"אמריקן פאי" חוגג 25 שנה. צילום: יח"צ

25 שנה ל"אמריקן פאי": 16 דברים שלא ידעתם על הסרט שהפך עוגת תפוחים לאוביקט מיני

קומדיית הנעורים עם ההומור הבוטה והסקסיסטי שאף אחד לא האמין בה והפכה לשובר קופות מטורף מציינת רבע מאה ליציאת הסרט הראשון בסדרה • מי כמעט גילם את הדמויות האהובות, למה ערבבו ביצים בבירה ומי איים לפרוש מהסרט? • הנה כמה עובדות שייתכן שיפתיעו אתכם

[object Object]

"אמריקן פאי" היא קומדיית נעורים גסה ועתירת מיניות שעוקבת אחרי חבורת נערים חברי ילדות העומדים לסיים את התיכון וכורתים ברית לאבד את בתוליהם עד נשף הסיום ויהי מה. הסרט, שבו פאי תפוחים הפך לאובייקט מיני והעלילה היא הכל חוץ מפוליטיקלי קורקט, סביר להניח שהיום לא היה עובר חלק בגרון של אף אחד ולא משנה כמה סוכר היו מוסיפים מלמעלה. מאז, אמנם, הוא הפך לקאלט של ממש וממשיך לעורר עניין גם רבע מאה אחרי שיצא לאקרנים.

1. הסרט הראשון בסדרה יצא בשנת 1999 עם תקציב זעום במונחים הוליוודיים של 11 מיליון דולר, ובניגוד לכל הציפיות הפך לשובר קופות מטורף עם הכנסות של יותר מ-235 מיליון דולר. שלושה סרטי המשך "רשמיים" הגיעו אחריו: "אמריקן פאי 2", "אמריקן פאי: החתונה" ו"אמריקן פאי: האיחוד", ועוד חמישה סרטי המשך שיצאו ל- DVD בלבד עם עלילה שהייתה קשורה באופן רופף למדי לסדרה המקורית ומן הסתם הצליחו הרבה פחות.

לא היה עובר היום. "אמריקן פאי", צילום: יח"צ

2. טרם הצלחת הסרט הראשון בסדרה, מרבית כוכביה היו אלמוניים כמעט לחלוטין. הקאסט המקורי כלל את ג'ייסון ביגס (ג'יימס עמנואל "ג'ים" לוינשטין), תומאס איאן ניקולס (קווין מאיירס), כריס קליין (כריס "אוז" אוזטרייכר), אדי קיי תומאס (פול פינץ') שון ויליאם סקוט (סטיב סטיפלר – "סטיפמייסטר"), שאנון אליזבת (נדיה), יוג'ין לוי (נואה לוינשטיין), טארה ריד (ויקטוריה "ויקי" ליית'ם), נטשה ליון (ג'סיקה), אליסון הניגן (מישל אנאב'ת פלהארטי), מינה סוברי (הת'ר) וג'ניפר קולידג' (אמא של סטיפלר).

3. הסרט, שבוים והופק על ידי האחים כריס ופול ווייץ, התבסס על התסריט של המפיק והתסריטאי אדם הרץ. קרייג פרי, המפיק בפועל של סדרת הסרטים, סיפר בעבר בראיון כי התסריט המקורי של הרץ, שזכה לשם המאוד לא קליט "Untitled Teenage Sex Comedy That Can Be Made For Under $10 Million That Most Readers Will ,Probably Hate But I Think You Will Love" נמכר תמורת סכום שבין 650 אלף דולר ל-750 אלף דולר, אך היה קשה מאוד למצוא לו במאי, שכן אף אחד לא הסכים לקחת על עצמו את הפרויקט, שכאמור בהתחלה זכה ליחס מזלזל למדי. בסופו של דבר האחים ווייץ לקחו את המשימה על עצמם והשאר, כמו שאומרים, היסט(ו)ריה.

למעשה זה לא היה הגלגול היחיד של שמו של הסרט. בתחילה, נקרא "East Grand Rapids". אח"כ, כאמור, כשהרץ הגיש את התסריט שלו לאולפנים, שונה שמו לזה הארוך, אך כאן זה כמובן לא נגמר. בהמשך שונה השם ל-"Great Falls", אך לאחר הקרנות ראשוניות של הסרט בפני קהל שלא התחבר לשם, הוא שונה ל-"American Pie".

4. יוג'ין לוי, שגילם את דמותו של נואה לוינשטיין, לא אהב בלשון המעטה את האופן בו נכתבה הדמות שלו (בעיקר כי לתחושתו היא הייתה "קריפית" מדי) והחליט להציב סוג של אולטימטום: "תנו לי לאלתר את הטקסט או שאני פורש". האישור ניתן כמובן. מי ששמו עלה גם כן ברשימת השחקנים שהאולפן רצה ללהק לתפקידו של לוי הוא השחקן ביל מארי.

"תנו לי לאלתר את הטקסט או שאני פורש". יוג'ין לוי (משמאל) ב"אמריקן פאי", צילום: יח"צ

5. סטיפלר, בגילומו של שון ויליאם סקוט, הוא אולי דמות קרינג'ית (אם כי אייקונית) בסרטים, אבל במציאות יש גם היבט אפל הקשור לדמות. כידוע, את התסריט לסרט אדם הרץ ביסס על חוויותיו מהתיכון. סטיפלר בסרט מבוסס על תלמיד מהתיכון של הרץ בשם בריאן קרבס, שבשנת 2011 דקר אדם למוות בפאב. ב-2016 הורשע ברצח מדרגה שנייה ובשנת 2022 מת מאחורי סורג ובריח. הרץ לא אישר באופן ישיר כי הדמות אכן מבוססת על קרבס והביע לא פעם תחושת חוסר נוחות מהקישור כשנשאל על כך בראיונות.

6. כפיל הגוף של ג'ייסון ביגס (שנועד בעיקר לסצנות האינטימיות) פוטר לאחר ש"שכח" לעדכן את הפקת הסרט בצלקת ענקית באורך של 20 ס"מ שעיטרה את בטנו ומן הסתם מנעה ממנו למלא את התפקיד שלשמו לוהק.

היבט אפל הקשור לדמות. סטיפלר (משמאל) ב"אמריקן פאי", צילום: יח"צ

7. בשבוע הפתיחה שלו ב-9 ביולי, הסרט הכניס 18.7 מיליון דולר לקופות. יודעי דבר מספרים כי המספרים היו אמורים להיות הרבה יותר גבוהים, אך בגלל הדירוג של הסרט, שמנע מילדים/בני נוער לקנות כרטיס אליו, אלה קנו כרטיסים "רשמיים" לסרטים אחרים ואז התגנבו לאולמות הקולנוע בהם הוקרן הסרט. אחד הסרטים ששימש כ"סיפור כיסוי" עבור בני הנוער המתפלחים היה "טרזן" שהקרנת הבכורה שלו הייתה ב-16 ביוני. בשבוע השני להקרנתו הסרט חווה צניחה של 18.2% במכירות הכרטיסים ובשבוע השלישי ירידה חדה אף יותר של 51.9%. בשבוע הרביעי, בתזמון מדויק לשבוע הפתיחה של "אמריקן פאי", הסרט חווה "פתאום" עלייה חדה במכירות הכרטיסים. הקשר, כך הסיקו, לא היה מקרי.

8. שון ויליאם סקוט היה שחקן אלמוני כשנבחר לגלם את דמותו של סטיפלר. לפי הדיווחים הוא קיבל שכר זעום של 8,000 דולר בלבד. בהמשך, כבר שדרג את עצמו באופן משמעותי וקיבל שכר של כ-5 מיליון דולר.

9. בין שון ויליאם סקוט לג'ניפר קולידג' שגילמה את אימו בסרט מפרידות במציאות 15 שנים בלבד.

10. זהירות עובדה דוחה: משקה ה-Pale Ale שסטיפלר (שון ויליאם סקוט) לגם בסצנה בחדר המיטות והייתה כזכור כוס שהכילה את "נוזלי הגוף" של קווין, הייתה למעשה כוס בירה עם חלבוני ביצים. סקוט סיפר שזה היה כ"כ דוחה, שבכל פעם שהיה צריך ללגום את המשקה, הוא היה חייב להחזיק את עצמו כדי לא להקיא.

11. כריס קליין ושון ויליאם סקוט היו שחקני לקרוס כ"כ גרועים, שגם אחרי אימונים אינטנסיביים של שלושה שבועות לא הצליחו להגיע לרמה שנדרשה מהדמויות שלהם בסרט והיה צורך לשכור להם כפילים.

12. ברשימת הקרדיטים של הסרט נפלה טעות מביכה. טום דה לונג, מארק הופוס וטראוויס בארקר מלהקת בלינק 182 (שגם נתנו בקולם בפסקול הסרט) הפציעו ב- Cameo (הופעה קצרה) בסרט בזמן הצפייה בסרטון של ג'ים ונדיה. ברשימת הקרדיטים של הסרט, מופיע שמו של סקוט ריינור במקום זה של טראוויס שהחליף אותו בלהקה בטרם החלו הצילומים. זו אגב לא הטעות היחידה שקשורה לבארקר. בקרדיט לשיר "Mutt" המופיע בפסקול הסרט, שם המשפחה שלו מאויית כ- Barkor במקום כ- Barker.

13. לאליסון הניגן, שגילמה את דמותה של מישל, הוצע בתחילה התפקיד של הת'ר, אותו גילמה בסופו של דבר מינה סוברי.

14. קשה לדמיין שחקן אחר בנעליו של ג'ייסון ביגס בתפקיד ג'ים, אך ביגס סיפר בראיון כי למרות שנאמר לו שהוא היה הבחירה הראשונה לתפקיד, מאחורי הקלעים ההפקה חשקה בשחקן ג'ונתן טיילור תומאס שכיכב אז בסדרה "שפץ ביתך".

פאי כאובייקט מיני. הסצנה המפורסמת מ"אמריקן פאי", צילום: יח"צ

15. יש דברים שהשתיקה יפה להם וזה משהו שניתן לומר באשר לגורל פאי התפוחים שכיכב בסצנה הכי מפורסמת אולי בסרט, אך אם תהיתם אם מדובר בפאי שנאפה במיוחד או בכלל באביזר, יודעי דבר מספרים כי הוא נקנה ברשת קוסטקו. ההנחיה הייתה לרכוש פאי שיהיה רך מספיק כדי לאפשר לביגס לבצע בה את זממו, אך מאידך עמיד מספיק (תרתי משמע) כדי שלא יתפורר תוך כדי. לטובת מי שדאג, הסצנה המדוברת, שצולמה מספר פעמים עד שיצאה מושלמת, לא עשתה שימוש באותו הפאי בכל פעם וזה הוחלף בין טייק לטייק.

ג'ניפר קולידג' (מימין) בתפקידה הבלתי נשכח ב"אמריקן פאי", צילום: יח"צ

16. ג'ניפר קולידג', שנתנה בסרט הופעה בלתי נשכחת כאימו של סטיפלר (והיום מוכרת בעיקר מסדרת הלהיט "הלוטוס הלבן") והעלתה לתודעה את המושג MILF, הודתה שהתדמית הפרובוקטיבית של אישה מבוגרת החושקת בגברים צעירים הביאה לפתחה שורה של מאות גברים שסיפקו לה חוויות מיניות והרפתקאות שכנראה לא הייתה זוכה לחוות לולא התפקיד בסרט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו