בקרוב תשלמו יותר עבור רכב חשמלי (להמחשה) | צילום: מאיר פרטוש

מהשבוע הבא: המס על רכבים חשמליים יוכפל

ביקורת במערכת הפוליטית על הצעד של משרד האוצר • המשמעות בכיס: התייקרות של עד 15,000 שקל במחירי המכוניות החשמליות

הטבת המס על הרכבים החשמליים תסתיים בשבוע הבא, והחל מה־1 בינואר המס על רכישת רכבים אלה יוכפל: במקום 10% כיום הוא יעמוד על 20%, ובשנת 2024 יעמוד על 35%. הטבת המס הייתה על סכום מקסימום של 75,000 שקל, ועכשיו תרד ל-60,000 שקל - כלומר התייקרות של עד 15,000 שקל במחיר הרכבים החשמליים.

מדובר ביישום אוטומטי של מתווה  מס שגובש לפני  כמה שנים, עוד לפני שליברמן היה שר אוצר.

יותר רכבים חשמליים? לא בטוח, צילום: אורן בן חקון

הדיון של ועדת הכספים שהיה אמור להתקיים היום (שני) בצהריים התבטל, היות ולפי הצו של האוצר המס היה עולה בכל מקרה, כי לוועדת הכספים אין סמכות לעצור את העלייה של מס זה.

המתווה של העלאת המיסוי באופן הדרגתי התקבל ב-2019 והוא נועד במקור לבחון כניסת רכבים חשמליים לארץ. אלא שרכבים אלה הפכו לפופולריים מאוד בשוק הישראלי, ולכן נקודת ההנחה של האוצר ככל הנראה היא שאין עוד צורך בהטבת המס.

התייקרות של אלפי שקלים. BYD אטו 3 וג'ילי ג'יאומטרי, צילום: יולי קיסליוב

יצוין כי בזמן קביעת המתווה היה צפי לירידה מחירי הסוללות בשנים 2022-2023. בפועל עקב המלחמה באוקראינה ומשבר הסחורות מחירי הסוללות דווקא עלו, ולכן נראה כי אין הגיון כלכלי בייקור הרכב החשמלי.

לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, "ישראל מפגרת ביחס למדינות אירופה בחדירת רכבים חשמליים. מדיניות ממשלת ישראל עומדת בניגוד ליעדי והצהרות האקלים שלה. בעוד ששיעור החדירה של רכבים חשמליים בישראל נמוך בכמחצית ביחס למדינות אירופה, ישראל מסבסדת את הבנזין, ומגדילה את המס על רכב חשמלי".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני אמר במליאת הכנסת על המיסוי לרכבים החשמליים שאמור לעלות ב-1 לינואר: "זה חסר היגיון לחלוטין. אני לא מצליח להבין את העלאת המס המיותרת הזו".

ח"כ אלי דלל (הליכוד): "מדובר בצעד לא חכם ובעיקר אבסורדי. אנחנו צריכים לעודד אנשים לנסוע ברכבים חשמליים. זה העתיד עבור סביבה ירוקה יותר עם יחס זיהום נמוך יותר. מעבר לכך, להבדיל מהממשלה הקודמת אנו צריכים לעודד הורדת מיסים ולא להפך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...