אחרי יותר משעה של תקלה ארצית - מערכת האשראי חזרה לפעולה

שוב תקלה בשב"א: רק באוקטובר האחרון החברה נאלצה לנתק התחברויות מחו"ל בעקבות מתקפת סייבר • הסיבה לתקלה הנוכחית נבדקה, והחברה עדכנה את הרגולטורים • לקוחות רבים עזבו את העסקים כי לא היה להם מזומן

התקלה השנייה בתוך כ-4 חודשים. כרטיס אשראי (אילוסטרציה). צילום: storyblocks

פעם שניה בתוך זמן קצר: חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) דיווחה היום (חמישי) לרגולטורים ולמשתמשי המערכת הלאומית על אירוע תקשורת במערכת כרטיסי החיוב. צוותי החברה בדקו את הסיבה לתקלה.

החל מהשעה 12:00, חברת שב"א עדכנה כי מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי חיוב פועלת כסדרה בשעה האחרונה וניתן לבצע עסקאות אשראי.

גורם במערכת הבנקאית אמר לישראל היום ״תקלת התקשורת בשב״א בהחלט מייצרת קשיים. הקושי, אגב, הוא כפול: אי אפשר לבצע עסקאות בכרטיסי אשראי, ובנוסף, אם בדרך כלל לקוחות יכולים למשוך כסף מכל כספומט (גם של בנקים אחרים) - כעת בגלל בעיית התקשורת לקוחות יכולים למשוך רק ממכשירים של הבנק שלהם ולא מהכספומטים שנמצאים בעסקים קטנים כמו פיצוציות, המחוברים לכרטיס האשראי. היתה הנחייה לטעון את הכספומטים ולעקוב אחר הוצאת הכספים מהכספומטים".

בנק ישראל בהנחיה חריגה: לטעון באופן דחוף את הכספומטים במזומנים. כספומט (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

התקלה הארצית במערכת האשראי משפיעה באופן משמעותי על הפידיונות בחנויות ברחבי הארץ. מחנויות בקניונים נמסר כי התקלה נמשכת מהבוקר. כך למשל, בחנות באחד מקניוני תל אביב דיווחו כי מהשעה 9:30 לא ניתן לשלם באשראי, והתשלום אפשרי במזומן בלבד, מה שמוביל להפסדים במכירות. לדברי הסוחרים, רוב הלקוחות, המעדיפים לשלם באשראי, עוזבים את החנויות כשהם שומעים על התקלה.

בין היתר נבדקת האפשרות כי מדובר במתקפת סייבר. יצוין כי משיכות מזומנים מכספומטים ותשלומים באפליקציות פייבוקס וביט פועלים כרגיל.

זו אינה הפעם הראשונה שהחברה מתמודדת עם תקלות במערכת. באוקטובר האחרון נאלצה שב"א להתמודד עם מתקפת סייבר שהובילה לקשיי סליקה ובעיות התחברות. במהלך אותו אירוע, שהחל בשעה 8 בבוקר, זוהו תקלות בהתחברויות מחו"ל למערכת הסליקה הישראלית, מה שהוביל את החברה לנתק את האפשרות להתחברות מחו"ל. רק לאחר הניתוק שבה המערכת לפעול כסדרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר