"סכנה ממשית": המדענים מזהירים - חיסוני הפוליו בעזה אינם בטוחים ויכולים להפיץ את המחלה ברצועה ובישראל

לדברי המדענים - סוגי החיסונים שהגיעו לרצועה אינם בטיחותיים, ועלולים להפיץ את המחלה בישראל ובעזה, במקום למגר אותה • ד"ר יואב יחזקאלי ופרופ' רצף לוי מסבירים כי ארגון הבריאות העולמי שלח חיסונים ניסיוניים על בסיס וירוס חי, אך מוחלש, של מחלת הפוליו • עוד הם טוענים כי קיים סיכוי שהנגיף יתפשט בביוב ואף יגיע לים התיכון או למי התהום הישראלים • ממשרד הבריאות נמסר: "החלטות אלו לא נקבעות ע״י מדינת ישראל"

ביוב זורם חופשי ברצועת עזה. צילום: אי.אף.פי

החיסונים נגד מחלת הפוליו שהובאו לרצועת עזה אינם בטיחותיים, ועלולים להפיץ את המחלה בישראל ובעזה, במקום למגר אותה, כך מתריעה היום (שני) קבוצת מדענים ישראלית. במכתב דחוף לשר הביטחון יואב גלנט, ולשר הבריאות אוריאל בוסו, כותבים ד"ר יואב יחזקאלי ופרופ' רצף לוי כי סוגי החיסונים שהובאו לרצועה מהווים, "סכנה של ממש".

פלשתינים עוזבים את אזורי הלחימה בחאן יונס (08.08.24) // רשתות חברתיות

השניים מסבירים כי ארגון הבריאות העולמי (WHO) שלח לעזה חיסונים ניסיוניים על בסיס וירוס חי אך מוחלש של מחלת הפוליו. ואולם, הסיכונים הכרוכים בחיסון זה רבים. "הוא מועד למוטציות נוספות, אשר יכולות ליצור זני פוליו פעילים ועלול לשחרר פוליו שנגרם מחיסון. שחרור כזה עלול להוביל להתפשטות הנגיף בביוב, ולגרום לפגיעה, בייחוד בתינוקות לא מחוסנים ובמדוכאי חיסון. מתן חיסון חי מוחלש ל-640 אלף ילדים בטווח זמן קצר מגביר משמעותית את הסיכון לשחרור הנגיף ויצירת זיהום נרחב".

עוד מתריעים השניים, כי גם לציבור בישראל נשקפת סכנה מסוג החיסון שנשלח לעזה. "העובדה שמערכת הביוב בעזה נפגעה כתוצאה מהמלחמה, מגבירה את הסיכון לדליפת הנגיף לים התיכון או למי התהום הישראלים. דליפה כזאת עלולה להחמיר משמעותית את התפשטות הוירוס החי, ובכך לסכן גם את בריאות הציבור בישראל".

רצועת עזה, צילום: איי.פי

יחזקאלי ולוי מוספים כי החיסון שהובא לעזה לא מוכר במערב ואסור לשימוש בישראל. "חיסון ה-nOVP2 אותו מייעד ארגון הבריאות העולמי לילדי עזה אינו מאושר לשימוש באף אחת ממדינות המערב, והמחקרים הקליניים שלו עדיין לא הסתיימו.

"החיסון מיוצר באינדונזיה - מדינה מתפתחת, כאשר אין גישה למידע על תנאי הייצור במפעל, והוא ניתן אך ורק במדינות מתפתחות, תחת היתר חירום של ארגון הבריאות העולמי. גם בישראל אגף הרוקחות לא התיר לייבאו מסיבות אלו. עזה תשמש, אם כן, כמעבדת ניסוי לארגון הבריאות העולמי, וילדי עזה ישמשו שפני ניסיון לחיסון זה".

השניים מציינים כי ארגון הבריאות העולמי שעומד מאחורי המבצע, מוביל קו אנטי ישראלי מתחילת המלחמה וכי קיים חשש שאם מבצע החיסונים ייכשל הארגון יפיל את האשמה על ישראל. "הארגון, כדאי להזכיר, לא גינה בזמנו את טבח שבעה באוקטובר. יתר על כן, במהלך המלחמה, האו"ם וארגוני הבת שלו, כמו אונר"א, הציגו הטיה ברורה נגד ישראל. יש מקום למשנה זהירות בשיתוף הפעולה של ישראל עם ארגון זה, על מנת שישראל לא תואשם בשיתוף פעולה עם ניסוי בחיסון חדש בילדי עזה, בייחוד חיסון הנחשב בעל פוטנציאל לגרום למחלה קשה".

חיסון נגד נגיף הפוליו (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

המכתב נשלח מטעם "מח"צ – מועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה", בה חברים שורה ארוכה של מדענים מכל הקשת הפוליטית, וביניהם הפרופ' אשר אלחיאני, רבקה כרמי, אסא כשר, מייקל לויט, אשר סילמן, אתי סילמן ועוד רבים.

המכתב המלא של המדענים הישראלים

ממשרד הבריאות נמסר כי "החלטות על מתן חיסונים בעזה נקבעות בהתאם למדיניות בריאות הנעשית ברצועה, ולפי מלאי החיסונים המסופק על ידי אירגוני הסיוע הבינלאומיים. החלטות אלו לא נקבעות ע״י מדינת ישראל"

"לגבי אזרחי המדינה- הדרך להמנע מתחלואת פוליו היא לוודא עמידה בתכנית החיסונים השגרתית במדינת ישראל, המכילה מספר מנות של חיסון מומת המגן מפני נזקי הנגיף. בנוסף, לאור המצב ברצועה, המליץ משרד הבריאות לחסן את החיילים הנכנסים לרצועה בכדי להגן על בריאותם וזה מבוצע בשבועות האחרונים ע״י צה״ל".

"משרד הבריאות ממליץ להורים שטרם חיסנו את ילדיהם כנגד נגיף הפוליו לפנות לטיפת החלב הסמוכה למקום מגוריהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר