"כמעט כל הייבוא הוא מטורקיה": בדרך למחסור בלחמים מפוקחים?

אפקט החרם של ארדואן: רוב היבוא של השמרים הלחים המשמשים לאפייה מגיע מהשכנה הסוררת • היצרנים מזהירים: "מזהים מחסור פוטנציאלי" • משרד הכלכלה מרגיע: "אין צפי לחוסרים"

המחסור בדרך? (אילוסטרציה). צילום: דודו גרינשפן

חזית נוספת: מדינת ישראל עלולה למצוא עצמה בדרך למחסור בלחמים מפוקחים ומיוחדים בשל ההגבלות של היבוא מטורקיה.

הסיבות: רוב היבוא של השמרים הלחים המשמשים לאפיית לחמים ומאפים הוא מטורקיה. מעבר להיבט של העלייה במחיר שיכול להיגרם מחלופות יבוא שונות, יכול להיגרם מחסור, שכן המאפיות צריכות למצוא חלופות כעת. יש לציין כי אין ייצור מקומי של שמרים לחים בישראל, ולכן הענף מסתמך על יבוא של שמרים מסוג זה.

בענף המאפיות חוששים שייתכן מחסור בלחמים כתוצאה מההגבלות על היבוא. בענף תהו מדוע אי אפשר להשתמש במלאי החירום של המדינה, שעליו ממונה משרד הכלכלה. לדבריהם, הם מנסים למצוא מקורות חלופיים, אך זה גם דורש אישורי כשרות וזה לא עניין מיידי. במשרד הכלכלה אמרו לנו כי ניתן להשתמש בשמרים יבשים שאין בהם מחסור, אך מצד שני נטען כי מדובר בתהליך שונה. יש לציין כי חלק מהמאפיות בענף מצאו מקורות חלופיים.

ארדואן (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

אביב חצבני, מנהל איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, אמר ל"ישראל היום" כי "היבוא של שמרים לחים משמש את כל המאפיות לייצור כל דברי המאפה. זה משמש לייצור של לא מעט מדברי המתיקה וגם בחטיפים, אך חלק הארי משמש לייצור לחמים. כמעט כל היבוא הוא מטורקיה, מיבואן אחד. זה לא שאי אפשר לייבא אלטרנטיבות ממקומות אחרים. אפשר לייבא מטורקיה דרך יוון, אך אם רוצים לייבא ממדינה אחרת, נדרש אישור משרד הבריאות וזה תקף לחודשים קדימה.

"צריך לזכור שברקע יש מלאי חירום של שמרים במדינת ישראל. שימוש בשמרים יבשים במקום שמרים לחים זה לא תמיד פשוט, כי מדובר בביוכימיה ובאיך זה מגיב לבלילה. יש למדינה מלאי מוגדל שאמור להספיק לתקופה קדימה. חלק מהמאפיות והיצרנים אמרו לנו לפני כשבועיים שהם מתחילים להיתקל בבעיות. עם זאת, הם לא אמרו שהם עוצרים קווי ייצור. כרגע מבחינת התעשיינים הפתרונות הם: מעבר לשמרים יבשים, כאשר מדובר ברה־פורמולציה ושינוי הרכב, וכן איתור מקורות חלופיים שעלותם גבוהה. ככל שהמצב הנוכחי יימשך, מזהים היצרנים מחסור פוטנציאלי".

לחם חיטה מלאה, צילום: muttaki-Ai-Muhtadi / vecteezy

עוד הוסיף חצבני כי "המשבר בתעשיית המזון שנוצר כתוצאה מהמחסור הנוכחי בשמרים, רק מדגיש ומחדד את החובה הלאומית של מדינת ישראל לחזק את התעשייה המקומית".

ממשרד הכלכלה נמסר כי "שמרים לחים אכן מיובאים ברובם מטורקיה. עם זאת, לחם ניתן לייצר גם עם שמרים יבשים, שבהם אין כל מחסור בארץ ואכן נעשה בהם שימוש, כך שאין אנו צופים מחסור. נוסיף כי גם ליבוא שמרים לחים היבואן במו"מ מול כמה יצרנים שאינם מטורקיה, וגם סוגיה זו תיפתר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר