מפקד עוצבת הגליל דחה את סיום תפקידו בגלל המלחמה בצפון

תא"ל שי קלפר ביקש מהרמטכ"ל להישאר עד לחזרת תושבי הצפון לבתיהם • הבקשה אושרה נוכח המצב הביטחוני בגבול לבנון • תא"ל יובל גז, שאמור היה להחליפו, יישאר בינתיים בתפקיד ראש חטיבת שילו"ח

תא"ל קלפר. התייעץ לפני כן. צילום: אייל מרגולין/ג׳יני

מפקד עוצבת הגליל, תא"ל שי קלפר, אמור היה לסיים את תפקידו בחודש הבא, לאחר שביולי 2023 מונה לראש מטה זרוע היבשה. בשבוע שעבר ביקש קלפר מהרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, להישאר בתפקידו בתקופה הקרובה. הוא ביקש להמשיך כמי שעומד בראש אוגדה 91, עד אשר תושבי קו העימות, שפונו מבתיהם באוקטובר האחרון, ישובו אליהם - כך נודע ל"ישראל היום".

תיעוד הכטב"מים בשמי הגליל המערבי (ארכיון)

הצעד נעשה לאחר שהתייעץ עם מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי. האחרון סבר אף הוא כי בעת הזו, נוכח המצב הביטחוני המאתגר בגבול הצפון, לא נכון יהיה להחליף את מפקד האוגדה שחולשת על גבול זה. הרמטכ"ל קיבל את בקשתו של תא"ל קלפר, ולפיכך בדיון השיבוצים שהתקיים השבוע מונה תא"ל רמי אבודרהם לראש מטה זרוע היבשה. תא"ל יובל גז, שכבר סוכם כי יחליף את קלפר בתפקידו, יישאר בינתיים ראש חטיבת שילו"ח (שיטות לחימה וחדשנות).

כפי שחשפנו ב"ישראל היום", יתר דיוני השיבוצים של השנה הבאה, שהיו אמורים להתחיל כבר החודש, נדחו בינתיים בכמה חודשים.

תא"ל קלפר שימש בעברו, בין היתר, מפקד מרכז ההכשרות והאימונים, מפקד חטיבת גולני, מפקד חטיבת שומרון, מפקד גדוד גפן בבה"ד 1 ומפקד גדוד 51 של חטיבת גולני.

ההחלטה נובעת נכח המצב הביטחוני בצפון, צילום: ארבל זיו לוי רשות הטבע והגנים

באפריל 2022 מונה למפקד עוצבת הגליל. ב-7 באוקטובר בשעה שמונה בבוקר הוא קפץ מהבית, הכריז על מלחמה והקפיץ את כל כוחות המילואים לחירום. החשש הראשוני בצה"ל היה שחיזבאללה שותף לתוכנית חמאס ויפעל באופן דומה בצפון, אלא שבדיעבד התברר כי חיזבאללה לא היה שותף לתוכנית חמאס.

ובכל זאת, לאור החשש הכבד מפלישת כוחות רדואן, הוחלט בישראל לפנות עשרות אלפי תושבים מגבול הצפון. בדיעבד, יש בצה"ל מי שסבור כי הפינוי היה נרחב מדי.

מדובר צה"ל נמסר: "מינוי תא"ל קלפר לרמ"ט זרוע היבשה בוטל כי הוחלט שלא להחליף את מפקד אוגדה 91 נוכח המצב המבצעי, ותפקיד רמ"ט ז"י נדרש לאיוש מיידי. תא"ל קלפר קצין מוערך, פועל בצורה טובה מאוד בלחימה בצפון, ובהתאם עתידו יידון בהמשך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר