תפוחי אדמה. בדרכם לעזה (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

תפוחי אדמה נמכרים לעזה ובישראל מורגש מחסור; משרד החקלאות: "פנינו למגדלים"

בנוסף ליבולי העוטף שנפגעו, מגדלים ישראלים מעבירים את סחורתם לרצועה • אורן ברנע, מזכיר ארגון מגדלי הירקות בתחום תפוחי האדמה: "יש סוחרים שעושים עסקאות עם עזה. זו מדינה חופשית וניתן לעשות את זה״

[object Object]

המחסור בתפוחי אדמה שמורגש לאחרונה ברשתות המזון נובע מסיבה שעשויה להכעיס את הציבור הישראלי. ל"ישראל היום" נודע כי בנוסף לפגיעה ביבולים בעוטף עזה, אשר מהווה סיבה למחסור, קיימת סיבה נוספת: מכירת סחורה לא מעטה לעזה.

מתנדבים בחקלאות בתלמי אליהו אחרי 7 באוקטובר, צילום: אורן כהן

מזכיר ארגון מגדלי הירקות בתחום תפוחי האדמה, אורן ברנע, אמר ל"ישראל היום": "למרות המלחמה בעוטף, גידלו תפוחי אדמה בהיקפים מלאים וההתאוששות הייתה לא פחות ממדהימה. זה נכון שיוצאת סחורה מסוימת לעזה, אבל כדי שלא יהיה מחסור אנחנו מקדימים את הגידול בסתיו כדי שלא יהיה חוסר ושלא יהיה פער. יש לציין כי המגדלים בדרום אינם מוכרים באופן עקרוני לעזה. יש סוחרים שעושים עסקאות עם עזה. זו מדינה חופשית וניתן לעשות את זה".

תפו"א? עגבניות הן הבעיה

מאיר יפרח,  מזכיר ארגון מגדלי הירקות, הוסיף: "אין מחסור בתפוחי אדמה. בחדרי הקירור של המגדלים יש כמויות של תפוחי אדמה וגם לקראת הסתיו מבצעים זריעות. כל הגידולים בעוטף עברו לאזור של 2.32 שקלים לק"ג. המחיר לצרכן של תפוחי אדמה עומד על 4-4.5 שקלים, והמגדל מקבל 2-2.5 שקלים. זה מחיר סביר לצרכן. יכול להיות שהיו חנויות שרצו ליצור מחסור".

דוכן עגבניות בשוק מחנה יהודה. ההיצע נמוך והביקוש עולה, צילום: אורן בן חקון

מנגד, יפרח מציין גידול אחר שדווקא אותו הוא מסמן כבעייתי - העגבניות. "בתחום העגבניות יש מחסור גדול, אי אפשר לעשות תיקון כמו בתפוחי האדמה כי אין עגבניות בקירור. אין לי בשורות טובות לחודשיים הקרובים בתחום העגבניות. בחממות מאוד חם ומדובר ב-50 מעלות, לכן ההיצע נמוך והביקוש גדל. באשר לתוצרת שמשווקת לעזה, אני חושב שהביקוש שם נמוך. אנחנו לא יכולים להתערב בזה".

משרד החקלאות: פנינו למגדלים וביקשנו מדפים מלאים בישראל

ממשרד החקלאות וביטחון המזון נמסר בתגובה: ״תפוחי האדמה שמשווקים כיום לציבור מקורם מיבול שנאסף באביב ונשמרים כיום בקירור. עם תחילת מלחמת חרבות ברזל פעל משרד החקלאות וביטחון המזון להסיט שטחי גידול באזורי לחימה לאזורים חלופיים בהתאם.

"היבול של תפוחי האדמה שנאסף באביב יספיק לביקוש המקומי עד תחילת דצמבר. מגדלי תפו״א הקדימו את זריעות הסתיו כדי לספק כבר בתחילת דצמבר תפו״א טריים לציבור.

"בשל מידע שהגיע למשרד על מכירת תפו"א בכמות גדולה לעזה פנה המשרד לארגון המגדלים בבקשה לווסת את כמויות מכירת תפוה"א לרצועה ולוודא שהמדפים בישראל יהיו מלאים״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו