אבידה לעולם התרבות הישראלית: הזמר והיוצר דן תורן הלך לעולמו בגיל 63

הזמר, השחקן, הפזמונאי והיוצר דן תורן הלך לעולמו בגיל 63 בבית החולים איכילוב • במשך עשרות שנים הוא ביסס קריירה כשחקן קולנוע, טלוויזיה ותאטרון מוערך, לצד זמר שמשלב קריירת סולו עם הרכבים שונים לאורך הדרך

דן תורן. צילום: יהושע יוסף

הזמר, השחקן, הפזמונאי והיוצר דן תורן הלך הערב (רביעי) לעולמו בגיל 63 בבית החולים איכילוב.

מבית החולים נמסר: "המרכז הרפואי תל אביב איכילוב מודיע בצער על מותו של דן תורן, זמר-יוצר, פזמונאי, מדבב, מנחה טלוויזיה, שדרן רדיו ושחקן ישראלי, זוכה פרס אקו"ם לפזמונאות. תורן, בן 63 במותו, נפטר לאחר מאבק בסרטן מתקדם והותיר אחריו 2 ילדים, אחות, הורים, בת זוג ומשפחה כואבת. בית החולים משתתף בצער המשפחה. יהי זכרו ברוך". 

תורן, דור שני לשחקנים, בנו של אילן, שחקן ובמאי מוותיקי תאטרון חיפה, גדל בתל אביב ושירת בתאטרון צה"ל. לאחר לימודים בבית הספר לטלוויזיה וקולנוע של אוניברסיטת תל אביב, ביסס במשך עשרות שנים קריירה כשחקן קולנוע, טלוויזיה ותאטרון מוערך, לצד זמר שמשלב קריירת סולו עם הרכבים שונים לאורך הדרך.

דן תורן, צילום: מיכאל טופיול

הפריצה שלו הייתה בתחילת שנות השמונים בפינה "על הברזלים", ששודרה בתוכנית הבידור "זהו זה!" ועל המסך הגדול בסרט "סיפור אינטימי", ולאחר מכן גם בסרטים "דורית - חשיפה איטית", "בחינת בגרות" ו"עתליה" שהצלחתם קיבעה את מעמדו ככוכב התורן וכאליל נוער כשבנוסף שיחק בהצגות שונות בתאטרונים הבימה, הקאמרי ובית ליסין.

דן תורן ב"על הברזלים"

על המסך הוא גם פנה לגיל הצעיר כשותף להקמת ערוץ הילדים ב-1991, וכאחד ממגישיו הראשונים, בין לבין גם שידר תוכניות ברדיו ועסק בדיבוב בסדרות וסרטי אנימציה שונים בהם "המומינים", "זובומפו", "רובוטריקים סייברטרון", "אווטאר: כשף האוויר האחרון", "מוצאים את דורי" ו"כלב מי שמנגן".

דן תורן, צילום: באדיבות מרכז ענב לתרבות

בין הסרטים בהם כיכב: "בכורה" של חגי לוי, "המובטל בטיטו", "שלא ייגמר לי הלילה", "אחד משלנו", "הגננת", ועוד רבים, זאת לצד סדרות טלוויזיה בהן "ראש גדול", "שבתות וחגים" ו"משחק החיים".

מתוך "המובטל בטיטו"

לצד קריירת המשחק טיפח תורן את הקריירה המוזיקלית שלו, כשתחילה כתב שירים עבור זמרים אחרים בהם גם שרון ליפשיץ לה כתב את הלהיטים "קולנוע" ו"גידי". גם לאלבום הבכורה של רמי קלינשטיין כתב את "ביום של הפצצה" ו"את שרה ברדיו" ובסוף האייטיז עבר לקדמת הבמה כשהוציא את אלבומו הראשון "לו-חמה בשטח בנוי".

תורן הקים להקת ליווי בשם "התרנים", שבהמשך שינתה את שמה ל"שונרא", שהוציאה אלבום קאברים לשירים שונים, לצד שירים חדשים שכתב והלחין תורן, וב-1990 הצטרף תורן כגיטריסט ללהקת בלאגן, שבה היו חברים גם דנה ברגר ויובל מסנר. תורן הוציא אלבום שני בו השתתפו אמנים ויוצרים רבים, בהם ערן צור, ברי סחרוף, חמי רודנר, רמי פורטיס ודנה ברגר, ובאותה השנה כתב יחד עם סחרוף לאלבומו של ברי "סימנים של חולשה". גם באלבומו השלישי והמצליח ביותר של תורן, "יורד נמוך" השתתפו אמנים רבים. מהאלבום, זכור אחד מלהיטי הסולו הגדולים של דן, "שוב השקר הזה", לצד השיר "אימפריות נופלות לאט".

דן תורן בהופעה,

תורן הקים גם את להקת "הזבובים", שבה היו חברים גם מאור כהן ופיטר רוט, כשהוא ממשיך ליצור לאחרים, ומופיע עם היצירה האישית שלו בסיבובי הופעות בהם הוא מארח אמנים שונים.

עם מאור כהן בלהקת "הזבובים"

ב-2003 הקים תורן עם שי להב לייבל בשם "פה גדול הפקות", ותחת לייבל זה הוציא באותה שנה את ה-EP "מבריח מכס", וב-2004 את ה-EP "מסיג גבול". ב-2003 הקליט תורן עם להב את הדואט "אדוני הממון", שהיה שיר הנושא של אלבומו של להב "אדוני הממון", ושנה לאחר מכן פרסם ספר שירים שכתב לעצמו ולאחרים. תורן כתב גם לאלבום הבכורה של פיטר רוט, ולאלבומו של אריק איינשטיין "רגעים".

דן תורן והגיטרה, צילום: יהושע יוסף

בשנת 2010 זכה בפרס אקו"ם לעידוד פרסום היצירה על שם אמיתי נאמן למחבר, כשהוא ממשיך לעשות מוזיקה, ממציא אלבומים חדשים ומשתתף ביצירת שירים לאמנים אחרים.

בשנת 2014 הקים את להקת לואי מרשל יחד עם יובל מנדלסון, יובל שפריר, עופר קורן ורעי הדס, ויחד גייסו את הכסף להפקת האלבום במימון ההמונים בהדסטארט. שנתיים לאחר מכן, לצד האוסף הכפול שהוציא "לא ארזתי לבד", שסיכם 30 שנות יצירה מוזיקלית, יצא גם סרט תיעודי ביוגרפי קצר בשם "כל עוד זה מתגלגל - מסע בחייו המוזיקליים של דן תורן" על הקריירה המוזיקלית של תורן ביוזמתו של המוזיקאי והבמאי ירון אמיתי, שהפיק וצילם את הופעותיו של תורן במשך עשור.

לצד הקריירה שלו כשחקן וזמר, תורן הקפיד להדריך וללמד אמנים, ולנסות להעניק להם מהמורשת שלו כמורה לכתיבה יוצרת וכמנטור לכתיבה והלחנה במקומות שונים בהם בצלאל ורימון, ובמיוחד ב"סלון הפזמון", מה שהתחיל בשנת 2003 כסדנת כתיבה של דן תורן ומאיר גולדברג, במקלט בחולון וגדל לכדי בית ספר און ליין שמלמד כתיבת שירים ופזמונאות, בו לימדו גם דנה ברגר, ערן צור, דניאל סלומון, יהלי סובול וצרויה להב. במותו הותיר אחריו תפקידים משובחים, מוזיקה טובה והרבה מורשת אמנותית שאמנים רבים ספגו וינקו אותה בתחילת דרכם.

"אמן בנשמה, חבר ושותף ליצירה"

"דן היה אומן בנשמה, חבר ושותף קרוב ליצירה כבר 35 שנה – כתבנו יחד עוד מהאלבום הראשון, ועד לשנים האחרונות שבהן עבדנו במשותף על השירים שלו. דן היה שם בשבילי בתחילת הדרך, לתת יד מכוונת בכתיבה כשהייתי חסר ביטחון. אני מודה לו על כך עד אין־סוף. שולח חיבוק גדול לילדיו איתי ויעל. דן, אזכור אותך תמיד", ספד לו הזמר והיוצר ברי סחרוף. 

"הצטערתי לשמוע על פטירתו בטרם עת של הזמר והיוצר דן תורן. מותו הוא אבידה גדולה לתרבות הישראלית. תורן היה זמר-יוצר, פזמונאי ושחקן מוערך, זוכה פרס אקו"ם לפזמונאות", כתב שר התרבות מיקי זוהר. "דן גם היה המורה של בני אליאב בבית הספר רימון ועדיין זכורים לי סיפורי בני על השיעורים המיוחדים איתו. יצירותיו ימשיכו ללוות אותנו עוד שנים רבות. אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחתו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר