אנשי הקבע כחלק מחוק ההסדרים, לקראת אישור תקציב המדינה לשנת 2025. בין ההטבות שיבוטלו: הגדלת המס, ביטול הטבות הנופשים המשפחתיים, קיזוז פנסיות, ועוד. ראש מטה אגף כוח האדם בצה"ל, תא"ל יורם כנפו, הפיץ איגרת למשרתי הקבע שבה כתב כי ההצעה הופצה על ידי משרד האוצר "באופן חד־צדדי וללא כל תיאום איתנו".

והכעס גדול. "בעלי משרת בקרבי, אבל כפי שנשמע השינוי ישפיע על חופשת הפרישה ובמיסוי על הרכב שלו", אומרת טל שטרית הנדל (31), הנשואה לרס"ן בקבע, ויש להם שלושה ילדים בני 6,5 ושנתיים. "כולם חושבים שאנשי הקבע מקדישים את חייהם, ושהתנאים שלהם מדהימים. זה לא מדויק. בעלי לוחם, אבל אין לוחם שיכול להתקיים בלי מערך של תומכי לחימה. וגם להם מגיעים תנאים.

"אדם בצבא עובד 24 שעות ביום, 7 ימים בשבוע. זו לא עבודה משרדית רגילה. המשפחה מקריבה הרבה כדי שההורים יוכלו להיות בתפקידים כאלה, וזה מקומם שאחרי שנה של עשייה משמעותית צבאית מעיזים לגעת בתנאים המינימליים שניתנים לאנשי הקבע. אנחנו אוכלוסייה שמקדישה את חייה למען מדינת ישראל, ומכעיס שדווקא בנו רוצים לפגוע.

טל שיטרית הנדל יחד עם בעלה, צילום: ללא

"אנשים מקדישים את חייהם ומשלמים מחיר משפחתי כי הילדים גדלים בלי דמות אב - גם בשגרה וגם בחירום. רק לשם הדוגמה, חלק בלתי נפרד מהתקציב המשפחתי הולך על בייביסיטר, כדי שאני אוכל לעבוד בעצמי. אנחנו מוכנים לעשות את זה, אבל לא בכל מחיר. אי אפשר להתקיים רק מאידיאלים ומערכים".

עד הטיפה האחרונה

"התחושה היא שמתעסקים עכשיו בדברים שוליים, ושסוחטים את אנשי הקבע עד הטיפה האחרונה", אומרת ד', שנשואה כבר 11 שנים לסא"ל בקבע, שעובד משעות הבוקר המוקדמות ועד השעות הקטנות של הלילה. שלושת ילדיהם, בני 4 עד 9, לא מכירים מצב שבו אבא נמצא בבית למשך תקופה ארוכה.

"היו תקופות שהבן שלי אמר שהוא לא זוכר איך אבא שלו נראה", היא מספרת בכעס. "זו עבודה שוחקת שדורשת מסירות רבה ומחיר משפחתי כבד. מאוד מכעיס לגלות שרוצים לקחת מאנשי הקבע את מעט התנאים הטובים שעוד יש להם. לפעמים מדובר בדברים שנראים קטנים, אבל נותנים לנו המון - הנופש השנתי, למשל, מאפשר לנו להיות בחופשה כולנו ביחד במחיר מוזל ולבלות יחד זמן איכות, כזוג וכמשפחה. זה זמן שלא קיים לאורך השירות היומיומי.

"יפה שלפחות שומרים על התנאים של המערך הלוחם - אבל גם תומכי הלחימה נמצאים שם. בעלי נותן את חייו ועוסק בהגנה על המדינה, ובשונה ממשפחות המילואימניקים - הוא עושה את זה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. אומרים לנו 'אתם מסתדרים, יש לכם כרטיס הטבות ופנסיה והקלות כלכליות', אבל אני מעדיפה שבעלי יהיה בבית במקום לקבל את התנאים האלה. בעלי כל כך נאמן למערכת, שהוא לא יעזוב גם אם התנאים ישתנו, אבל אין לי ספק שהמוטיבציה שלו תרד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר