לא ממריאים: זה כמה חודשים מנסה ישראל לשכנע את ממשל ביידן לשחרר את משלוח 3,500 החימושים לחיל האוויר, שחלקם כבר הועמסו על אונייה שהיתה אמורה לצאת לכיוון ישראל, אך הורדו ממנה בהנחיית הנשיא האמריקני ג'ו ביידן בשל הפעולה הישראלית ברפיח.
לאחרונה נודע כי הממשל האמריקני נעתר לבקשתה של ישראל לשלוח כמחצית מהחימושים הללו, את הקטנים יותר, בעוד את הפצצות הכבדות והמשמעותיות, במשקל טונה, שעליהן מרכיב חיל האוויר הישראלי ערכה מיוחדת, לא הצליחה ישראל לשחרר.
אלא שכפי שפרסמנו בעבר ב"ישראל היום", גורמים במערכת הביטחון מביעים חשש כי קיימות עוד כמה עסקאות נשק שממשל ביידן מעכב משיקולים "ביורוקרטיים", גם אם לא באופן מוצהר ורשמי. אחת מהן היא העסקה לרכש מטוסי F-15IA לחיל האוויר - הדגם החדש ביותר של מטוסי "רעם" הוותיקים המשמשים כיום את טייסת 69, טייסת המפציצים שממוקמים בבסיס חיל האוויר בדרום הארץ.
לפי בדיקת "ישראל היום", לא נמסרה רשמית הודעת עיכוב
במערכת הביטחון חוששים שגם אם הממשל האמריקני יאשר בסופו של דבר את העסקה, שר האוצר סמוטריץ' יעכב את אישורה, כפי שעיכב את רכש ה־F-35 כחלק מדרישתו להקמת ועדה שתבחן את תקציב הביטחון
בינואר 2023 הגישה ממשלת ישראל לחיל האוויר האמריקני מכתב בקשה רשמי (LOR) לרכש מטוסי הקרב החדישים, מהמתקדמים בעולם, מתוצרת חברת בואינג. על פי התכנון המקורי, ישראל וארה"ב צריכות היו לדון במשך כשנה על פרטי העסקה, בין השאר בנוגע לתצורה הישראלית של המטוסים, לחימושם, לציודם, ובוודאי גם למחירם.
על פי התהליך הרשמי, לאחר סיכום הפרטים הראשוניים אמורה העסקה לעבור אישור בקונגרס האמריקני, ולאחר מכן הממשל אמור לשלוח טיוטת מסמך (LOA) ובה פרטים ראשוניים של ההסכם. לאחר הגעת המסמך, אמורה העסקה לעבור את אישור ועדת השרים להצטיידות, ולאחר מכן מתבצעת החתימה הרשמית.
אלא שלמרות הצפי כי התהליך יארך כשנה מאז הגישה ישראל את מסמך ה־LOR לממשלת ארה"ב, בפועל חלפו כבר יותר משנה וחצי. למיטב בדיקתנו, הממשל האמריקני לא אמר באופן רשמי לגורמים בממשלת ישראל כי העסקה מתעכבת, אך בישראל מתחילים לתהות אם האמריקנים לא מעכבים את העסקה משיקולים "ביורוקרטיים" כביכול, כשבפועל ממשל ביידן, שידע בתחילת המלחמה לעקוף מכשולים ביורוקרטיים ולהזרים לישראל אמצעי לחימה לטובת המלחמה, מעכב גם את קידום עסקת מטוסי הקרב המתקדמים.
בישראל תוהים: האם העיכוב נעשה משיקולים "ביורוקרטיים"
בהקשר זה נזכיר כי את עסקת מטוסי ה־F-35 היתה זו ישראל שעיכבה עד לפני כחודש וחצי, לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' סירב לאשר אותה במסגרת כיפופי ידיים עם משרד הביטחון. לאחר שקיבל את מבוקשו בדמות הקמת ועדה לבחינת תקציב הביטחון, ובעיקר סמכויות בנוגע למינהל האזרחי, הסכים סמוטריץ' לאשר את העסקה.
שתיים מהטייסות החדשות שאותן מתכנן חיל האוויר לרכוש יהיו של מטוסי F-15IA שייוצרו במיוחד עבור חיל האוויר הישראלי.
הדיונים על ההצטיידות בטייסות נוספות החלו אמנם לפני המלחמה, אך זו חיזקה את הצורך בהם, כמו גם את ההבנה שישראל צריכה כוח אווירי גדול וקטלני יותר, שיוכל להתמודד עם איומים בזירות רחוקות.
במשרד הביטחון סירבו להגיב לידיעה. שגרירות ארה"ב בישראל מסרה במענה לפניית "ישראל היום" בנושא: "אנחנו לא מגיבים על העברות פוטנציאליות או ממתינות של נשק אמריקני לפני שהן נמסרות באופן רשמי לקונגרס".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו