יס"ר דרום: חילוץ יותר מ-600 חללים מתחילת המלחמה - גם תחת אש

זק"א של צה"ל - אותה משימה, אותם מראות, אותו קושי, אותה מלאכת קודש • הכתבה המלאה ביום שישי ב"ישראל השבוע"

יס"ר של אוגדה 98 שפעל משבת, הגיע ראשון לאירוע ופינה למעלה מ-200 חללים . צילום: אריק סולטן

יחידת הסריקה, יס"ר דרום של פיקוד הדרום היא שפינתה את גופותיהם של רוב חללי טבח שמחת תורה באזור עוטף עזה. כך עולה משיחות עם מפקדי היחידה, שבפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה נחשפים לתקשורת. 

הגדוד, מתוגבר בפלוגה אחת של יס"ר גולן, החל בפעילות כבר במוצאי שמחת תורה ומאז פועל ברצף לחילוץ חללים, הן מאזור העוטף והן מלב הקרבות בעזה. על-פי רישומי היחידה, היא איתרה וחילצה למעלה מ-600 חללים מאז שמחת תורה. ככל שצה"ל התקדם בטיהור השטח והצירים, היחידה הרחיבה את פעילותה לאזורים שבתחילת המלחמה נחשדו כנקיים ממחבלים, מה שהביא לגילוי גופות נוספות.

לא רק חללים - חיילי יס"ר דרום איתרו 2 עובדים זרים שהתחבאו בחדר כביסה לאחר תחילת המתקפה בנחל עוז., צילום: רשתות חברתיות, לפי סעיף 27-א' לחוק זכויות היוצרים

"בשבוע הראשון לא אכלנו, לא שתינו ולא ישנו. היה רצף מטורף של משימות. במוצאי שבת הגענו לכאן וראית את גודל המכה והטבח. את המכוניות בצירים, חללים פזורים בכל מקום, המון כלים צבאיים ואזרחיים, אנדרלמוסיה וכאוס של מלחמה. ואז ישר אנחנו מוכווני משימה. ניגשים לחלל הראשון ולא מרימים את הראש במשך שבועיים, עד שמבינים שלפחות את מרחבי היישובים והעוטף בגדול זיכינו (הוצאו כל החללים – א"כ)", סיפר ל"ישראל היום" סרן אלי, מפקד פלוגת הפינוי.

"אנחנו כאן לא כלפי העולם"

יס"ר דרום היא אחד מארבעה גדודים – גולן, גליל, מרכז ודרום - שעושים עבודת קודש של איתור חללים או שרידיהם בשטח המלחמה. הגדודים הוקמו כלקח ממלחמת לבנון השנייה, כשהתברר שחיזבאללה משתמש אפילו בשרידים של חיילים הרוגים כקלף במשא ומתן. כדי לשלול ממנו את היכולת הזו הוקמו יחידות הסריקה (יס"רים בעגה הצבאית), המורכבות מיוצאי יחידות קרביות, שתפקידם לחפש ולחלץ בתנאים הקשים ביותר את הרוגינו.

פעולות היחידה, לאיתור חללים ושרידים, מתקיימות לעיתים תוך כדי הקרב, כאשר במצבים כאלה על החיילים הסורקים נאסר להאיר את השטח והם נעזרים באור כוכבים ובאמצעים מיוחדים. בנוסף, כל פעילויות היחידה מתועדות לפרטי פרטים על-מנת לסייע בבוא היום ליחידת איתור הנעדרים של צה"ל (אית"ן), אם יהיה בכך צורך.

מפקד הגדוד, סגן אלוף אליסף, אמר ל"ישראל היום" כי "לא גייסו אותנו לקרב ההסברה. אנחנו כאן לא כלפי העולם, אלא כדי שמדינת ישראל תדע שיש מאות אנשים שעושים כל מה שאפשר כדי להביא את הבנים והבנות הביתה. הסכמתי להתראיין, כדי שכל אבא ואמא בישראל יידעו שזה מה שאנחנו עושים פה. בתוך 12 שעות מפרוץ המלחמה היינו בפעילות. ביום השני כבר נכנסנו לרצועה כדי להביא את אנשינו, במבצע שהייתה בו אש חיה.  גם המקרה הקיצון הזה (של נסיבות פרוץ המלחמה), לא הוציא את המערכת מאיפוס".

ש: אז אתם בעצם זק"א של הצבא?
סרן אלי: "את זק"א אכן פגשנו ביישובים. לצערנו הייתה מספיק עבודה לכולם".

הכתבה המלאה ביום שישי ב"ישראל השבוע"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר