לקראת יום הכיפורים, ריכזנו עבורכם את כל ההלכות הנוגעות לחג ולצום.
לקראת הצום:
מצוות עשה מן התורה לשוב אל השם, על ידי וידוי מעשינו הרעים וחרטה עליהם, וכן בקבלה על עצמנו לעתיד שלא לשוב על החטא. ראוי לכל אחד להכין מבעוד מועד רשימה בפנקס, של העבירות שהוא זוכר מהשנה האחרונה, ושל מידות רעות. ולהתוודות ממנו במהלך תפילות הצום.
במצוות שבין אדם למקום, יש להתוודות בפני ה', ולא לפרט את החטא לאחרים. במצוות שבין אדם לחברו, יש להתוודות ולבקש סליחה מהחבר, וגם להתוודות בפני השם.
אם פגע בחבר אך חברו אינו יודע, נגיד שדיבר עליו לשון הרע, אם הוא מעריך שהחבר לא יפגע יותר מידיעת החטא, עליו לבקש סליחה ממנו. אך אם הוא מעריך שהחבר יכעס וייעלב מידיעת הפגיעה נגדו, יש להימנע מבקשת סליחה.
ראוי להחמיר בענייני כשרות האוכל בעשרת ימי תשובה, כמו להימנע מאכילת לחם של נכרי וחלב נכרי, גם מי שנוהג להקל בזה בימים רגילים.
ערב יום הכיפורים:
'כפרות' - כמה גדולים ביטלו מנהג הכפרות, בשל הדמיון למנהגי עבודה זרה. אנו נוהגים לעשות כפרות על תרנגול או על כסף. מותר לעשות כפרות על כרטיס האשראי בתרומה באינטרנט דרכו. מסובבים את הכרטיס על הראש ככסף, ומתכוונים על כמות התרומה באמירת הכפרות.
מצווה לטבול במעיין או במקווה, אין לברך על הטבילה.
מצוות עשה לאכול כמה שיותר ביום זה, במיוחד מאכלים מענגים. יש שהסבירו שהתורה מבקשת להקל לנו את הצום ע"י האוכל, ויש שהסבירו שהתורה באה להקשות עלינו מעט גם ביום זה.
מתפללים מנחה מוקדם לפני סעודה מפסקת ובמנחה אומרים וידוי בתפילת הלחש אך לא בחזרת הש"ץ. שכח לומר הווידוי ונזכר לאחר סעודה מפסקת- יאמר וידוי כשנזכר לפני חשכה.
מדליקים נרות חג בברכה, וכן שהחיינו, ככתוב במחזור. בנוסף יש להדליק נר נשמה, שכן הבדלה נעשה על נר שדלק כל היום. האב (ויש נוהגים שגם האם) מברך את הבנים והבנות, ככתוב במחזור. הילדים מנשקים ידי ההורים לאחר הברכה.
מתעטפים בטלית לפני השקיעה בברכה, מנהג אשכנז הקדום ללכת עם 'קיטל' או בבגדי לבן כדי להדמות למלאכים וכדי להזכיר לנו את יום המיתה לעוררנו בתשובה. מנהג האשכנזים לומר 'תפילה זכה' לפני כל נדרי.
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
מהלכות הצום
הצום מתחיל מן הערב.
ביום כיפור יש להימנע מחמשה דברים - אכילה ושתיה, רחיצה, סיכה, נעילת הסנדל, יחסי אישות.
אסור לעשות מלאכה ביום כיפור.
יולדת,מעוברת, וחולה שקשה לו לעמוד- מותרים לרחוץ כדרכם, לא לשם תענוג אלא לבריאות וניקיון.
למתקשים לצום, מותר ללעוס מסטיק ללא טעם ביום כיפור אך ראוי להחמיר.
יש להימנע מרחיצה לשם תענוג. אך רחיצת ניקיון מותרת מעיקר הדין.
רחיצת ניקיון ותענוג יחד (כגון מים חמים על פנים מלוכלכות) אסורה.
ראוי להימנע מלשים דאודורנט ביום כיפור. ומי שהדבר יפריע לו או לאחרים, יכול לשים ספריי אך ימנע ממשחה.
יש מחמירים שלא ללכת עם קרוקס וסנדלי שורש נוחים, אך מעיקר הדין מותר. גם ילדים קטנים אסורים בנעילת סנדלי עור ביום הכיפורים נעלי עור אינם בגדר מוקצה ביום הכיפורים
יש להימנע מנגיעה בין בני הזוג בלילה, אך ביום אפשר להקל.
מותר לרחוץ ילדים ביום כיפור אם יש צורך, במים פושרים, אך לא חמים. ילדים עד גיל מצוות פטורים מהצום, אך יש לחנכם לצום מעט. בנים מגיל 12 ובנות מגיל 11 נוהגים לצום כראויו יש שהקלו עד גיל מצוות ממש.
מי פטור מהתענית?
אישה בהריון רגיל, חייבת לצום.
אישה בהריון בכל שלב שהוא, החשה כאבי ראש חזקים או שהיא מקיאה, מותרת לשתות מים מיד בשיעורין, ואם לא די לה בזה, מותר לה לשתות ללא הגבלה.
אישה בהריון שהחלו לה צירים או ירידת מים, או שאינה חשה תזוזות ברחם בצורה חריגה, תשתה ללא שיעורין אפילו אם אין לה כאבים כלשהם.
אישה שילדה בקרבה של שלושה ימים ליום הכיפורים (סופרים 72 שעות מהלידה), אסורה לצום.
אישה שילדה בקרבה של שבעה ימים ליום הכיפורים, אם היא או רופא רוצים שתאכל, אוכלת בשיעורין, ואם לא מספיק, אוכלת כדרכה.
מניקה שחוששת שיתמעט החלב לתינוק אם תצום, מותרת לשתות לשיעורין.
חולה בסכנה שותה ואוכל מייד, וגם ספק חולה כזה לא יטרח לחפש רב אלא יאכל מיד. אולם לא יאכלו במהלך הצום סתם סוכריות ושאר מאכלים שהם רק לתענוג ולא מזינים.
חולה ללא סכנה שבצום חש שאם לא יאכל יסתכן, אוכל לשיעורין.
מי ששותה ואוכל לשיעורין, יאכל נפח של קופסת גפרורים (30 סמ"ק) כל 7 דקות, וישתה פחות מנפח צד אחד של לחי מלאה (אצל אדם ממוצע- כחמישית כוס חד פעמית), כל 7 דקות. עדיף לאכול ולשתות דברים מזינים.
בשעת דחק שהשיעורין לא מספיקים, עדיף לשתות ולאכול כנ"ל כל ארבע דקות מאשר ברצף. ואם יש צורך נוסף לשתות, מותר לשתות (בלבד) כל דקה וזה עדיף משתיה
חולה שאין בו סכנה יכול לקחת כדורים ללא מים בשעת צורך גדול.
חולה שאין בו סכנה חייב לצום כרגיל. זה כולל כאבי ראש רגילים, חולשה כללית וכדומה. בכל ספק, לשאול את אחד הרופאים בקהילה.
האוכל ביום הכיפורים, לא עושה קידוש, אך יוסיף יעלה ויבוא בברכת המזון. והוא יכול לעלות לתורה חוץ ממפטיר וממנחה. אך אם אכל רק לשיעורין, יכול לעלות גם למפטיר ומנחה.
יום הכיפורים
בבוקר נוטלים ידיים עד קשרי האצבעות.
הכהנים נוטלים כרגיל בתפילת שחרית. אם שמרו על ניקיון, לא נוטלים שוב, אך בתפילת נעילה נוטלים שוב בשל ההפסקה.
אנו מובטחים מ-ה' שיום הכיפורים עצמו מכפר על השבים בתשובה, ועל כן כדאי לרכז כוחות ומאמץ בתשובת היום, גם אם זה קשה.
בעת ההשתחוות במהלך סדר עבודת כהן גדול, יש להניח נייר או מגבת כדי שיחצצו בין הראש לקרקע. שטיח של בית כנסת נחשב הפסק.
מותר לדבר במהלך הצום על אכילת מאכלים בצאתו.
הרואה שהצום קשה לו ואינו יכול להתפלל, עדיף שישכב במטה ולא ישבור את הצום, גם אם יפסיד תפילה במניין.
אישה הרואה שקשה לה הצום מאד, בעלה פטור מן התפילה במניין ועליו לסייע לה, שתשכב, תצום ולא תתאמץ. וכן הפוך כמובן.
צאת הצום
מעריב של מוצאי הצום אומרים 'אתה חוננתנו'.
מקדשים את הלבנה אף על פי שטרם אכלנו, שכן אנו שמחים בכפרתנו.
עושים הבדלה כבכל מוצאי שבת, לכתחילה על נר ששבת כל היום. אם אין נר כזה, מותר לעשות הבדלה בנר שהודלק במוצאי היום.
לאחר צאת החג וההבדלה, נוהגים לעשות מעשה לבניית סוכה, אפילו סמלי, ואוכלים.
למחרת משכימים לשחרית מעט קודם הזמן הרגיל.
זמני כניסת ויציאת החג:
ירושלים -
כניסת החג: 18:05
יציאת החג: 19:16
תל אביב -
כניסת החג: 18:22
יציאת החג: 19:18
חיפה -
כניסת החג: 18:15
צאת החג: 19:17
באר שבע -
כניסת החג: 18:23
יציאת החג: 19:17
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו