סרטון שפורסם לאחרונה ברשתות החברתיות, ובו רואים כיצד קטנוע נגנב תוך שניות ברחוב סואן באזור השרון – הציף מחדש את סוגיית הגניבות של כלי רכב בישראל.
בנימין גלער, בן 28 המתגורר בנתיבות, מספר כי גנבו לו את אותו הקטנוע פעמיים בהפרש של שנה. בפעם הראשונה הקטנוע נמצא והגנב נתפס, אבל בפעם השנייה, ממש לפני כחודש – הקטנוע לדבריו נעלם כלא היה תוך שניות בודדות. "מדובר בקטנוע מדגם קרוזים 250 של סאן יאנג, שקניתי ביולי 2018 חדש מהניילון", הוא מספר. "בחודש יוני 2023 הוא נגנב לי בפעם הראשונה, כשהגעתי לבקר ידידה ברחוב כצלנסון בהרצליה. זה קרה לאור יום בשעת צהריים, וממש באותו רגע קיבלתי SMS מאיתוראן. לא עניתי להודעה כי הייתי עסוק, אבל כשראיתי שהם התקשרו - מייד חזרתי אליהם, כי הבנתי שהמצב לא טוב", הוא נזכר.
"בזמנו רצתי החוצה ובאמת לא ראיתי את הקטנוע, אז שאלתי את הנציג מאיתוראן אם הוא נגנב. בתגובה נשלחו אל הקטנוע כוננים של איתוראן, ותוך רבע שעה נאמר לי שהגנב כבר נתפס. לפני שהגנב הספיק להיכנס לתוך ג'לג'וליה, איתוראן ביצעו מחסום יחד עם המשטרה", בנימין מספר. "בסופו של דבר אף אחד לא פיצה אותי על הנזקים שהגנב גרם לקטנוע, ובחודש שעבר הוא נגנב בשנית".
גלער מספר כי הקטנוע נגנב מרחוב הומה אדם בכפר סבא, אך הפעם הוא כבר היה פחות מופתע. "זה תמיד קורה באותו אזור שקרוב ליישובים ערביים, ואין שום אחריות מטעם החברה. גם המשטרה יכולה לפתור בקלות את התעלומה הזאת, כי זה קרה במקום עם מצלמות והיה חיישן עם מיקום של איתוראן. אין באמת סיבה לא לפתור את זה, הם רק צריכים לרצות", הוא מסכם.
מכת הגניבות של קטנועים אינה תופעה חדשה, אבל נראה שהיכולת להתמודד איתה עדיין לא מספיקה. בנימין מספר שהגיש תלונה במשטרה בעקבות הגניבה הראשונה והשנייה של הקטנוע, אלא שבפעם השנייה לא נמצא פתרון, וגם נושא הביטוחים עלול להיות בעייתי. "לא הפעלתי ביטוח כי אין לי, ביטוח מקיף לקטנועים זה לא משתלם. הקטנוע שלי לצורך העניין, היה שווה כעשרת אלפים שקלים, ורק לבטח אותו יכול לעלות 7-8 אלף שקלים לשנה. לכן, רוב הרוכבים עושים לקטנועים רק ביטוח חובה", הוא מודה.
גם המשטרה לדבריו כבר לא הועילה במקרה הגניבה האחרון, והוא נאלץ להשיג סרטוני תיעוד מהאירוע בכוחות עצמו. "הגנבים לא מפחדים מאף אחד", הוא אומר, "לפעמים הם מגיעים באור יום, כמו בשנה שעברה בהרצליה, רק שאז הצליחו לתפוס את הגנב. אבל הפעם זה קרה בשעה 18:00 בערב ברחוב עמוס באנשים, ובכל זאת אף אחד לא נתפס".
"מתכופפים, גוזרים איזה חוט – והופ, הוא מתניע"
חלק מהתסכול של בנימין נובע מהקלות שבה נגנב הקטנוע, פעם אחר פעם, בתוך שניות. "אפילו איתוראן הפעם פספסו בענק, כי התקשרתי אליהם בזמן אמת והם אמרו שהקטנוע לא נגנב. 'אתה כנראה מתבלבל, הוא עדיין בחניה, תמשיך לחפש את החניה הנכונה', הם אמרו לי, ובינתיים סתם שרפו זמן יקר. אם הנציג לא היה מתווכח איתי בטלפון, אלא מעמיד את הכוננים שלו בזמן - הם אולי היו מונעים את הגניבה בדיוק כמו בשנה שעברה".
לסיכום, בנימין אומר שהמטרה שלו היא להזהיר בעלי קטנועים אחרים מפני גניבות כלי רכב באזורים הללו, בכל יום ובכל שעה. "בעלי סאן יאנג צריכים לדעת שזו חברה שהאמינות המכאנית של הקטנועים שלהם היא מצוינת, אבל נורא קל לגנוב אותם, כי בנו את הקטנוע בצורה שבה יש לו נקודות תורפה. גנבים למדו נורא בקלות איך אפשר להתניע אותו, כמו שרואים בסרטון – הם מתכופפים, גוזרים איזה חוט – והופ, הוא מתניע. זה משהו פסיכי לגמרי", הוא אומר.
גם נתנאל ממוסך "יגאל גניני" בבני ברק, שטיפל ב-2023 בקטנוע של בנימין, מספר כי הוא מכיר היטב את תופעת הגניבות המדוברת, ואף חווה זאת לאחרונה בעצמו. "זה ידוע שהסאן יאנג הוא כלי הרכב הכי נגנב בישראל, והוא תמיד יישאר כזה", הוא אומר. "המערכת הפנימית קלה לפריצה, ויש אליהם ביקוש כי זה אופנוע מאוד טוב. אז גנבים מגיעים, גוזרים כבל ומחברים חוט גישור – ממש כמו בסרטים של פעם. אני חושב שבתור מוסך קטן, פעם בחודש בממוצע לקוח נכנס אליי אחרי שגנבו לו את הסאן יאנג, ואפילו לי אישית גנבו סאן יאנג לפני חודש, מתחת לבית שלי בבני ברק", הוא אומר בנימה כנה של צער.
ה"סאן יאנג" שנגנב פעמיים תוך שנה
תגובת חברת איתוראן: "מדובר בשני אירועים נפרדים אשר אין האחד מעיד על השני. במקרה הראשון, אופנועו של הלקוח נגנב והוחזר לבעליו, וזאת לאחר מאמצי איתוראן להשיבו. במקרה השני, יצר הלקוח קשר עם איתוראן וציין כי אופנועו לא במקום שבו החנה אותו, כאשר אופנועו נקלט בסמוך למקום הימצאו. נציג איתוראן ליווה אותו בכלל שלבי ההליך, באדיבות ובמקצועיות במשך דקות ארוכות, עד אשר התברר כי אכן מדובר באירוע גניבה. עת ההבנה כי מדובר באירוע גניבה, הפעילה איתוראן את המערך המבצעי לצרכי סיכול אירוע הגניבה. על אף מאמציה הרבים של איתוראן, לא היה ניתן לסכל את גניבת האופנוע. אחריות איתוראן קבועה בהסכם ההתקשרות עם לקוחותיה, במסגרתה תחול על איתוראן אחריות רק במקרה של רשלנות".
תגובת מטרו מוטור יבואנית "סאן יאנג": "גניבות כלי רכב, מכל הסוגים והקטגוריות, הן מכת מדינה שהולכת ומחריפה. עם זאת, אין הבדל בין קטנועי סאן יאנג וקטנועים אחרים, והם לצערנו נגנבים בהיקפים התואמים לתפוצה ולפופולריות שלהם בשוק. האחריות לגניבת כל כלי רכב בישראל היא על משטרת ישראל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו