מחקר מקיף חדש חושף תמונת מצב מדאיגה בתחום גניבות הרכב בישראל. הנתונים מצביעים על עלייה של 11% במספר גניבות הרכב בשנת 2024 בהשוואה לנתוני 2023. הגורמים המרכזיים לעלייה הם הביקוש הגובר לחלקי חילוף לשימוש עצמי ומכירת רכבים גנובים בשטחי הרשות הפלשתינית.
את המחקר ערכה חברת איתוראן והוא מבוסס על מדגם ארצי נרחב של 850,000 כלי רכב. נתוניו מצביעים על מהפך בשיטות הפעולה של גנבי הרכב: 66 אחוז מהגניבות מתבצעות באמצעות טכנולוגיה מתקדמת - התחברות לשקע ה-OBD של הרכב או שימוש בסורק קודים המדמה מפתח מקורי. שיטה זו הובילה למגמה חדשה ומטרידה: 35 אחוז מכלל הגניבות מתרחשות כעת בשעות האור, משום שהגנבים נראים כמשתמשים לגיטימיים ברכב, ללא צורך באמצעי הסוואה שעלולים לעורר חשד.
התפלגות שיטות הגניבה האחרות מראה כי 16% מהמקרים כללו פריצה אלימה, ב-11% מהמקרים היה בידי הגנב מפתח של הרכב, 6% בוצעו באמצעות גרירה או העמסה, ואחוז אחד בלבד היו מקרי שוד או רכבים שנגנבו כשהמפתח הושאר בתוכם.
תל אביב במקום הראשון
גוש דן ממשיך להוביל את טבלת הגניבות עם מחצית מכלל אירועי הגניבה בישראל. אחריה ניצב אזור השרון עם 18%, השפלה עם 10%, ובמשותף - אזור הדרום וירושלים-מודיעין עם 9% כל אחד. הצפון והיו"ש מציגים אחוזים נמוכים יותר של 3% ו-1% בהתאמה.
בפילוח עירוני, תל אביב מובילה עם 16% מכלל הגניבות, אחריה פתח תקווה עם 7%, רמת גן עם 5%, ירושלים עם 4%, וכפר סבא ובאר שבע עם 3.5% כל אחת.
המחקר חושף כי כ-70% מהרכבים הגנובים באזור גוש דן מועברים לשטחי הרשות הפלשתינית דרך כביש 5, כאשר היעדים העיקריים הם רמאללה, קלקיליה וטולכרם. כביש 443 מהווה אף הוא נתיב מרכזי להברחת רכבים גנובים.
ניר שרצקי, מנכ"ל חברת איתוראן: "בשנת 2024 יש עליה של 22% במעצר חוליות של חשודים בגניבות רכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. חברת איתוראן הובילה למעצרן של 780 חוליות גנבי רכב בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל״.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו