"אם תהיה מלחמה כוללת עם חיזבאללה, הדירוג יירד מהר מאוד": מומחה השווקים מתארח בפודקאסט הכלכלי של "ישראל היום"

מהי פרמיית הסיכון? איך מודדים אותה? האם בנק ישראל יוריד את הריבית בקרוב? באיזה מניות כדאי להשקיע במלחמה? • אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מודי שפריר, עונה על כל השאלות

ערך מוסף | סוניה גורודיסקי מארחת את מודי שפריר


מהי פרמיית הסיכון? איך מודדים אותה? האם דירוג האשראי יירד שוב? האם בנק ישראל יוריד את הריבית בקרוב? באיזה מניות כדאי להשקיע במלחמה? איך נוצרו יתרות מט"ח של בנק ישראל ומה החשיבות שלהן? על כל השאלות האלו, ועל עוד רבות אחרות, עונה אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מודי שפריר.

ערך מוסף | סוניה גורודיסקי מארחת את מודי שפריר

קודם כל, מה זה פרמיית סיכון של מדינה ואיך ניתן למדוד אותה?

"יש כמה דרכים למדוד פרמיית סיכון של מדינה – דרך אחת היא על ידי מחיר ה-CDS שנסחר בשווקים ומראה מה עלות הביטוח של המדינה מפשיטת רגל. הדרך השנייה היא לבחון את עלויות הגיוס של המדינה בהשוואה לארה"ב, שנחשבת למקום חסר סיכון. אם מדינת ישראל רוצה ללוות כיום חוב דולרי ל-10 שנים, היא תשלם בערך ב-1.8% יותר מאשר ארה"ב. לדוגמה, אם ארה"ב משלמת ריבית של 4.2% כל שנה על החוב שלה ל-10 שנים, אז ישראל תשלם 6%".

ואיפה אנחנו נמצאים לעומת מדינות אחרות?
"דירוג האשראי הפורמלי של ישראל נע בין A לA+. בפועל, השווקים מתמחרים אותנו באזור BBB- ואפילו טיפה מתחת. פרמיית הסיכון של ישראל עלתה משמעותית מתחילת המלחמה ונרשמה עלייה נוספת מאז שמדברים על אפשרות לפתיחת המלחמה בצפון".

שר האוצר סמוטריץ' בוועידת ישראל היום, צילום: גדעון מרקוביץ

"בחודש מרץ משרד האוצר הנפיק חוב דולרי ל-5,ל-10 ול-30 שנה, בסך של 8 מיליארד דולר. אז ישראל שילמה על האג"ח ל-10 שנים 1.45% מעל האג"ח של ארה"ב, והיום אנחנו כבר ב-1.8%. הסיבה לכך, היא, בין היתר, חשש ממלחמה כוללת. חשוב להדגיש, אם תהיה מלחמה כוללת עם חיזבאללה, פרמיית הסיכון תעלה עוד הרבה יותר. כבר היום אנחנו משלמים ריבית יותר גבוהה ממדינות כמו הונגריה ופולין שמדורגות יותר נמוך מאיתנו".

האם המשמעות היא שדירוג האשראי של ישראל יירד?
"אני חושב שהוא עלול לרדת שוב, לאו דווקא בגלל העלייה של פרמיית הסיכון המגולמת בשווקים. כל חברות הדירוג מדרגות את ישראל עם תחזית שלילית. אם תהיה מלחמה כוללת עם חיזבאללה, הדירוג יירד מהר מאוד בשלב אחד ואפילו יותר. אם לא תהיה מלחמה, גם אז יכול להיות שהדירוג יירד, אבל זה כבר תלוי במה יקרה עם הגירעון התקציבי, מה יקרה כאן ברמה הפוליטית, מה יקרה כאן בזירה הגיאו-פוליטית וכו'. אבל בקצב הזה, בלי שום קשר למלחמה עם החיזבאללה, יש סיכוי לא רע שהדירוג של ישראל יירד עוד פעם במהלך השנה הקרובה".

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס, צילום: רויטרס

בעצם, אם לא תפרוץ המלחמה בצפון, הורדת דירוג האשראי תלויה בין ביתר בהתנהלות הממשלה.
"כן. אנחנו רואים שהוצאות הממשלה הן מאוד גבוהות, ואם הייתה הנחה שהמלחמה תדעך לאורך 2024, אנחנו רואים שזה לא קורה. הבעיה היא שזה לא רק הוצאות המלחמה, אלא גם הוצאות המשרדים שלא קשורים למלחמה עלו מתחילת השנה בכ-13% לעומת השנה שעברה וכדי לעמוד ביעד הגירעון שמלכתחילה הוא גבוה, הן היו אמורות לעלות ב5%. יותר מזה, יש עכשיו דיונים על הצעת תקציב וגובה הגירעון לשנת 2025, וברור לכולם שללא התאמות משמעותיות – קיצוצים משמעותיים והעלאות מיסים - הגירעון יהיה גבוה".

איך תשפיע לדעתך פסיקת בג"צ בנוגע לחוק הגיוס על החלטות חברות דירוג אשראי? בינתיים ראינו שהשווקים "אוהבים" אותה.
"כן, השקל התחזק על רקע פרסום הפסיקה (ויש גם דברים אחרים שמשפיעים על השקל). חברות הדירוג מסתכלות מאוד גם על הפוליטיקה וגם על גיאופוליטיקה. יש חברות שנותנת לזה משקל גבוה יותר, כמו מודי'ס, ויש כאלה שפחות, כמו S&P".

נגיד בנק ישראל, מגיש לראש הממשלה את דוח בנק ישראל לשנת 2023, צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ

מדד המחירים האחרון הפתיע לטובה - האם בנק ישראל יוריד את הריבית בשבוע הבא?
"המדד אמנם הפתיע לטובה, אבל זה היה בגלל רכיב מאוד תנודתי של הטיסות לחו"ל – הלמ"ס שינתה את שיטת המדידה. גם השוק וגם בנק ישראל לוקחים את הסעיף הזה בערבון מוגבל, מנטרלים את הסעיף של הטיסות לחו"ל. למעט הסעיף הזה, כמעט כל הרכיבים במדד האחרון הצביעו על האצת האינפלציה. בנוסף לכך, אי הוודאות הגיאופוליטית נשארת גבוהה ופרמיית הסיכון של ישראל רק עולה, וגם השקל נחלש והמדיניות הפיסקלית בישראל נשארת מרחיבה".

"כל הדברים האלה לא תומכים בהורדת הריבית כרגע. השוק מתמחר סיכוי של 25% בלבד להורדת הריבית בחודש יולי".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר