בשיתוף Digitwow
הזירה השיווקית בדיגיטל בוערת. נראה שכולם שם, ברשתות החברתיות, במנועי החיפוש, בפרסומות שקופצות לנו באמצע הסרטון ביוטיוב או רגע לפני שדף האתר שחיפשנו נפתח. המפרסמים משקיעים תקציבים לא מבוטלים, המשווקים נהנים מהעבודה השוטפת, אבל למה כל כך הרבה מאוכזבים?
האם הזירה הדיגיטלית מוכרת למפרסמים אשליות?
האם התמונה שציירו לנו לא מדויקת או שהטעו אותנו?
האם השיווק הדיגיטלי באמת עובד?
לא מעט בעלי עסקים שואלים את עצמם את השאלות הללו.
רועי בן ארי, הבעלים של חברת Digitwow המתמחה בשיווק דיגיטלי לעסקים ובקידום אתרים, מסביר, מה הסיבה שכל כך הרבה לקוחות מאוכזבים מהשיווק הדיגיטלי, עד כמה הוא באמת אפקטיבי לעסקים ואיך אפשר להבטיח שתקציב השיווק ינוצל באופן מיטבי ויניב הצלחה עסקית.
מה הטעות הראשונה שבעלי עסקים עושים בשיווק הדיגיטלי של העסק שלהם?
רועי: “בהנחה שבעל העסק לא משווק את העסק שלו בעצמו, אחת הטעויות הנפוצות היא בחירה לא נכונה של נותני השירות. לא מעט אנשים מגיעים אלי דרך המלצה מפה לאוזן. זו דרך נהדרת לאתר אנשי מקצוע מכל תחום אחר, אבל כאשר מדובר בשיווק דיגיטלי חייב לאתר את איש המקצוע שמתמחה בנישה של העסק שמבקש לפרסם את עצמו.
תוכל לתת לי דוגמה?
רועי: “נניח לדוגמה שיש לי עסק בתחום המזון, האם מי שמתמחה בקידום חנות אינטרנטית הוא הכתובת שמתאימה לי? אם יש לו ניסיון מוכח בתחום העיסוק שלי, יכול להיות שהגעתי אל איש אשכולות, אך על מנת להבטיח שהכסף שאשקיע בשיווק יקבל תמורה מלאה, אולי כדאי שאבקר במשרדי שיווק נוספים, רק כדי להיות בטוח שמצאתי את חברת השיווק הכי טובה עבור העסק שלי. זה אומר, שאני, כבעל עסק, צריך להכיר את הצרכים שלי.
כאן חשוב לי להדגיש שהרבה בעלי עסקים לא יודעים מה הם צריכים, וזה אחד התפקידים שלי כאיש מקצוע, לדעת מה נכון לו והאם אני זה שיכול לספק לו את זה.
בסופו של יום, בעל עסק מכיר את העסק שלו ואת קהלי היעד, ובחיבור לאיש מקצוע אפשר לעשות שיווק נפלא שיביא אינספור לידים ומכירות ויגדיל את הפעילות העסקית.
מה הדבר החשוב ביותר בפגישה העסקית הראשונה של הלקוח עם חברות פרסום באינטרנט?
רועי: יש הרבה דברים שלא הייתי מוותר עליהם בפגישה העסקית הראשונה. חשוב לי להכיר את מי שעומד מולי – מה הוא עושה, מאיפה מונעת התשוקה שלו, לאן הוא רוצה להביא את העסק שלו ועוד. אבל הדבר הכי חשוב, שבלעדיו אני לא אתן ללקוח לעזוב את המשרד, והוא זה שמסכם את כל מה שהכרחי לשוחח עליו בפגישה, זה תיאום ציפיות.
ופה אני חושב שהרבה מאוד חברות שיווק נופלות, כי לקוחות נוטים להתאכזב איפה שהתוצאות לא מיישרות קו עם הציפיות שלהם. ואני לא מדבר רק על תוצאות הקמפיין או הקידום, זה כולל את פרק הזמן שנדרש להגיע לתוצאות המבוקשות, ההשקעה הכספית שזה דורש, מידת המעורבות של הלקוח בתהליך, אופן ההתקשרות של הלקוח עם מחלקות החברה ואנשי המקצוע שמטפלים בקמפיינים שלו ועוד.
תיאום ציפיות הוא הבסיס ליצירת מערכת יחסים כנה, שקופה ואמינה עם הלקוח, וכאשר כל צד יודע למה הוא מתחייב ומה מצופה ממנו, אפשר להתחיל לצעוד קדימה”.
הזכרת את חשיבות המטרות והיעדים. עד כמה ניתן לצפות את מה שיניבו מאמצי השיווק? האם ניתן לדעת מה יהיו התוצאות עוד בשלבי תכנון האסטרטגיה?
רועי: “זה הקאץ’. על מנת שקמפיין פרסומי או מאמצי שיווק אחרים יניבו פירות צריך להגדיר מטרות. ככל שהמטרות יהיו ברורות, כך ניתן יהיה לכוון את מאמצי השיווק ישירות אליהן.
אני אסביר את זה אחרת, שיווק ללא מטרה זה כמו ריצה בעיניים מכוסות או יריית חץ למטרה שלא קיימת. הסיכויים של זה להצליח קלושים עד אפסיים, ולכן זה הדבר הראשון שעושים ביצירת קמפיין, בפיתוח אתר ואפילו בבניית מותג.
מעבר לכך, ללא הגדרת מטרות ויעדים לא תהיה לי אפשרות למדוד עד כמה הצלחתי. פעולות השיווק שלי יהיו אקראיות ולא יהיה להן אפקט מהותי ובעל ערך”.
אבל בשיווק לא תמיד מצליחים לקלוע…
רועי: “זה נכון. שיווק הוא עולם שלם של ניסוי וטעיה. למזלנו, במרבית פלטפורמות השיווק הדיגיטליות הפופולריות, כמו קידום ממומן בפייסבוק או בגוגל למשל, יש לנו אפשרות לבצע בדיקות שמכונות A/B TESTING. אלו בדיקות שמאפשרות לנו לפרסם 2 מודעות או יותר, שונות עם שינויים ולבחון את מידת ההצלחה השיווקית שלהן. לאחר שמתקבלים הנתונים מהבדיקה, אנו יכולים לבחור את המודעה הטובה מביניהן”.
וזה מספיק?
רועי: “ממש לא! להבדיל מאמצעי השיווק המסורתיים, בהן המפרסמים עובדים על גרפיקה וטקסט, מהמשווקים בדיגיטל נדרש לתת יותר עבודה. לרשות המשווקים בזירה הדיגיטלית כלי מדידה שמאפשרים לנו לעקוב אונליין אחרי נתוני הקמפיין – כמה הקלקות, כמה המרות, מה זמן השהייה בדף ועוד. ניתוח הנתונים האלו מאפשר לנו למדוד עד כמה אנחנו מתקרבים אל המטרות והיעדים שהגדרנו, אילו קמפיינים מניבים לנו את התוצאות הטובות ביותר, ואיפה נדרשת אופטימיזציה שתשפר את תוצאות הקמפיין”.
הגולש הממוצע נחשף לאינספור פרסומים בכל רגע נתון. איך אתה מצליח ללכוד את תשומת ליבו?
רועי: “אני שמח ששאלת. חשוב לי להבהיר 3 נקודות בנושא הזה.
ראשית, כל קמפיין או פעולה שיווקית צריכים להתבסס על מחקר קהל היעד. זה אומר שחשוב לאסוף מידע על הקהלים שהעסק פונה אליהם – איפה הם גולשים, איזה תוכן הם צורכים, מה הכאבים שלהם, לאיזו שכבת גיל הם משתייכים, מה תחומי העניין שלהם ועוד.
שנית, כל תוכן שמייצרים לצורכי שיווק בדיגיטל חייב להתבסס על אסטרטגיית תוכן. זה אומר שמייצרים תוכן עם ערך לגולש, תוכן רלוונטי שעונה על הצרכים, הכאבים והשאלות שמטרידות אותו, שנותן לו פתרונות ושמעניק לו ערך מוסף. את תשומת הלב של הגולשים לוכדים באמצעות קופירייטינג לא פחות ממבריק וקריאייטיביות רבה. אחר כך שומרים על המיקוד של הגולש באמצעות התוכן.
ולבסוף, לוכדים את הגולש על ידי רימרקטינג, שהוא שיווק שרודף אחרי מי שנחשף למודעות אך לא ביצע המרה. זה שיווק מתוחכם יותר, שנועד לתפוס את כל מי שעלתה בו התנגדות, שלא היה לו זמן להתעמק בתוכן או שהיסס לבצע רכישה”.
מה חשוב שכל בעל עסק ידע לפני שהוא שוכר שירותי שיווק בדיגיטל?
רועי: “אנחנו חיים בעולם מיידי, שבו כולם רוצים תוצאות מהירות כאן ועכשיו. בהנחה שבעל העסק רוצה לבנות הצלחה עסקית לטווח הארוך, חשוב שידע שאסטרטגיית שיווק מכילה 2 אפיקים – ריצת מרתון וריצה למרחקים ארוכים. אפשר לשלב מהלכי שיווק יעילים גם לטווח הקצר וגם לטווח הרחוק, אך בשביל לייצר אפקט מתמשך נדרש אורך רוח.
לדוגמה, אפשר לקדם אתר אינטרנט חדש באמצעות פרסום ממומן בגוגל, שאת האפקט שלהן ניתן להרגיש מיד, אבל בשביל להביא את האתר אל תוצאות החיפוש האורגניות הגבוהות במנוע החיפוש ולשמור עליו שם, חשוב להשקיע בקידום אורגני, שלאורך זמן ידרוש השקעה כספית נמוכה יותר ביחס לקידום הממומן, אבל את התוצאות שלו ניתן לראות אחרי 6-12 חודשי עבודה”.
יש לך טיפ אחרון לבעלי עסקים ששואפים להצליח באמצעות שיווק דיגיטלי?
רועי: “הטיפ הכי טוב ופשוט שיש לי לתת לכל מפרסם הוא להתמיד במה שעובד! זה תקף לכתבות יח”ץ, לקידום ברשתות חברתיות, לשליחת ניוזלטר לרשימת תפוצה ועוד. אם יש אפיק שיווק שנותן החזר השקעה גבוה זה אומר שזה אפיק שיווק רווחי שצריך לטפח”.
חברת Digitwow (דיגיט וואו) בבעלותו של רועי בן ארי היא חברה לשיווק דיגיטלי המתמחה במגוון אפיקי שיווק דיגיטליים לעסקים בנישות שונות ומגוונות. החברה מלווה יותר מעשור עסקים מתחומי פעילות שונים ואף בבעלותה מכללה לשיווק דיגיטלי שמכשירה משווקים, בעלי עסקים ומפרסמים שרוצים להתמחות בתחום באופן מקצועי.
בשיתוף Digitwow