על הדבש ועל העוקץ: פערי המחירים במוצרים לקראת החג

השנה החולפת התאפיינה בעליות מחירים חדות, שהגיעו גם בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" • אומרים שבתל אביב הכל יקר במיוחד - אבל גם בה תוכלו למצוא את אותו מוצר בהפרשי מחיר גדולים • אז איפה הכי שווה לקנות?

סופרמרקט. צילום: ccipeggy / pixabay

תקופת החגים נמצאת ממש מעבר לפינה והשנה, נראה שההוצאות על סל קניות יהיו גבוהות מהרגיל. רגע לפני שאתם מעמיסים מכל טוב על העגלה, שווה להשוות מחירים ולהשקיע זמן נוסף בצרכנות נבונה שעשויה לחסוך לכם מאות שקלים.

לפי אתר CHP להשוואת מחירים בסופרים, באזור תל אביב הפערים בין המחיר היקר ביותר לזול ביותר לתפוח עץ מזן סמיט היו משמעותיים. את המחיר הזול ביותר מצאנו בסניף "אושר עד" ברחוב קרמינצקי, שם התפוח עלה 7.90 שקלים בלבד לקילו. במקום השני נרשמו שלושה סניפי ויקטורי בתל אביב (פלורנטין, סיטי אחד העם וסיטי מרגוזה), שם התפוח נמכר ב-9.90 שקלים ללא מבצע, לפי משקל. במקומות האחרונים מצאנו את סניפי "טיב טעם סיטי" בתל אביב, שם התפוח עלה 17.90 שקלים לקילו.

התפוחים כבר מחכים בסופר, צילום: אורן בן חקון

חובבי תפוח העץ האדום ייאלצו לשלם קצת יותר, עם מנעד מחירים שמתחיל ב-10.90 שקלים לתפוח עץ יונתן, לפי משקל, ברשת השכונתית "יום ביום" ביפו. את אותו המחיר תשלמו ב"אושר עד" ברחוב קרמינצקי, ומחיר דומה תמצאו במבצע גם במספר סניפי "ויקטורי" בעיר. לעומת זאת, בחלק מסניפי "קרפור סיטי" בעיר תיאלצו להיפרד מ-16.90 שקלים עבור אותו התפוח במשקל דומה.

הכל דבש? לא השנה

השוואת מחירי דבש טהור מפרחי בר (1 קילו) של "יד מרדכי", הצביעה על פערים של 49% בין הסופר הזול ליקר ביותר עבור אותו המוצר באזור תל אביב. את המקום הראשון תפס סניף "רמי לוי" ברמת החייל, עם מבצע על הדבש ב-34.90 שקלים. במקום השני נמצאו סניפי "ויקטורי", שם אותו הדבש יעלה לכם 35 שקלים במבצע. בסניף "יוחננוף" ביד אליהו (יגאל אלון) תמצאו את אותו הדבש ב-39.90 שקלים במבצע. במקום האחרון נמצאת רשת "טיב טעם", אשר מציעים את אותו המוצר במחיר של 51.90 שקלים, ללא מבצע.

שובר שיאי מחירים, צילום: Getty Images

מחירי הרימון (לפי משקל) באזור תל אביב, חשפו פערים של מאות אחוזים, כאשר בין הסניף הזול ליקר ביותר נמצא הפרש של 285 אחוזים. את הרימון הזול ביותר מצאנו ב-6.70 שקלים במבצע בסניף "רמי לוי" ברמת החייל ובצומת חולון. לאחריו סניף "יוחננוף" ביד אליהו, שהציע את אותו רימון במשקל, בעלות של 6.90 שקלים ללא מבצע. במקום השלישי נמצא "אושר עד" בקרימינצקי, שם הרימון עולה 7.90 שקלים ללא מבצע. במקום האחרון נמצאו 23 סניפי am:pm באזור תל אביב, שם הרימון נמכר במשקל בעלות של 22.90 שקלים במבצע.

פערים של עשרות אחוזים באותה העיר

חלה קלועה במשקל 650 גרם של מאפיית אנג'ל נמכרת באזור תל אביב בפערי מחירים של 55 אחוזים. בסניף "רמי לוי" ברמת החייל מצאנו את המחיר הזול ביותר, שעמד על 5.50 שקלים. אחריו בסניפי "שופרסל דיל" (השלום ויגאל אלון) מצאנו את אותה חלה ב-6.60 שקלים. במקום השלישי נמצאו סניפי "שופרסל" באזור תל אביב, שהציעו את אותה החלה ב-6.90 שקלים. במקום האחרון נמצאו סניפים של "קרפור סיטי" באזור תל אביב, שהציעו את אותה החלה ב-8.53 שקלים.

בשבת, בחג ובעו"ש, צילום: GettyImages

באשר לתירוש אדום 1 ליטר של יקבי כרמל, באזור תל אביב נמצאו גם כאן פערים משמעותיים של 51 אחוזים בין הסופר היקר לזול ביותר, עבור אותו המוצר. "רמי לוי" ברמת החייל הציע את התירוש ב-16.45 שקלים במחיר מבצע. אחריו "אושר עד" בקרימינצקי שם גובים של אותו המוצר 16.50 שקלים במחיר מבצע. במקום השלישי נרשמו סניפי "ויקטורי" באזור תל אביב, שהציעו את התירוש ב-16.67 שקלים במחיר מבצע. במקום האחרון נמצא מיני סופר אלונית, שם נמכר תירוש ב-24.90 שקלים ללא הנחה. סניפי "טיב טעם" בעיר הציעו את אותו התירוש ב-21.90 שקלים ללא מבצע.

תזוזה במחירים משנה שעברה

לפי נתוני הלמ"ס, באוגוסט 2023 המחיר הממוצע של חלה רגילה (500 גרם) היה 6.1 שקלים, לעומת 5.8 שקלים באוגוסט השנה (כלומר חלה ירידה של 30 אגורות). המחיר הממוצע של דבש (350 גרם) עמד באוגוסט שעבר על 20 שקלים, ובאוגוסט האחרון מחירו היה 19.4 שקלים בממוצע (ירידה של 0.6 שקלים). תפוח עץ גרני סמית עלה בשנה שעברה 11.4 שקלים לקילו בממוצע, והשנה המחיר עומד על 12.5 שקלים (עלייה של 1.1 שקלים לקילו). תפוחי דלישס זהוב עלו 11.8 שקלים בממוצע באוגוסט שעבר, ובאוגוסט האחרון מחירם עלה ל-12.5 שקלים לקילו (עליה של 0.7 שקלים).

עו״ד הדס יעקבסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות, מסבירה כי המנעד הרחב של המחירים מצביע כי ניתן לחסוך בהוצאות בכמה דרכים: "אפשר להימנע מהמותגים המובילים ולהעדיף דווקא מותגים פחות מוכרים. בהקשר הזה, כשאנחנו מסתובבים בסופר, כדאי להקפיד להסתכל במדפים העליונים והתחתונים, כי המוצרים הזולים יותר לא נמצאים בגובה העיניים שלנו, אלא מתחבאים דווקא שם".

זה הזמן להיות צרכנים נבונים, צילום: @senivpetro / Freepik

בנוסף, יעקבסון ממליצה לאבחן את הצרכים המשפחתיים לפני היציאה לסופר, גם בתקופת החגים: "אין דין משפחה קטנה כמשפחה ברוכת ילדים. לכן כאשר הסל יחסית קטן, לפעמים לא כמשתלם כלכלית לנסוע לרשתות המוזלות מחוץ לעיר, כי בשקלול הדלק, החנייה והזמן – ייתכן שעדיף לרכוש בסופר הקרוב לבית". לבסוף, מנכ"לית העמותה ממליצה לקנות בהתאם לצורכי הבית ולא להתפתות למבצעי כמות. "המבצעים הללו גורמים לנו להוציא בפועל הרבה יותר כסף, בשם אותו חסכון, ומביאים לבזבוז מסיבי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר