בעקבות הליקויים בפינוי הפצועים: יו"ר המועצה הלאומית לטראומה התפטר מתפקידו; "משרד הבריאות לא פתוח לקבל ביקורת"

התפטרותו של פרופ' מאיר אורן מגיעה לאחר שבמשרד הבריאות סרבו לקבל את הביקורת המקצועית של המועצה בראשו הוא עמד אודות ליקויים בוויסות הנפגעים בין בתי החולים לאחר מתקפת הפתע של חמאס • "נתקלתי בחוסר פתיחות מצד משרד הבריאות לקבל ביקורת מקצועית ובונה, ראיתי בכך הבעת אי אמון בדרג המקצועי הכי בכיר בתחום הטראומה והרפואה הדחופה ולכן החלטתי להתפטר", אמר פרופ' אורן ל"ישראל היום"

פרופ' מאיר אורן. צילום: שמואל בוכריס

יו"ר המועצה הלאומית לטראומה, פרופ' מאיר אורן התפטר היום (ראשון) מתפקידו לאחר שבמשרד הבריאות סרבו לקבל את הביקורת המקצועית של המועצה בראשו הוא עמד אודות ליקויים בוויסות הנפגעים בין בתי החולים במתקפת הפתע של חמאס.

המועצה הלאומית לטראומה היא הגוף המקצועי המייעץ למשרד הבריאות בנושא טיפול בנפגעי אירועי טירור. את סיכום הדיון של המועצה והביקורת שהביאה בסופה להתפטרות פרסמנו לראשונה ב"ישראל היום". "נתקלתי בחוסר פתיחות מצד משרד הבריאות לקבל ביקורת מקצועית ובונה אודות ליקויים שהיו בוויסות השניוני (העברת פצועים מבתי החולים בהם אושפזו בתחילה לבתי חולים פחות עמוסים) של הנפגעים. ראיתי בכך הבעת אי אמון בדרג המקצועי הכי בכיר בתחום הטראומה והרפואה הדחופה ולכן החלטתי להתפטר", אומר פרופ' אורן ל"ישראל היום".

נפצע באורח אנוש ב-7 באוקטובר, חברי היישוב קיבלו את חזרתו בתשואות

"כאשר יש חוסר מקצועיות וחוסר פתיחות לקבל ביקורת בונה אין סיכוי להשתפר בנקודות שבהן יש מקום לשיפור", הוסיף פרופ' אורן. במכתב ההתפטרות לחברי המועצה הלאומית לטראומה ציין פרופ' אורן כי הוא חבר במועצה כ-30 שנה מאז היווסדה ומשמש כיו"ר המועצה מזה עשור.

"לאור תחושתי כי תובנותיהן המקצועיות של חברי המועצה אינן זוכות לתשומת הלב הראויה ולגיבוי המצופה מצד משרד הבריאות, הגוף הממונה עליה, בלב כבד, אני חש כי אין ביכולתי להביא לשינויים נוספים הנדרשים והנחוצים במערך הטיפול בנפגעי טראומה ברמה הלאומית ובאירועי חירום שונים, ולכן ביקשתי לסיים את תפקידי לאלתר".

חברי המועצה פרסמו סיכום על הטיפול בנפגעים במתקפת הפתע ובו צויין כי היתה בעיה בויסות שניוני של הנפגעם כך שיצא שבית החולים סורוקה טיפל ביותר מ-600 נפגעים וברזילי טיפל ביותר מ-400.

פינוי פצועים לבית החולים שיבא בזמן המלחמה, צילום: שיבא

פצועים שהועברו לבתי חולים אחרים הועברו לעיתים ללא תיעוד רפואי או תוצאות בדיקות, דבר שגרר עיכוב ובדיקות חוזרות. עוד עלה כי יש צורך בגורם "מנהיגותי" שינהל את נושא הוויסות וכי היו מקרים שפצועים עם שבר פתוח חיכו למעלה משבע שעות עד שטיפלו בהם.כמו כן מערכת המידע אד"ם, שיכולה לתת מידע להיכן פונו נפגעים ולעזור באיתורם לא פעלה באופן מלא.

את הסיכום הגישו פרופ' אורן וחברי המועצה הלאומית לטראומה כשבוע וחצי לאחר המתקפה למנכ"ל משרד הבריאות. אך הסיבה להתפטרותו נעוצה בתגובת המשרד לפרסום ב"ישראל היום" שבו צויין כי "מוטב היה שמי שלא היה נוכח בחמ״ל המשרד שנפתח מהשעות הראשונות של המלחמה ולא דיבר עם הרופאים והמנהלים בבתי החולים לא יעביר ביקורת מבלי להיות חשוף לתמונת הקרב המלאה עימה התמודדו בתי החולים והמשרד.

"במבחן התוצאה - הפצועים הרבים קיבלו טיפול רפואי מצויין והם שוחררו תוך ימים ספורים לביתם או להמשך שיקום ועל כך יש להודות לצוותים הרפואיים, בבתי החולים שעבדו במסירות וללא ליאות".

פינוי פצועים לבית החולים, צילום: EPA

על כך אומר פרופ' אורן כי "איכות טיפול לא ניתן לבדוק בנקודת הזמן הזו. זו אמירה לא מקצועית וזועקת לשמים. במועצה הבענו הערכה לצוותים המטפלים ומגיעה להם הערכה על שעשו את הכי טוב במצב הנתון". על נושא ויסות הנפגעים אמר "מי שמנהל את האירוע במקרה כזה זו הנהלת משרד הבריאות בשיתוף עם פיקוד העורף. ופה היה כשל. זה לא היה מוצלח וצריך ללמוד ולשפר. חבל שבוחרים בדרך ההתגוננות והתוקפנות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר