דו"ח מבקר המדינה שבוחן את נושא ההגנה על צירי התנועה באיו"ש והמענה לתושבים בעת אירוע ביטחוני בצירים, מתריע היום (שלישי) כי גם לאחר שבעה באוקטובר לא שינו בפיקוד מרכז את תפיסת הפעולה שלהם בנוגע לבלימת טרור, קובע כי בצפון השומרון אין מחסומים שמונעים יציאה של מחבלים, מה שעלול להוות סכנה ממשית לחיי ישראלים, ורומז בבוטות לקיום של קונספציה אפשרית בשטח.
מרבית המפגעים שביצעו פיגועי ירי יצאו מג'נין, שכם ורמאללה, כשב-2023 חלה אסקלציה בפיגועים שמקורם מג'נין, אך חרף זאת אין ביציאות מערים אלו מחסומים קבועים. מתניהו אנגלמן מציין כי תפיסת העבודה הינה להפעיל מחסומים מזדמנים במקום מחסומים קיימים אך קובע כי לא ברור האם העובדה ששיעור ניכר מהמחסומים פתוחים ידועה למטכ"ל ולקבינט.
אנגלמן רומז לקונספציה בכל הנוגע להפעלת מחסומים, ומציין כי המדיניות של צה"ל לגבי הצבת מחסומים קבועים באיו"ש מבוססת על ניסיון עבר ועל תפיסה מבצעית הכוללת בין היתר התבססות על מודיעין והתרעה. "עם זאת במדיניות זו עלולים להתממש סיכונים בהינתן כשל מודיעיני" בשל אירועי השבעה באוקטובר.
"על צה"ל (אמ"ץ ופקמ"ז) לבחון מחדש כחלק מתפיסת ההגנה באיו"ש את המדיניות בנוגע להצבת מחסומים קבועים באיו"ש. כמו כן, על ראש הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני לקבל החלטה בנוגע לתפיסת ההגנה באיו"ש, ובכלל זה המדיניות בנוגע להצבת מחסומים קבועים באיו"ש", מציין המבקר.
דובר צה"ל הגיב לדו"ח מבקר המדינה: "צה"ל רואה חשיבות בביקורת ולומד את ממצאיה. ממצאי הדו"ח מתייחסים לנתונים שלפני המלחמה עד לספטמבר 2023, ואינם משקפים את המצב הקיים בשטח. פריסת הכוחות והמחסומים במרחב יו"ש נקבעת בהתאם להערכת המצב, והוצגו לדרג המדיני".
"במקביל לפעולות רבות שנעשו לחזק את מאמץ ההגנה בצירים, מתקיים מאמץ התקפי רב בפיקוד המרכז אשר כולל אלפי פעולות התקפיות בהם נעצרו וחוסלו חוליות המחבלים בתוך הכפרים והערים טרם יציאה לביצוע פיגוע. מתחילת המלחמה חוסלו מאות מחבלים, נעצרו למעלה מ-4,200 מבוקשים ובוצעו 57 תקיפות מהאוויר ע״י כלי טיס שונים ביו"ש".
במשך שנים ארוכות מתריעים תושבי יו"ש מכך שצה"ל לא עושה די על מנת למנוע את אירועי הטרור בצירים. בדו"ח החדש המבקר חושף את ההידרדרות הביטחונית החמורה טרם מבצע שובר גלים וקובע כי בצה"ל לא מבצעים קרוב ל-50 אחוזים מהפעולות הנדרשות לשמור על חיי אדם בגזרה.
המבקר חושף את האסקלציה הביטחונית ביהודה ושומרון בשנתיים האחרונות. "בשנת 2022 מספר אירועי הירי באיו"ש גדל פי ארבעה לעומת שנת 2021 (167 אירועים לעומת 41 בהתאמה) וכי במחצית הראשונה של שנת 2023 התרחשו 143 אירועים. 2023", נכתב בדו"ח.
צה"ל, קובע אנגלמן, אינו מצליח לעמוד במשימתו להגן על התושבים. "על אף מאמצי התגבור של הכוחות ההסלמה באיומים בצירים אינה מקבלת את המענה המבצעי הנדרש", הוא כותב. לדבריו, בחלק מהביקורות עלה כי החטיבות המרחביות לא הצליחו לעמוד בכ-57% ממשימות ההגנה, שכללו הצבת תצפיות, ביצוע סיורים ברגל וברכב, הצבת מארבים, הצבת מחסומים זמניים ואבטחת טרמפיאדות. "אי-עמידה במשימות אלו פוגעת ביכולת הכוחות להגן על התושבים בגזרת איו"ש מפני האיומים", חשף המבקר.
אחד המחדלים שעולה הוא מחסור בנהגים מבצעיים באוגדת איו"ש, שעומד על 80 אחוזים מהתקן בלבד, זאת לפני הניכוי של נהגים אשר משתתפים במשימות שאינן מתוכננות כדוגמת מעצרים. "המחסור בנהגים פוגע במימוש משימת ההגנה ואינו מאפשר להגיע למיצוי אפקטיבי של התגבור שצה"ל משקיע באיו"ש".
