בניית שכונות בלוד (ארכיון) | צילום: יהושע יוסף

"עשרות אלפי יח"ד נבנות ללא תשתיות ביוב וחשמל"

את הדברים אמר ראש עיריית לוד במסגרת הכנס השנתי של איגוד המתכננים • מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר: "אנו נמצאים בעיצומו של משבר ביצועי מתחבורה עד כיתות לימוד"

"אנו ניצבים בפיתחה של תקופה בה תידרש הקצאת תקציבים משמעותיים לקידום וביצוע תשתיות-על חיוניות. מוסדות התכנון אישרו, כאמור, מאות אלפי יחידות דיור, אך בשלב זה הבעיה האקוטית אינה בתכנון, אלא בביצוע".

את הדברים אמרה מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר בכנס השנתי של איגוד המתכננים הנערך היום בעיר לוד. זילבר ציינה בפתח דבריה כי מתחילת כהונתה, בשנת 2017 ועד היום, אושרו למעלה מ 650,000 יחידות דיור, מתוכן כ-180,000 יחידות דיור בהתחדשות עירונית, וכ- 185,000 יחידות דיור בחברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית. בשנים הבאות, ציינה עוד, ימשיך מינהל התכנון לעמוד במכסות לאישור יחידות דיור בהתאם ליעדי התוכנית האסטרטגית, אם כי, ציינה, כי נדרש למצוא פתרון בהול בתחום הביצוע.

דלית זילבר, זוכת אות יקירת התכנון 2022, נושאת דברים בכנס איגוד המתכננים בלוד // צילום: רן בירן,

"אנו נמצאים בעיצומו של משבר ביצועי ברמת התשתיות - מתחבורה ואנרגיה ועד לכיתות לימוד. ברור לכל כי לא ניתן לבנות ולאכלס שכונות ללא המענה התשתיתי הנדרש - ביוב, מים, חשמל וכמובן תחבורה ציבורית", אמרה זילבר.

זילבר קראה עוד לממשלה להשקיע בהעמדת תקציבים בהתחדשות העירונית כולל ליווי וסיוע לרשויות המקומיות תוך שימת לב מיוחדת לאזורי הפריפריה, בהקמת שירותי ציבור נדרשים והתאמת תבנית העיר להכפלת האוכלוסייה. "כל אלה מחייבים תכנון מושכל, יעיל ואיכותי. מינהל התכנון עסק בכך בשנים האחרונות ויידרש להמשך עבודה בראייה כוללת ואחראית גם בשנים הבאות", דברי זילבר.

שכונות חדשות בלי ביוב וחשמל

גם ראש העיר לוד, עו"ד יאיר רביבו, הדגיש בדבריו את הפערים בתחום התשתיות הלאומיות, המעכבים את תוכניות הפיתוח. מבחינת יחידות דיור, ציין רביבו כי בעיר לוד בונים כ-30,000 דירות במסגרת הסכם הגג ועוד כ-20,000 דירות בהתחדשות עירונית, אך הפערים בין הביצוע לתשתיות גבוהים, כך ששכונות מוקמות ללא תשתיות ביוב וחשמל.

ראש עיריית לוד יאיר רביבו // צילום: רן בירן,

"אין לי חשמל למקומות האלו. שרת האנרגיה לא האמינה לי שאנו באמת בונים, אין לנו תחמ"שים (מתקן המהווה חלק מרשת החשמ"ל), אנו בונים ואין לנו חשמל לתת ולא תשתיות לאומיות, כבישים וביוב. הפתרון לקידום המצב הזה הוא במתן סמכויות לראשי ערים. צריכים לתת לנו, ראשי הערים, לתכנן את התחמ"שים ואת מתקני הביוב. אנו יודעים הכי טוב את הצרכים של התושבים".

"באומץ ציבורי החלטנו לוותר על הרבה מקומות חניה במרכז העיר לוד, למען תחבורה ציבורית", הוסיף עוד עו"ד רביבו. "אבל משרד התחבורה צריך לתת מענה של תחבורה ציבורית. היום יש לי עימות עם שרת התחבורה, אני אומר לה שאני מקבל את התוכנית שלהם, אני הולך למהיר בעיר בתוך שנה, תכניות המטרו אושרו להפקדה עם 5 תחנות בעיר, נרשת את כל העיר מסביב בשבילי אופניים שיקושרו לאופנידן, אבל במקביל אני חייב לוודא שאם אני דואג לפחות מקומות חניה משרד התחבורה צריך לדאוג פה ליותר תחבורה ציבורית, אחרת אכלנו אותה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...