עדות מהשטח של קצין בחטיבת כפיר: "ההכנה הייתה ארוכה, זה היה מבצע מעולמות הפנטזיה"

לכוחות שביצעו את המבצע התלוו לוחמי כפיר וצנחנים, שהיו אחראים למעטפת ההגנה והחילוץ • "אנחנו היינו התחבולה, מה שקרה הוא הרבה מעבר לדמיון", אומר רס"ן אליאב, קצין אג"ם בחטיבת כפיר

נוסיראת לאחר המבצע. צילום: אי.פי

"זה היה כמו סרט, הרבה מעבר לדמיון, משהו מעולמות הפנטזיה. חילוץ סטייל 'פאודה', והרבה יותר מזה". כך סיפר אתמול רס"ן אליאב, קצין אג"ם בחטיבת כפיר, שחטיבתו היתה אחראית למבצע ההטעיה שקדם לחילוץ ההרואי של ארבעת החטופים אתמול מלב הרצועה.

"החטיבה שלנו היתה הדלת לצאת להתקפה, אנחנו היינו התכסיס. החלק שלנו היה מורכב ביותר", סיפר רס"ן אליאב, בן 30 מרמת גן.

מבצע חילוץ ארבעת החטופים נשמר במידור כבד מאוד, ורס"ן אליאב היה מהבודדים שהכירו אותו כשבוע לפני שיצא אל הפועל. תפקידה של חטיבת כפיר היה להכין את הקרקע למבצע - בין השאר, באמצעות כיבוש בתים, הצבת מארבים, הרג של מחבלים, פתיחת צירים ויצירת הטעיה.

"עבדנו בצורה כירורגית ומאתגרת, תוך כדי תמרון והתקפה. ביצענו תחבולה, שהיינו צריכים להסתיר אותה מחלק מהמפקדים ומהלוחמים. זה היה אירוע מורכב", סיפר.

"עבדנו בצורה כירורגית ומאתגרת". רס"ן אליאב (משמאל) עם לוחמיו ברצועה, צילום: דובר צה"ל

"התחבולה של חטיבת כפיר באה לידי ביטוי לפני המבצע, ובין היתר עשינו מארבי צלפים, חיסלנו אויב, הפעלנו אש להטעיה ופעלנו בצורה שונה מהפעולה הרגילה. מיקמנו כמה מארבי צלפים, ביצענו פטרולים, הכשרנו צירים כדי שכלי רכב יוכלו לעבור בהם. חיסלנו אויב בצורה איכותית. הפעלנו אש כמה פעמים במקומות שונים כדי לייצר הטעיה ועוד פעולות שלא ניתן להרחיב עליהן. עשינו כל מה שהכוח המיוחד ביקש מאיתנו".

"תכנון מהרגע הראשון"

רס"ן אליאב נחשף לפעולה, הוחתם על שו"ס, והיה מהבודדים בחטיבתו שהכירו את התוכנית. "עשינו תכנון משמעותי, מהרגע הראשון הבנתי את התכלית. במהלך כל שמונת החודשים האחרונים, שבהם היינו בסג'עייה, בחאן יונס, בג'נין, בגבול הצפון, לא היה רגע שדומה לזה. לא היתה משימה עם תכלית כזו. התרגשתי מאוד. המשימה חיזקה אצלי מאוד את ה'למה'. כשאתה יודע שמה שאתה עושה יכול לשחרר חטופים - אין לתאר את זה. זה מטורף".

לדבריו, "זה היה מרגש ומורט עצבים, וזו אחריות כבדה. שילוב זרועות שלנו ושל הכוחות המיוחדים - שב"כ, ימ"מ, מודיעין, כתף אל כתף מנהלים את זה בשטח, וזה כמו סרט. הרבה מעבר לדמיון. זה בעולמות הפנטזיה, חילוץ סטייל 'פאודה', הרבה יותר מזה".

חטיבת כפיר סיימה את תפקידה עם כניסת הכוחות המיוחדים לשטח, ורס"ן אליאב מציין כי בזמן המבצע עצמו היה "צמוד לחמ"ל הפיקוד, למח"ט, למפקד הימ"מ ולשב"כ שהיו איתנו בשטח. הלוחמים לא ידעו מה קורה כי המבצע היה רגיש. הערמנו על האויב, עשינו לו פוקר פייס. ייצרנו תשתית לפעולה הרואית ומיוחדת מאוד. תחבולה מדהימה".

בניגוד לרס"ן אליאב מחטיבת כפיר, מפקד פלס"ר צנחנים, רס"ן רועי, בן 28 מנריה, לא היה בסוד העניינים ערב המבצע, אך קיבל הנחיה להיערך בזמן המבצע עצמו. "לקחנו חלק משמעותי בחילוץ החטופים", שיתף אמש. "היינו אחראים לחילוץ כלי הרכב של הכוח המבצע, של החטופים והכוחות המיוחדים. העברנו אותם לנקודת העלייה למסוק".

"ידענו שהתפקיד שלנו הוא לתת מענה לכל אירוע שמתפקשש שם, בחילוץ עצמו ובתגובות אליו", סיפר רס"ן רועי. לדבריו, בשעות הבוקר המוקדמות התקדמו לוחמיו לנקודה שממנה יכלו להתערב במהירות במבצע, ולחלץ במקרה הצורך. כשרכב הימ"מ עם החטופים נפגע, קיבלו רס"ן רועי ולוחמיו פקודה להתקדם במהירות פנימה כדי לבודד את המרחב ולסייע בחילוץ.

"יצאנו בכמה כלי רכב עם כוחות מיוחדים וכוחות פינוי. כשקיבלנו את הפקודה, נסענו כמה שיותר מהר לנקודה. הלוחמים חתרו למגע תוך הפעלת אש מאסיבית לשם בידוד המרחב לטובת חילוץ הכוחות המיוחדים.

"הבנו שיש שם רכב שנתקע, ונענו כמה שיותר מהר למרחב שהיה שם. הייתי בכלי הרכב השני שהגיע לכוחות, מייד אחרי הכוחות שהגיעו לשם ראשונים. כשנכנסנו פנימה, שמענו קרב שמתנהל. בגלל המידור, לא כל כך הכרנו את האזור שאליו נכנסנו. כשנכנסנו היתה סביבנו אש מאסיבית, המון תקיפות של חיל האוויר, של מטוסי קרב, זיק, שכמותם לא שמעתי כל חודשי הלחימה. הם יצרו מעין טבעת אש. אבל הגענו למרחב הרכב התקוע של הימ"מ, כבשנו אותו, כבשנו בית, ובודדנו להם את המרחב. כוחות הימ"מ והחטופים ניתקו מגע, וכוח של החטיבה חבר אליהם והעביר אותם למנחת ברכב אחר. נשארנו שם אחרונים כדי לוודא שאין במקום כוח שנפגע. מהרגע שקיבלנו 'פעל' - לקח חצי שעה עד שהתקפלנו משם". 

רס"ן רועי מבין את גודל ההישג ואומר ברגש: "אנחנו אחרי חודשים רבים של לחימה והרבה היתקלויות, פצועים ונפגעים לכוחותינו. אירוע כזה שנגמר עם ארבעה אנשים שחוזרים למשפחות שלהם - אין ערכי, חשוב או משמח ממנו. זו זכות אדירה להשתתף במבצע הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר