זעקת תושבי הערבה: יותר מ-300 כלי טיס נורו לעברנו בשנה האחרונה, הופקרנו

כטב"ם שנורה מעיראק פגע אתמול בלילה במבנה במועצה האזורית הערבה התיכונה לאחר יירוט שנכשל • חלק מהתושבים דיווחו הבוקר לפיקוד העורף שהאזעקות אינן פועלות כראוי באזוריהם • התשובה, לדבריהם, הייתה שזה "לא נורא" • ראש המועצה האזורית חבל אילות: "נכנסנו למעגל הירי, מקווה שהמדינה תדע לתת מענה"

יירוט בשמי אילת. צילום: רונית זילברשטיין

12 שעות חלפו מאז פגע הלילה (בין שלישי לרביעי) כלי טיס בלתי מאויש במבנה במרחב הערבה התיכונה. החיים במדבר נראים כאילו חזרו לשגרה, אבל מתחת לפני השטח תושבי הערבה, החיילים המשרתים בבסיסים באזור וגם אלו שחולפים לאורך כביש 90 מרגישים שהופקרו. "זה היה יכול להסתיים באסון גדול", אומר אחד מתושבי הערבה. "הכטב"ם התרסק על מבנה גדול שמדי יום יש בו תנועה רבה של אנשים, בכל שעות היום, למרבה המזל בשל השעה המאוחרת לא היו אנשים בתוכו, אבל היו הרבה אנשים מסביבו", מספר אותו תושב.

בשעה 00:21 נשמע פיצוץ עז במרחב הערבה על כביש 90. מקור הפיצוץ היה ניסיון של מטוס קרב ישראלי ליירט מטרה אווירית חשודה שחדרה מעיראק שבמזרח, לירדן ומשם לערבה הישראלית. 14 שניות לאחר נשמעה אזעקה באחד מבסיסי צה"ל באזור וביישובי המועצה הערבה התיכונה שניות לאחר מכן נשמע פיצוץ עז במרחב ולאחריו צעקות רבות של אנשים.

כביש 90. עורק החיים של האזור, צילום: משה שי

ירי כטב"ם לכיוון הגולן מעיראק // רשתות ערביות

הכטב"ם נפל והתפוצץ על מבנה גדול והרס את כולו. האש החלה לבעור ועשן סמיך נראה לכל עבר. 30 אנשים ששהו סמוך מאוד למרחב לא הספיקו לרוץ למרחב מוגן ונשכבו על הרצפה. אחד מהם נפגע באורח קל מרסיסים, חמישה מהם לקו בחרדה. כבאיות של כיבוי אש ערבה הוזעקו למקום והחלו בעבודות כיבוי האש שפרצה במבנה.

"צריך להבין שהתוצאה הייתה יכולה להיות אחרת וקשה. מטוסי קרב שלנו ניסו ליירט את הכטב"ם, אבל לא הצליחו והוא התרסק בשטח בנוי. מסביב לאותו אזור יש כמה יישובים והרבה תושבים שלא מרגישים בטוחים. החיים של התושבים והאנשים המשרתים באזור תלויים בביצועים של מטוסי חיל האוויר", מספרים תושבי הערבה. "ברור לנו שצה"ל עושה כל שביכולתו להגן עלינו, אבל בסוף אנחנו מרגישים מופקרים".

זירת נפילה באילת, צילום: יהודה בן יתח

בתאל המתגוררת ביישוב בערבה סיפרה: "אנחנו לא שמענו אזעקה וגם האפליקציה של פיקוד העורף לא עבדה לחלק מהתושבים. מזל שבני המשפחה שלי התקשרו אלי בלילה. לחלק מהתושבים יש מקלט תת קרקעי בבית, אבל לא כולם יכולים להגן באמת במקרה של כטב"מ שמתרסק על בית".

חלק מהתושבים דיווחו הבוקר לפיקוד העורף על האזעקות ועל כך שהאפליקציה לא עבדה. התשובה שניתנה להם היא שהאזעקה שהושמעה אתמול בלילה נועדה לשטח הפתוח ביישוב וזה לא נורא אם לא שמעו בבית.

ראש המועצה האזורית חבל אילות, חנן גינת, אמר ל"ישראל היום" כי ירי הכטב"מים לכיוון הערבה בתחילת השבוע וכן הירי הלילה לעבר הערבה התיכונה הם תזכורת לכך שלצד החזית הצפונית המתרחבת, האיום ממזרח קיים ומטריד אותנו מאוד. "אנחנו מבינים שגם המרחב שלנו נכנס למעגל הירי, אנחנו ותושבינו ערוכים לכך ומקווים שגם המדינה תדע לתת מענה לאיום הזה".

פיצוצים בשמי אילת

זו אינה הפעם הראשונה שכלי טיס בלתי מאוישים משוגרים מעיראק דרך הגבול הירדני לערבה התיכונה, לערבה הדרומית ולעיר אילת. בחודש נובמבר 2023 החלה תנועת ההתנגדות האסלאמית בעיראק לשגר כלי טיס בלתי מאוישים לעבר הערבה והעיר אילת, במקביל לשיגור טילים וכטב"מים מצד החות'ים בתימן.

עד היום שוגרו יותר מ-300 כטב"מים וטילים משתי הזירות לעבר ישראל כשמרבית השיגורים יורטו מעל הערבה ומעל העיר אילת. חמישה טילים וכטב"מים נפלו במתחם העיר אילת, אחד מהם בבסיס חיל הים, אחד בבית ספר באילת, שלמרבה המזל היה כמעט ריק. לאלו מתווספים הכטב"ם שנפל אמש ופגע במבנה בערבה.

יירוט בשמי אילת, צילום: עדנה פלדמן

גם בתחילת השבוע שוגר כטב"ם מעיראק לעבר שדה התעופה הבינלאומי רמון אילת. האזעקה הופעלה לראשונה ביישוב באר אורה הסמוך ובשדה התעופה והכטב"ם יורט על ידי מערכת ההגנה האווירית של כיפת ברזל.

גם ב-14 באפריל, ליל השיגורים מאיראן לישראל, שוגרו טילים וכטב"מים לעבר יישובי הערבה התיכונה. במושב חצבה שבערבה ובמושבים נוספים הופעלו אזעקות והתושבים תיעדו יירוטים רבים של כלי טיס בלתי מאוישים על הגבול המזרחי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר