השקה מקומית: הוסקוורנה נורדן 901 אקספדישן

הגרסה העדכנית ביותר של הוסקוורנה נורדן 901 נוחתת בישראל. לקחנו את האקספדישן המדובר לטעימה ראשונה

 ,

ב 2022, לאחר תקופה לא קצרה במהלכה טיזרים בישרו על כניסתה של הוסקוורנה לשוק אופנועי האדוונצ’ר הקרביים נפל דבר, נורדן 901 הגיח לעולם. זו הייתה הפעם הראשונה שהיצרן נכנס עם אופנוע טווין בנפח גדול לפלח שוק זה – הפופולרי ביותר בשוק האופנועים האירופאי בשנים האחרונות. בניגוד למקובל לחשוב, זהו לא הטווין הראשון של הוסקוורנה. כבר בשנות השישים, בגלגולו השבדי המקורי של המפעל, חיבר המהנדס הראשי שני מנועים דו-פעימתיים בנפח 250 סמ”ק ליחידה אחת בנפח 500 סמ”ק ויצר אבטיפוס של אופנוע שטח עם מנוע דו”פ טווין שאפילו ניצח כמה מרוצי מדבר באותה תקופה, כולל את מרוץ באחה 1000 האגדי.

עוד מאוברדרייב >>>

נורדן 901 אינו שונה משאר ליין אופנועי הוסקוורנה וגם לו יש בן דוד ג’ינג’י מבית ק.ט.מ, זהו ה-890 אדוונצ’ר שחולק עימו את מכלוליו העיקריים כמו שלדה ומנוע. מדובר בטווין מקבילי בנפח 889 סמ”ק, בעל הספק של 105 כ”ס מנוהל ומפוקח על ידי מיטב האלקטרוניקה כולל בקרת בלימה, שיוט ומערכת קוויק שיפטר. ב-901 מותקנות מערכות בטיחות של הדור האחרון, כולל בקרת אחיזה בפנייה ומערכת ABS הפועלת גם בזמן הטיה בפנייה.

שנה עברה מאז הושק האופנוע בישראל והיום ניתן למצוא באולמות התצוגה בישראל שני דגמים של הוסקוורנה נורדן 901 – הדגם הרגיל (זהה לזה של 2022 אך בצביעה חדשה) ודגם EXPEDITION חדש לגמרי שהוצג בעולם לפני מספר שבועות וכבר הניח את גלגלים בארץ הקודש. אנחנו כבר רגילים לראות מהיצרן האוסטרי דגמים שמשווקים בגרסאות נוספות (סיקס דייז, ארצברג הדגמי האנדורו, גרסאות S, R וראלי בדגמי האדוונצ’ר) שבפועל הם אותו אופנוע, אבל מאובזר ברמה כזו או אחרת.

צילומים: רונן טופלברג

השיקול של הקונה אם לבחור את הגרסה הרגילה או המאובזרת יכול להיות התמורה לכסף, נראות הכלי או סתם להרגיש מיוחד. ההזמנה להשקה רכובה על שני הדגמים של הוסקוורנה נורדן 901 נראתה כמו הזדמנות מצוינת להבין את המשמעות של גרסת האקספדישן אל מול הרגילה והאם ולמי היא באמת מתאימה.

התכנסנו בחוות ארץ הצבי שליד כפר אדומים בבוקרו של יום קיץ נעים ולא אופייני. הטמפרטורה הייתה אידאלית לרכיבת כביש פלוס שטח ולרשותנו עמדו כל הגרסאות האפשריות של הנורדן לדורותיו (2022, 2023 רגילה ואקספדישן שלשמה נתכנסו). מסלול הרכיבה ארך כ 150 ק”מ והתפתל באזורים המזרחיים של מועצה אזורית בנימין, או בעברית פשוטה יריחו עד פצאל בחלק המזרחי הנמוך ומעלה אפרים עד כפר אדומים בחלק ההררי.

לא יכולתי לרכב על כלי כזה מבלי ראשית להסתובב סביבו ולהתרשם איך הוא נראה ומה הוא משדר. זו לא טויוטה קורולה שאתה נכנס לתוכה ולא מענין אותך באיזה מכונית התיישבת, העיקר שתגיע מפה לשם. הרושם הראשוני מה-901, ובניגוד לאחיו הקטנים, שזה האסקי עם אישיות משלו. יש לו לוק ייחודי שכבר במבט הראשון (בעיקר מלפנים) אומר “אני לא העתק הדבק של כלי אחר, אני מיוחד”.

גרסת האקספדישן לוקחת בהיבט המראה עוד צעד קטן קדימה בהשוואה לגרסה הרגילה, עם משקף קדמי גבוה יותר, תיקי אוכף רכים וצביעה ייחודית. בהיבט הדינמי כבר מדובר על צעד גדול קדימה. בגרסת האקספדישן ישנם  בולמי WP XPLOR. מלפנים ישנו מזלג בקוטר 48 מ”מ (43 מ”מ ברגילה) מסוג קרטרידג’ פתוח עם אפשרות בחלקו העליון של הבולם לכוונן ידנית בנוחות את שיכוך הכיווץ וההחזרה. גם מאחור נמצא בולם מסדרת WP XPLOR, כשמהלך שניהם מגיע ל 240 מ”מ, 20 מ”מ יותר מאשר בגרסה הרגילה.

הבולמים משופרים ומשדרגים את חווית הרכיבה בשטח באופן משמעותי לעומת הגרסה הרגילה. רכיבה עם שני הדגמים על השבילים המסולעים המחישה מיידית את ההבדל, יכולת הגיהוץ על אבנים קטנות, כמו גם סגירת מהלך רק במקרי קיצון אפשרו קצב רכיבה מהיר יותר תוך תחושת בטחון גדולה יותר. עדיין צריך לזכור שזה לא הופך את האופנוע לכלי אנדורו ומדובר בכלי גדול וכבד בסטנדרט שרוכבי אדוונצ’ר וודאי מכירים, אבל עם בולמים מצוינים שמשדרגים את היכולות.

ניתן לומר שהבולמים הם ההבדל המשמעותי בין שתי הגרסאות. רוכב שעיקר הייעוד של האופנוע עבורו הוא כלי תחבורה יכול להסתפק בגרסה הרגילה ולחסוך כ-10 אלף שקלים שזהו פער המחיר בין הגרסאות, ובמקרה שמרגיש צורך (אני לא הרגשתי) יכול לפנק את עצמו במשקף גבוה כמו של ה EXPEDITION. עבור רוכב שרכיבת השטח חשובה לו – אין התלבטות ואין שום שיקול שיצדיק העדפה של הגרסה הרגילה. פעולת המתלים באקספדישן משמעותית טובה יותר ועל הדרך הוא מגיע עם שפע אבזור כמו מיגון גחון משודרג, תיקי אוכף, רגלית אמצע, משקף גבוה ומחממי מושב וידיים. אם אני מכיר נכון את הרוכב הישראלי שרוצה את הכי הכי, נתוני המכירות השנה יציגו ניצחון בנוקאאוט של האקספישן על פני הגרסה הרגילה

מנוע טווין מקבילי, 899 סמ”ק הספק 105  כ”ס ב-8,000 סל”ד מומנט 10.1 קג”מ ב-6,500 תיבת הילוכים  6 הילוכים משקל (יבש) 214 ק”ג בסיס גלגלים 152 ס”מ גובה מושב 875-895  מ”מ מחיר 115,000 שקלים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר