גדר הגבול // צילום: מישל דוט קום

בצפון לא הופתעו: "שמענו חפירות"

ביישובי הגדר התלוננו כבר לפני שנים על הרעש שבקע מתחת לאדמה אך לא זכו להתייחסות • "המבצע הזה חשוב למדינת ישראל ולגבול הצפון"

קשה להגיד שתושבי הצפון המתגוררים ביישובי הגדר הופתעו מהודעת דובר צה"ל על חשיפת המנהרות ההתקפיות לאורך הגבול. כבר לאחר מלחמת לבנון השנייה התחילו התושבים להתלונן על רעש החפירות שהם שומעים מתחת לקרקע בשעות הלילה אך בצה"ל הדפו את הטענות וכינו אותן "הזויות". 

צילום: עופר פריימן, Frame Production

מבצע "מגן צפוני" - סיקור נרחב:

• צה"ל יצא למבצע נרחב להשמדת מנהרות חיזבאללה בגבול לבנון

• צה"ל לחיזבאללה: "אל תתקרבו למנהרות"

• אחרי ההצלחה בעזה- צה"ל מוכן לטפל באיום מצפון

• הנגבי: "ההפתעה של נסראללה מסוכלת"

"לשמחתנו הצבא סוף כל סוף מתחיל לפעול בתחום" אמר היום (שלישי) יוסי אדוני יו"ר ועד מושב זרעית בשיחה עם ישראל היום, "תושבים רבים התחילו להתלונן על רעשי החפירות כבר ב- 2006 אך הצבא לא התייחס לדיווחים שלנו ואפילו זלזל בהם. ב- 2011 הזמנו לכאן בפעם הראשונה אנשי מקצוע שיבדקו את הנושא ויעודדו את צה"ל לנקוט פעולות. ב- 2014 צה"ל הצטרף לחיפושים, אבל שלל שוב את קיומן של המנהרות ההתקפיות".

הדיווחים על רעשי החפירות לא פסקו ואף התגברו עם חשיפת המנהרות בעזה במהלך מבצע צוק איתן. באותה תקופה יזמו התושבים עצומה הדורשת מממשלת ישראל וגורמי הביטחון לערוך בדיקה מקיפה האם מקור הרעש שהם שומעים הוא בחפירת מנהרות חיזבאללה מלבנון לשטח ישראל. "אין זה הזמן לטמון ראש בחול. דמנו ודם ילדנו אינו הפקר!!" כתבו יוזמי העצומה. 

מנהרות טרור // צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

רעשי החפירות נשמעו לכל אורך הגבול ממטולה במזרח ועד קיבוץ סער שבמערב. גדי שבתאי המתגורר בקיבוץ ראש הנקרה סיפר על הרעשים והיחס של הצבא: "קיבוץ סער נמצא במרחק של 6 ק"מ מדרום לגדר הגבול, אך כשאחת התושבות שם הזמינה את כוחות הביטחון והתלוננה שהיא שומעת רעשי חפירות ודיבורים בערבית מתחת לבית שלה, הם טענו שהיא הזויה. 

"באחת הפעמים היא הזעיקה אותי כדי לנסות להוכיח שהיא לא היחידה ששומעת את הרעשים. הגעתי באחת בלילה ושמעתי רעש מרוחק שנשמע כמו מקדחה מכנית שהרעש שלה מתגבר כשהיא מאיצה את המהירות ונחלש כשהיא מאטה".

ראש המועצה האזורית מבואות חרמון בני בן מובחר התייחס גם הוא למבצע. "אותי באופן אישי אף פעם לא כינו הזוי, הייתה התעלמות עם חיוך מתחת לשפם שהבהיר לי שמקשיבים לי", אמר, "המבצע הזה חשוב למדינת ישראל ולגבול הצפון בהיבט העולמי. ההתעצמות של חיזבאללה כתוצאה מהתמיכה האיראנית תיחסם על ידי צה"ל. לקח הרבה זמן, אבל אני תמיד הייתי בטוח שהצבא בסוף ישים יד על כל מי שמנסה להגיע אלינו מתחת לאדמה, מעל האדמה ובשמיים"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו