ללא מניפולציות של חמלה. חוסידמן | צילום: יוסי זליגר

האמן ישי חוסידמן: "הניצולים נמוגים; מה שנשאר הוא מה שאנחנו יוצרים"

חוסידמן עוסק בייצוג השואה בתערוכתו שבמשכן לאמנות בעין חרוד • דרך ציורים המבוססים, בין השאר, על תצלומים של תאי הגזים במחנות בירקנאו וטרבלינקה, הוא נדרש לטאבו שקיים לגבי ציור השואה • אז איך הופכים את הצבע שנותר על קירות תאי הגזים לאמנות?

"אַתֶּם רְגִילִים מִשֶּׁכְּבָר־כָּךְ לִשְׁכַּב נִרְקָבִים... / וְאֵין חַי בָּא בְּחֵשֶׁק־דִּמְיוֹן לְהָצִיץ אֲלֵיכֶם / אֵיךְ נִרְאֵית לְעֵינֵי הַבָּשָׂר שְׁכִיבַתְכֶם, הַמֵּתִים... / אַךְ נוֹסֵעַ כָּמוֹנִי מֵצִיץ אֲלֵיכֶם, רוֹאֲכֶם" (אצ"ג, "שיר הלוך ונסוע במסע האש", מחזור "מן החכליל ומן הכחול").

אל מול הבלתי נתפס שבשואה מהדהדים לעיתים ניתוק או שתיקה. עבור ישי חוסידמן, צייר מקסיקני־יהודי, השתיקה אינה אפשרות, שנים ארוכות הקדיש לפיתוח שפה ויזואלית לדבר את השבר הגדול מנבכי הכחול: "אופציית השתיקה עבורי כצייר, וכצייר יהודי, היא בעייתית מאוד. ביקשתי דרכי מבע כדי לשאת את משמעות הייצוג להתמודד עם אופני החיבור לשואה".

במשכן לאמנות בעין חרוד, שָׁם מוצגת תערוכתו "כחול פרוסי", שאצר קוואוטמוק מדינה, מועלות כחמישים יצירות מפעימות העוסקות בייצוג השואה, מצוירות כולן בגוון זה. בתוך ים הכחול שלו דוברת הדממה. והיא רהוטה ומהווה חלופה לצו ההשמטה. התערוכה מגיעה למשכן לאחר שנדדה בכמה מוזיאונים מרכזיים בחו"ל, היא כעת כאן אך היא לְעולם משום שהיא בלתי נשכחת, שוטפת את הצופה בלגונות של כחול מכחול, של מה שהיה פעם זוועות העולם הנוראות מכל. 

סמליות נוראית

חוסידמן הוא אמן עכשווי שנולד וגדל במקסיקו סיטי, ובשנים האחרונות מתגורר ויוצר בלוס אנג'לס. תערוכותיו הרבות הוצגו בגלריות ובמוזיאונים מהחשובים בעולם. זו תערוכתו הראשונה בארץ. "הסדרה הזו והעניין שלי בשואה כרוכים בשאלת הייצוג, שאינה רק אמנותית כמובן, באשר כל ייצוג הוא ביסודו שקרי, בנסותו ללכוד את המיוצג. הכיצד ניתן לתאר טרגדיה מזוויעה שכזו".

העבודה "מאוטהאוזן", ישי חוסידמן

סוגיית ייצוגה של השואה, הן באופנים אבסטרקטיים והן בריאליסטיים, מעוררת מרחב דיון הנוגע לדרכי הנצחת עברים קשים, ובמתח מוחרף, לפי שאירוע כזה, הווייתו בלתי נתפסת והתרחשותו אינה ניתנת לשכתוב בשום דרך ולשון. כפי שניסח תאודור אדורנו ב־1949: "לכתוב שירה אחרי אושוויץ זו ברבריות". הרעיון שלפיו לא ניתן לייצג את השואה באמנות, הושווה להנחה הדתית כלפי אי־היכולת לייצג את האלוהות.

חוסידמן מגיב לכך בעבודותיו. "מסתמן טאבו ארוך שנים לגישה כלפי ציור השואה. הדבר נתון לגבי ציירים ניצולי שואה, קל וחומר לגבי ציירים שלא חוו את המאורע, אבל רוצים לעסוק בנושא. בסדרה אני בוחן  את אתגר הייצוג ואת היכולת לנסח את השואה והאספקטים הקשורים בה, והתפקיד שאמנות יכולה למלא בגילום אותם האלמנטים שקשים לייצוג".

חיפושו אחר הנוכחות הציורית של הטראומה נעוץ במספר מוקדים. ראשית, בריאקציה לרשמיו מיצירתו של הצייר הבלגי לוק טוימנס: "תא־גזים" (1986). הציור שכמו נסוג מגודלו הרגשי, מעמעם, חונק את המוות.

"הייתי מוטרד מציור זה, ליתר דיוק מאופני קידומו והצגתו בידי האוצרים. ציור קטן־ממדים מסוּר בקווים מעטים, כשמתבוננים בו ניתן לשער שלפנינו חלל־פנים של גראז' או סדנה. הדרך היחידה לדעת כי מדובר בתאי־גזים היא לקרוא את כותרת היצירה. הערפול משתמע כחלק מרמיזה שהשואה אינה יכולה להיות מיוצגת. הדימוי של טוימנס את תאי־הגז הוא כביכול פרדיגמטי לכך, באשר כל ניסיון להנכיח את זוועות אושוויץ על בד נועד מראש לכישלון. והכישלון הזה הוא ההצלחה האמנותית של טוימנס".

העבודה "שטוטהוף", ישי חוסידמן

היבט נוסף במסגרת חקירתו, נוגע לפיגמנט הידוע כ"כחול פרוסי", אשר שאריותיו נותרו על קירות תאי־הגזים משל היו תזכורת אילמת לקולות הזוועה: "נוכחתי לגלות כי בחלק מתאי־הגז קיימים כתמים כחולים על הקירות, אלו תוצר תגובה בין הציאניד שקיים בגז הציקלון בֶּה (החומר הקטלני ששימש את הנאצים להשמדה) לבין המתכת שבקירות. עם הזמן החומרים מתמזגים לפרוציאניד היוצר כתמים כחולים. הכחול הפרטיקולרי הזה נקרא 'כחול פרוסי'. תרכובת זו זהה מבחינה כימית לפיגמנט שהיה בשימוש אצל ציירים אירופים למן המאה ה־18. הצבע התגלה בברלין ב־1704, ונקרא על שם מי שלימים יבצעו בידיהם את ההשמדה. מקריות מוזרה ונוראית.

"הגילוי שלי את הכחול הפרוסי יצר עבורי את הקשר המוחשי לשאלת הייצוג כמהווה ממשק ממשי בין ההתרחשות בשואה לבין מעשה הציור. גם אני, כצייר, מכתים את הבדים, ובכך מטביע את היצירה שלי".

"חָלָב שָׁחֹר שֶׁל שַׁחַר אנַחְנוּ שׁוֹתִים עִם עֶרֶב / שׁוֹתִים צָהֳרַיִם וָבֹקֶר שׁותִים עִם לַיְלָה", כתב פול צלאן ב"פוגת המוות" שחוברה בשלהי מלחמת העולם השנייה. כחלב השחור, שאינו מטאפורי אלא נלקח מז'רגון שוכני מחנות המוות, כך הכחול של חוסידמן מניה וביה נטול מהדנ"א של ההשמדה. חוסידמן מפרק את המטאפורה כמסמן בעבודותיו. "אין כאן שיח מטאפורי או סימבולי, אלא קשר מובהק שאינו דורש פרשנות. עומדת לכך ההצמדה הישירה של חומרי הצביעה לפיגמנט בתאי־הגזים המתמזגים ליצירת האמנות".

 

הבלתי אנושי שבהיעדר
 
הציורים המהפנטים מיוסדים על תמונות סטילס מן המחנות. מיליוני בני אדם, ואף דמות אדם בכל גוף העבודות. ההיעדר מטיל את הצופה אל הבלתי־אנושיות של פרק זה בהיסטוריה. חוסידמן מספר: "בציורים אין אנשים, אלו חללים ריקים מאדם במכוון. הרי מול צילום שמערב דמויות אדם לציור שכזה - הצילום תמיד ינצח. לבד מהכחול הפרוסי הסתייעתי בשני חומרי צביעה נוספים: אדמה דיאטומית ליצירת תחושה של אדים עכורים, וגווני עור המוּספים בעדנה לדימוי כתזכורת לבשר".

מהו היחס הביוגרפי שלך לשואה? 
 
על קרבתו לארץ הוא מספר: "יש לי קשר הדוק לישראל. אני מרבה לבקר כאן. גדלתי במשפחה ציונית. אחרי התיכון עברתי שנת הכשרה בקיבוץ, נישאתי לאישה ישראלית, כך שאני קשור לארץ במובנים רבים. אני מאושר שהפרויקט הוערך והוצג כאן בישראל, במיוחד במבנה האדריכלי הפנטסטי הזה, שממש מכיל בגופו את ההבטחה של מדינת ישראל ותקומתה".
 
יניב שפירא, האוצר הראשי של המשכן לאמנות עין חרוד, מוסיף: "יש לנו תחושת אחריות ומחויבות לטפל בזיכרון הטראומטי של השואה. אין הולם מהמשכן בעין חרוד לאכלס תערוכה זו, גם מבחינה ארכיטקטונית על מאפייניו של המבנה (כמו האור הטבעי החודר ונשפך מכחול הרקיע על הכחול הפרוסי), גם באשר אוסף המוזיאון כולל ציירים רבים הקשורים בשואה, וכיוון שכאן בקיבוץ עצמו חיו וחיים ניצולי שואה. הצגת התערוכה בישראל, במשכן בפרט, מטעינה אותה משמעויות וערכים מוספים".
 
התערוכה מצליחה לייצר תחושת מטוטלת בין תחביר של אסתטיקה לאתיקה, מונחת ביסודה התנועה בין עונג מיפי הדימוי לבין זעזוע ממהותו; בין נופי הכחול הכמעט חלומי לעוצמת הכיליון החכלילי. המסע עובר מן המופשט לפיגורטיבי, לריאליסטי, להיפר־ריאליסטי, חולש בכל דרכי המבע. מחדר למשנהו הולך ומתגבש הנרטיב הוויזואלי, בד־בבד נטווה הריתמוס הכמוס של "הכחול הפרוסי".


טופוגרפיה של חורבן

אכסדרת סמרטוטים מגואלים כתמים כחלחלים היא שער קבלת הפנים. הסמרטוט הוא שנותר, הוא השארית, השייר. הסמרטוטים, כצלמי האדם במחנות, אינם נושאים שמות. כותרות היצירות מעניקות להם רק מספר. סמרטוט 15, 16. מטליות־בד נטולות שם וזהות. 
 
"סדרת הכחול פרוסי נוצרה בשנים 2017-2010", משחזר ישי, "הסמרטוטים הפותחים הם דווקא החלק האחרון ביצירה. אלו הסמרטוטים שבהם ניקיתי את הפַּלֵטָה, את המברשות ואת רצפת הסטודיו במהלך העבודה. מתוחים על לוחות עץ, הם כעת עדות למה שנעשה בסטודיו שלי. באופן אינטרוספקטיבי לקירות הדוממים של תאי־הגז, הם עצמם ספגו לתוכם את כתמי הכחול הפרוסי".
 
מן הסמרטוטים הקטנים מושלכים הצופים אל ה"האוס דר קונסט" (Haus der Kunst) ציור רב ממדים של מבנה הגלריה לאמנות שנחנך במינכן ב־1937. הגלריה נוסדה בהשראת היטלר כחזיון ראוותני בשירות התעמולה הנציונל־סוציאליסטית, ונועדה להציג את "אוצרות האמנות הגרמנית הטהורה הנשגבת, בניגוד לסגנון המודרני המנוון". 
 
כאן ניכרת במודע בחינת הקשר בין זיכרון השואה והנכחתו באמנות. הציור מופתי בשלמותו האסתטית הצורנית. למרות תכול קיפאונו, יש בו תנועה המתרחשת בפרספקטיבה, בעומקים, בהיערכות הפרופורציות. אפשר כי לפנינו מבנה המוזיאון, אפשר שקרמטוריום. ציור זה הוא כמעט היחידי שאינו עוסק במחנות ההשמדה, ולמרות זאת המוות שורר בו.
 
דלתות, צינורות, בטון טחוב, פתחי אוורור, פתחי ניקוז - תקריבים מונוכרומטיים תכלכלים, כמעט נינוחים, מטריצה של פס־השמדה המוני. הבנאליות של הברוטליות. בחלל זה הציורים מימטיים, ספק צילומיים, אולי שעטנז השניים. מעט מזכירים ציאנוטייפ (טכניקת הדפסה שפותחה במאה ה־19 ומייצרת צילום בזיגוג כחול ציאן). 
 
בחדר הבא המחנק מתגבר, הפרטים מתמלאים לְחללים: תאי הגז, משאיות גז ניידות. תחושת ההשתנקות היא הכוח הדוחף. ספק אם החלל הבא יספק אוויר: מעבר מפנים לחוץ, מאדריכלות מוות לטבע שומם. התיאורים נטורליסטיים: תלים כחלחלים, תכסית אבנים, שמיים תחוחים, צמרות מחטניות בצינה מכחילה. כאן עומדים על הצופה גזעי עצים כאודים, נופים יפים כגלעדים מוקפדים. טופוגרפיה של חורבן מספרות כותרות היצירות: טרבלינקה, דכאו, סוביבור, מאוטהאוזן. 
 
ביניהן גם "בירקנאו", הציור המופלא בעל צמרות העצים המצמררות בעלילתן. הציור מבוסס על צילום אחד מתוך ארבעה ששרדו.
 
ב־1944 השיגו אסירי הזונדרקומנדו בבירקנאו מצלמה, כי רצו בעוז נפשם לתעד את המעשים הנפשעים שאולצו לבצע: "צולמו שני תצלומים של אסירים העורמים גופות בבור השריפה. משם פנה המצלם למעבה היער ותיעד קבוצת נשים עירומות ממתינות למותן. כשהוא נע תחת מעטה העצים ומסתתר, צילם תמונה נוספת. אלא מכיוון שחשש להתגלות, כיוון את העדשה גבוה מדי, ומה שנלכד היה רק צמרות העצים. הציור שבחרתי לצייר מיוסד על הצילום האותנטי, דווקא זה שבטעות מקורו. הצילום לא לכד דבר, שום דימוי משמעותי. האסירים צילמו כדי שתהיינה הוכחות לזוועות, בעוד זהו צילום פיקטוריאלי (במראה ציורי), נראה קצת כמו תמונה של מונה, כהשתקפות עצים במים".
 
חוסידמן בוחר להנציח דווקא את הדימוי המעורפל, בציור בעל איכות ממש מיסטית הוא מעניק נוכחות לעדות הנכחדת, משיב חיים לזיכרון שנפלט. 
 
ציורי ענק מופשטים לחלוטין מסיימים את התערוכה ומותירים את הצופה בתדהמה. שכבות של צבע, עבודה אינסופית כדי להגיע אל האיִן. הנשימה נעתקת.
 
החדר החותם את התערוכה הוא ארכיון, הכולל הסברים וצילומים: "כל הציורים בסדרה מבוססים על תמונות משטחי המחנות: דכאו, אושוויץ, מיידנק, סוביבור, טרבלינקה. חלקן תמונות תקופתיות שצולמו בתום המלחמה; חלקן צולמו כבר לאחר שהמחנות נפתחו למבקרים והפכו אנדרטאות מוות, מהן שאני צילמתי בביקוריי". 
 
על ההחלטה להציב את הארכיון רק בסיום ובכך לנתק את הדימוי מפרשנותו מפרט חוסידמן: "עבורי הציור חייב לדבר בזכות עצמו. הוא כמובן אינו יכול לשאת הכל, אבל מה שהוא מספר חייב להיאמר בווליום עוצמתי.
 
העניין המרכזי הוא כיצד הצופה חווה ציור, מעריך ומבין את הדימוי במסגרת הפרמטרים המפעילים שלו: חומר, אמות המידה, נוכחות, אור. אם העבודות מייצרות תגובה רגשית, אין זאת בגלל שיש בהן דימויי אימה או מניפולציות של חמלה. אין כאן כל כוונה לנסות לגרום לצופה 'לחוות את השואה' או לגרום למבקר לחוש כבתאי־הגזים. אם היינו מציבים את הטקסט המפרט או התמונה האותנטית בצמידות לציור, אזי אלו היו מאפילים על הדימוי. הרעיון היה להעניק לצופה סט מינימלי של אינפורמציה בכניסה לתערוכה, ולאפשר לו להרגיש ולהבין לבדו, בתקווה שכאשר יגיע לסוף התצוגה ויעבור על הארכיון, יתעורר בו הרצון להתחיל את כל המסע מההתחלה".
 
תערוכה מרגשת זו חוקקת את הסדרה כאחת המכוננות בנושא.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...