המבקר עסק גם בנוגע לפעילות משטרת ש"י, וממנו עולה תמונה קשה. בסך הכל מספקים 1,174 שוטרים, מהם 302 שוטרי סיור בלבד, מענה למיליון בני אדם לפחות, מחציתם ישראלים ומחציתם פלשתינים. המשמעות היא שבמחוז כל שוטר אחראי בממוצע לשטח של 4.8 קמ"ר, נמוך מכל מחוז אחר בישראל מלבד מחוז דרום שרובו מדבר ריק.
48% מכלי הרכב הממוגנים של מחוז ש"י לא היו תקינים בעת הביקורת, "דבר שעלול להגביל או לסכן את הגעת כוחות המשטרה לאזורים מאויימים". מדובר ב-27% מכלל הרכבים של המשטרה ביו"ש. עוד עלה כי זמני התגובה של שוטרי המחוז לא נמדדו ב-75% מהאירועים המתועדים ביומן הקריאות "או שהם מציינים רישום שאינו אמין". מנתוני המשטרה עלה כי הכוחות הגיעו באיחור ב-28% מהאירועים שבהם נשקפת סכנת חיים ול-19% מהאירועים שסווגו ברמת חומרה גבוהה.
הדו"ח עסק גם בנוגע למצב הכבישים העוקפים ביהודה ושומרון. נכון לסיום מועד הביקורת במחצית הראשונה של 2023 אוגדת איו"ש הגדירה 12 צירים כאדומים בשל מקרים חוזרים של פיגועים. חרף זאת שיפוץ של כבישים לקח זמן רב מאוד. כך, רק בשנה שעברה הושלם, לאחר 32 שנה, עוקף חווארה, חרף הצורך הביטחוני בסלילתו. גם במקרה של עוקף אל ערוב חלפו 9 שנים ממועד הנחיית שר הביטחון לצאת לתכנון מפורט – עד פתיחתו ב-2023. יש לציין כי השנה תוקצבו כבישים עוקפים ביהודה ושומרון בשבעה מיליארד שקלים, מה שאמור לבצע מהפך של ממש בכבישים אלו – אם אכן התכנון יתממש.
בד ובד עסק המבקר גם בפערי הכיסוי הסלולרי האבסורדים שישנם ביהודה ושומרון. כיום המצב הוא שדווקא בחלקים המסוכנים ביותר בכבישים – אין קליטה סלולרית. המבקר ציין כי 22 שנים לאחר שמנכ"ל משרד הביטחון עמד על הפער בכיסוי סלולרי ביו"ש והנחה לפעול להשלמת פריסתו בהקדם האפשרי – נכון לאוגוסט 2023 עדיין יש ברחבי איו"ש פערי כיסוי ניכרים ועקב כך רמת הכיסוי הסלולרי בצירי איו"ש עומדת על כ-70% בלבד. המבקר הזהיר כי בהיעדר אפשרות נדידה במוקד החירום 1208 "הדבר עלול להותיר את הנוסעים בכבישי איו"ש ללא יכולת תקשורת עם גורמי חילוץ והצלה במרחבים שונים באיו"ש".
המבקר בחן את תחושת הביטחון של תושבי יהודה ושומרון בצירי התנועה וחזר עם מסקנות מטרידות ביותר. רק 11% מהתושבים חשים ביטחון בצירי התנועה ביהודה ושומרון בכל הנוגע לטרור, 42% מהתושבים דיווחו שחוו אירוע חבלני בשנתיים האחרונות, בעיקר יידויי אבנים. 7% מהם חוו פיגוע ירי.
ממשטרת ישראל נמסר: אשר לזמני הגעת שוטרים לזירות ותקינות הניידות הממוגנות נבהיר כי זמני התגובה נמדדים ע"י מערכת "שיטור חדשה" אשר מודדת באופן אוטומטי זמני הגעה לאירוע, באופן שכל שיחת טלפון שמגיעה למוקד מתועדת ונרשמת. תפקידה של המערכת הוא לבחון את זמני הגעת ניידות המשטרה לאירועים עפ"י חומרתם (רגיל, סכנת חיים, דחוף, קיצון).
מנתוני שנת 2023 המתייחסים למשך זמן האיחור לאירועים הרשומים אצלנו, ניתן להיווכח כי לא קיימת חריגה משמעותית בזמני התגובה של מחוז ש"י.
אשר לסוגיית כוח האדם הקיימת במחוז ש"י נציין כי במחוז ש"י משרתים כ-1,350 שוטרים, יחס האוכלוסייה הישראלית לשוטרים במחוז עומד על 383 תושבים לכל שוטר לעומת 558 בממוצע הארצי. יחס זה של כמות השוטרים ביחס לתושבי המחוז אינו מעיד על תקנון חסר אלא להפך. יחס זה מעיד על כך שמשטרת ישראל השכילה להבין את מורכבותו של מחוז ש"י והקצתה תקינת שוטרים הרבה מעבר לזו שהוקצתה ביתר המחוזות ביחס לאוכלוסייה הישראלית המתגוררת בשטח. אם נוסיף לכך את תקינת כוחות מג"ב הפועלים בשטחי המחוז ואשר אף להם נתונות סמכויות שיטור, היחס עולה משמעותית.
בתוך כך, יצוין כי במסגרת תכנית העבודה לשנים 2023-2024 מתוכננת תוספת תקינה במחוז ש"י למערך התנועה הפרוס לטיוב האכיפה בצירים, הגברת ההרתעה והתמודדות עם עבירות תנועה ובריונות בכבישים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו