המשק מתחיל להתאושש מאז משבר נגיף הקורונה: גם היקף העסקאות גדל - וגם מספר מקבלי השכר גדל. מנתוני "משכורת הנטו" של חברת מס"ב (מרכז סליקה בנקאי), המפעילה את המערכת הלאומית להעברת תשלומים בישראל, עולה כי בחודש מאי גדל מספר מקבלי השכר מ־2.98 מיליון בחודש אפריל ל־3.19 מיליון במאי (עלייה של 7.1%). עם זאת, עדיין מדובר בנתון נמוך לעומת חודש מארס, אז הועברו משכורות ל־3.65 מיליון ישראלים.
עוד עולה מנתוני מס"ב כי שכר הנטו הממוצע ששולם בגין משכורת מאי ירד ב־3.2% לעומת השכר הממוצע ששולם בגין משכורת אפריל. בחודש מאי עמדה משכורת הנטו הממוצעת על סכום של 7,051.59 שקלים, לעומת סכום של 7,286.72 שקלים למשכורת נטו ממוצעת באפריל.
נתון זה מעיד על כך שתשלומי השכר נעשו עבור משרות חלקיות ולא עבור חודש עבודה מלא, וכן כי הישראלים שחזרו למעגל מקבלי המשכורות הם כאלה שהמשכורת שלהם נמוכה מהשכר הממוצע במשק. במשכורת ששולמה בגין חודש פברואר, שהוא החודש האחרון ללא ההשפעות של משבר הקורונה על המשק הישראלי, עמדה משכורת הנטו הממוצעת על סכום של 7,269.7 שקלים.
גם מספר העסקאות גדל. מנתוני "גמא ניהול וסליקה" עולה מהשוואה בין מאי 2020 לחודש שלפניו, כי ענף האופנה וההנעלה רשם עלייה של 307% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי וירידה של 23% בהיקף הקנייה הממוצע מ־255 שקלים ל־195 שקלים.
ענף בתי הקפה והמסעדנות רשם עלייה של 20% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי וירידה של 25% בהיקף הקנייה הממוצע מ־118 שקלים ל־88 שקלים. ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם עלייה של 23% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי.
עוד בנושא:
לפיד תומך בעמדת נתניהו בנושא התקציב
"נפשוט רגל": חברות התעופה דורשות להקטין את הפיצוי ללקוחות
ענף הכלבו רשם עלייה של 45% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי. בענף המזון חלה ירידה של 1.6% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי וירידה בשיעור הקנייה הממוצע של 18%, מ־151 שקלים ל־123 שקלים. בענף המחשבים חלה עלייה של 9.1% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי. בענף שירותי הרכב והמוסכים חלה עלייה של 92.2% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי. בענף התקשורת חלה עלייה של 23% במחזור העסקאות הכולל ו־13% עלייה בהיקף העסקה הממוצעת מ־466 שקלים ל־527 שקלים.
הציבור מגיע
"העלייה בחודש מאי ובתחילת יוני מוכיחה שהמשק מתאושש וחוזר לעצמו, ואף מתעלה על המחזורים שהיו טרום הקורונה", אמר ירון סופר, סמנכ"ל מכירות בגמא ניהול וסליקה, "הריבוי במכירות מתאפשר הודות לפתיחת חנויות הרחוב תחילה, שהעניקה לציבור הזדמנות לבצע רכישות מעבר לקניות בסופר.
בעלי הקניונים והרשתות יצאו במבצעים אטרקטיביים כדי למשוך הציבור אליהם, ואנו אכן רואים שהציבור מגיע לקניונים ומבצע קניות. כמו כן יש לזכור שמאות אלפי אזרחים הרגילים להיות בחו"ל בתקופה זו, נמצאים בארץ ותורמים לגידול במכירות של הקמעונאים".