יחסי אמון והדדיות - הבסיס למערכת יחסים בריאה עם הכלב שלכם קרדיט: ג'וי אילוף כלבים

המדריך המקיף לבעלי כלבים – כך תהפכו את הכלב לחברכם הטוב ביותר

כולם יודעים היום טוב מאוד שכלב הוא כבר לא היצור שנועד לצרכי ציד או שמירה. היום כלב הוא בן משפחה לכל דבר וכדאי להתנהג אליו בהתאם

בשיתוף ג'וי אילוף כלבים

כאשר בין בעלים וכלב שוררת הבנה הדדית, תהליך חינוך ולמידה הופך ממאבק מתמיד על שליטה למשחק מהנה. לכלב אשר משתף פעולה עם בעליו מרצון יותר קל להתגמש, לוותר ולקבל על עצמו כללי התנהגות של הבית. רק כאשר מערכת היחסים בין בן אדם וכלב מושתתת על הדדיות, הכלב הופך לחבר הטוב והנאמן ביותר, מקור לגאווה, בן משפחה אמיתי. האם זה לא החלום של כל בעלי הכלבים?

כללי הזהב לניהול מערכת יחסים טובה עם הכלב שלכם 

פגשנו את ארי וליאור, הבעלים של חברת גוי אילוף כלבים, אשר מעניקים שירותי אילוף כלבים בפריסה ארצית (חיפה והקריות, נתניה, השרון, תל אביב ראשון ורחובות, ירושלים, אשקלון ובאר שבע), לשיחה צפופה במטרה לענות על כל השאלות החשובות בנוגע לגידול, אילוף וניהול שגרת חיים שמחה וקלה לצד ההולכים על ארבע.

“הכלל הכי חשוב בבניית מערכת יחסים בריאה עם הכלב הוא להקשיב לו – כלבים מתקשרים איתנו כל הזמן וללא הפסקה באמצעות איתותים רבים המועברים אלינו באמצעות תנועות ותנוחות גוף, הבעות פנים, מנחי אוזניים וזנב, צלילים ומבטים. הטיפ הכי טוב זה להיכנס ולחפש באינטרנט ‘שפת גוף כלבית’ ולהתחיל ללמוד את השפה שלהם. התקשורת עם הכלב זה הדבר הראשון שאנחנו מתחילים איתו על מנת להבין מה הכלב רוצה, ממה להימנע, איך להבין מתי הכלב רוצה ליטוף ומתי לא, מתי הכלב מפחד וכו’.” מסביר ליאור.

ארי והמלט
קרדיט: ג’וי אילוף כלבים
ליאור וג’וי
קרדיט: ג’וי אילוף כלבים

“בנוסף, אנחנו ממליצים לכל בעל כלב ישר להביא מאמן כלבים הביתה”, מוסיף ארי. “עדיף טיפול מניעתי מקדים מאשר טיפול רגשי בבעיה קיימת. כמו שישר נרשמים לוטרינר, אז גם ישר להירשם לאילוף כלבים. כשהכלב כבר למד התנהגות לא רצויה, עלול להיות תהליך מורכב ללמד את הכלב התנהגות חדשה רצויה. בעל מקצוע שמגיע בהתחלה מונע התנהגויות לא רצויות, כמו לעלות על הספה, לנבוח, לפחד מכלבים וכו’.

הרבה פעמים אנשים מחליטים לאלף את הכלב בעצמם ועושים מספר טעויות קריטיות בדרך. לדוגמא

להגיד מילה כמה פעמים, כמו ‘שב שב שב שב שב’.  עדיף להגיד פעם אחת וללמד. ברגע שאומרים פעם אחת, הכלב ידע ש’שב’ זה לשבת. כשאומרים 7 פעמים ‘שב’, אז רק בפעם השביעית הוא ישב.

כלבים לומדים קודם כל תנועה ואז מילה. אם מלמדים קודם תנועה ואז מוסיפים מילה זה הרבה יותר טוב.

במקרה הזה, אם נרצה שהכלב ישב, נצמיד לו חטיף לאף ונרים את היד – אז הכלב ישב. כשהוא ידע לעשות את זה, נצמיד את המילה לפעולה (לסימן עם היד שהוא כבר מכיר) והוא ילמד ש’שב’ זה לשבת ואז הוא יקבל חטיף.”

מהן הסיבות הנפוצות לבעיות התנהגות  בקרב כלבים? 

“קיימות מספר התנהגויות לא רצויות של כלבים, כגון נביחות שמפריעות לשכנים, הרס של דברים בבית כשהכלב נשאר לבד ותוקפנות – אשר כולן סימפטומים של פחדים וחרדות.

למעשה, כלבים רבים מפחדים להישאר לבד בבית ומהפחד מתחילים להרוס כל דבר בבית, לבכות ולנבוח ואף יכולים לפצוע את עצמם. במקרה כזה, המטרה היא לעשות לכלב החרדתי טיפול רגשי, כמו פסיכולוג לכלבים.

פסיכודוג – ככה אנחנו אוהבים לקרוא לזה.

במהלך הטיפול הרגשי אנחנו עוזרים לכלבים בהדרגה ללמוד שלהישאר בבית או לראות כלב אחר זה לא דבר כ”כ מפחיד, וזה בסדר אם אתה נשאר כמה שעות לבד בבית או אם כלב עובר לידך.

אנחנו מקנים לכלב ביטחון עצמי ועצמאות. כלב עצמאי לא סובל מחרדות, כלב עצמאי עם ביטחון שסומך על הבעלים שלו לא דואג כשהם יוצאים וגם לא תהיה לו סיבה להיות תוקפני כלפי כלבים אחרים”.

“סיבה מרכזית נוספת לבעיות התנהגות של כלבים היא חוסר אילוף בסיסי של הוראות שונות כגון שב, אליי, לא להרים דברים מהרצפה ועוד. מדובר התנהגויות בסיסיות שחשוב שהכלב ידע.

לדוגמא “אליי” – זה אות חירום. אם כלב בטעות ברח, רב עם כלב אחר, השתחרר מהרצועה ורץ לכיוון הכביש, אז חשוב שהכלב ידע את האות הזה. כשאני אומר לו “אליי” הוא משחרר הכל ומגיע אליי.

גם הליכה יפה לצד הבעלים – חשוב שילך לידי ולא ימשוך קדימה ויתלוש לי את היד. אנחנו רוצים שהכלב ילך לידנו כדי שיהיה לנו נוח ללכת עם הכלב שלנו.”

“משהו נוסף אשר משפיע רבות על ההתנהגות של הכלב הוא חשיפה נכונה והדרגתית לעולם. הרבה בעלי כלבים לא חושפים אותם נכון לעולם. הם מציפים את הכלב בגירויים בגינה עם 30 כלבים וחושבים שזו חשיפה טובה, כאשר בפועל הדבר עלול להכניס את הכלב ללחץ רב ולהשפיע על ההתנהגות שלו בקרבת כלבים אחרים גם בבגרות. נכון יותר להפגיש קודם את הכלב עם כלב אחד, ואז שניים וכך הלאה וכן לחשוף לאט ובהדרגה לרעשים מסוימים כמו מטוסים, אוטובוסים, רעמים, אופנועים, אנשים שונים כך שיצבור ביטחון בקצב שלו.”

אילוף כלבים בדרך הטובה ביותר לכלב 

שיטת האילוף של חברת ג’וי אילוף כלבים עובדת על פי אמונה שקודם כל צריך להבין מה הכלב רוצה, מה הוא צריך ומה הרצונות שלנו, כאשר המטרה היא  לאלף כל כלב בדרך הטובה ביותר עבורו.

“תמיד נחפש את הדרייב של הכלב, את הרצון של הכלב, את שפת הגוף של הכלב. הכל דרך הכלב.” מסבירים ארי וליאור. “אנחנו לא מאמינים במילים כמו פקודות, לשלוט בכלבים וכדומה – כל המונחים האלה הם כבר פאסה. אנחנו רוצים ליצור אמון וחברות הדדיות, תקשורת, לימוד משותף, אהבה גדולה ואינסופית ולהימנע כמה שיותר מפגיעה.”

תהליך האילוף מורכב מכמה שלבים, כאשר המפגש הראשון הוא המפגש הכי חשוב בתהליך. במהלך המפגש הראשון המאלף מגיע לשעה וחצי בבית הלקוח, רואה איך הכלב מתנהג, יוצא איתו לסיבוב בחוץ, מדבר עם הלקוח ושואל כל מיני שאלות מכוונות על מנת לבנות תוכנית עבודה שתהיה מותאמת עבור הבעלים ועבור הכלב כמובן. למעשה, מדובר באבחון בו הלקוח פורק את כל הבעיות שיש, יותר נכון את הסימפטומים והמאלף צריך לרדת לעומק, להבין מה גורם לסימפטום הבעייתי.

אילוף בדרך הטובה ביותר לכלב שלך
קרדיט: ג’וי אילוף כלבים

אחרי בניית תכנית העבודה מתקיימים מפגשים פעם בשבוע למשך שעה, בהם מכניסים תרגילים לפי מה שהלקוח ביקש ולפי הבעיות שהתגלו באבחון.

“המטרה שלנו היא להעביר כמה שיותר ידע בכמה שפחות מפגשים. הלקוח מקבל תרגולים ממפגש למפגש, לתרגל את מה שלמדנו במפגש וזה מה שמשפיע על הצלחת האילוף. יש לנו לקוחות שעושים את התרגולים ממפגש למפגש ומבחינתנו תוך 5-6 מפגשים סיימנו. יש להם את כל הכלים שאנחנו נותנים והם מוכנים לצאת לדרך עצמאית.

האם אתם מאמינים בלהכאיב לכלב כדרך אילוף ולימוד התנהגויות רצויות?   

“אנחנו לא נכאיב לכלבים בשום צורה, אף פעם. נעבוד  נטו אך ורק עם תקשורת. היום אנחנו רואים מגמה שאנשים מסתכלים אחרת על אילוף. אנחנו נמנעים מכל שימוש בדוקרנים, חנק, חשמל כי אלה כלים שמועדים לפורענות. הם כלים שעלולים בשימוש לא נכון להכאיב מאוד לכלב פיזית ונפשית והמטרה שלנו היא לא רק לא להשתמש בכלים האלה, אלא להוציא אותם מהחוק.”

כמה עולה קורס אילוף כלבים?   

“אנחנו יכולים להתחייב שאנחנו בין הזולים בשוק. כשהתחלנו, החלטנו שניתן שירות זול, אמין ומקצועי.  אנחנו יודעים שמאלפים דורשים המון כסף על אילוף ולכן החלטנו שאנחנו רוצים לשבור את השוק ולתת מחיר טוב, כי להחזיק כלב זה יקר. מעבר לזה, אנחנו נותנים ליווי לכל החיים של הכלב. לא מסיימים את התהליך וזהו תתמודדו לבד. זה לא ככה. אנחנו פותחים קבוצת וואטסאפ של כל בני הבית ביחד עם  מאלפים שנותנים ליווי לאורך כל החיים של הכלב. ז”א עשר שנים קדימה אם יש להם שאלה לשאול, אנחנו נהיה שם בשביל לתת את המענה.”

לסיכום, אנחנו נותנים לכלב את האוכל הכי טוב, הטיפול הכי טוב, לוקחים אותו לוטרינר הכי טוב, קונים לו המיטה הכי טובה וכן צריך לדעת כיצד לתת לו את היחס הטוב ביותר. אילוף כלבים עם חברת ג’וי אילוף כלבים יאפשר לכם לזהות מה עובר על הכלב שלכם, איך לאלף אותו בצורה הנכונה ביותר ולבנות איתו מערכת יחסים נעימה ובריאה.

לשאלות ומידע נוסף בקרו באתר, אינסטגרם, פייסבוק או התקשרו:

ליאור: 054-243-7920

ארי: 050-776-9811

בשיתוף ג'וי אילוף כלבים