X

5 מיתוסים שצריך לנפץ כדי לשרוד את עליית המע"מ

יותר מדי אנשים עדיין דבקים בתפישות מיושנות בנושאי צרכנות. עכשיו, כשכל המחירים בישראל עולים, חשוב במיוחד להיפטר מהדעות הקדומות שגורמות לנו לבזבז כסף

אל תתנו לכסף לעוף לכם מהארנק. אילוסטרציה. צילום: יהושע יוסף

צריכה מוגזמת היא נורמה שהגיע הזמן להשריש – במיוחד בישראל, לאור המשבר הכלכלי המתהווה בעקבות המלחמה שהוביל לתקציב קשוח במיוחד, כולל העלאת המע”מ. נעזרנו ב-Claude כדי לנפץ כמה מיתוסים שגורמים לאנשים לבזבז יותר כסף, ולהזכיר לעצמנו ולכם כמה דרכים יסודיות להימנע מהוצאות מיותרות.

1. קניות מרובות טובות ללכלכלה

למרות שנהוג לחשוב שקניות מעודדות את הכלכלה ויוצרות מקומות עבודה, המציאות מורכבת יות;. בעידן הגלובלי, רוב הכסף שאנחנו מוציאים לא באמת נשאר בקהילה המקומית. יתרה מזאת, מחקרים מראים שאורח חיים המבוסס על צריכה מוגזמת דווקא מוביל בסופו של דבר לירידה ברווחה האישית והחברתית.

2. חדש תמיד עדיף

האמת המפתיעה היא שבמקרים רבים, מוצרים ישנים דווקא איכותיים יותר. יצרנים רבים כיום מתכננים במכוון מוצרים שיתקלקלו אחרי זמן מסוים (באנגלית אפילו יש לזה מושג מקובל, שבתרגום חופשי הופך בעברית ל"התיישנות מתוכננת"), כדי לאלץ אותנו לקנות מהן שוב. לעומת זאת, מוצרים ישנים יותר תוכננו פעמים רבות להחזיק מעמד שנים רבות.

3. חיים "ירוקים" עולים יותר

המיתוס הזה נראה נכון לכאורה, משום שמותגים "ירוקים" גובים מחירים גבוהים – אבל אימוץ אורח חיים בר-קיימא אינו סובב סביב רכישת מוצרים הממותגים כירוקים, אלא דווקא סביב אי-רכישה, והעדפת החלפת בגדים וחפצים עם חברים, תיקון חפצים קיימים במקום רכישת חדשים, מכירת פריטים שאיננו צריכים ושימוש חוזר במוצרים למטרות שונות.

4. רכישת חוויות עדיפה על רכישת חפצים

מצד אחד, מחקרים מראים שחוויות יכולות להביא אושר – אבל זה לא אומר שחייבים לרכוש כל הזמן כרטיסים להופעות ומקומות בילוי. המפתח האמיתי הוא לא סוג הקנייה, אלא האם היא מחברת אותנו לאחרים, מאפשרת לנו ללמוד דברים חדשים ותורמת לקהילה שלנו. כך, למשל, משחק קופסא, שהוא מוצר שמשלמים עליו פעם אחת, יכול ליצור חוויות רבות לאורך שנים, וחוויות רבות לא עולות כסף כלל – החל מהליכה לחוף הים (אם אתם גרים במערב מישור החוף) ועד אחר צהריים במגרש הכדורגל השכונתי עם החברים.

5. מתנות יקרות הן הדרך הטובה ביותר להביע אהבה

המסר השיווקי לפיו מתנות יקרות מבטאות אהבה משרת בעיקר את החברות. מחקרים מראים שהשקעת זמן באחרים – למשל, עזרה בשמרטפות, סיוע בפרויקט או העברת ידע – יכולה להיות משמעותית הרבה יותר ממתנה פיזית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר