אחרי חצי סערה פוליטית, ומציאת פשרה מרגיעה, פעלו המנופים בתחנת רכבת השלום בתל אביב במשך השבת.
הערב (מוצ"ש) הסתיימו עבודות הובלה והתקנה של מפלצות ברזל במשקל של 560 טונות באחד המבצעים ההנדסיים המורכבים שביצעה רכבת ישראל שבעזרת המשטרה שחסמה את כבישי איילון החלו העבודות להרחבת תחנת הרכבת השלום אליה מגיעים מדי יום 55 אלף איש והמספרים צפויים לגדול בשנים הקרובות.
שר התחבורה ישראל כץ ביקר הערב במתחם העבודות ואמר כי "באתי לכאן לראות שהעבודות המורכבות והחשובות לשיפור השירות עברו בשלום. זהו חלק משדרוג תשתיות התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב שיש לו השלכות על כל מערכת התשתיות הענקיות ההולכת ומוקמת כיום ברחבי מדינת ישראל".

נתיבי איילון נסגרו לתנועה // צילום: קוקו
כץ הוסיף כי הוא "מצטער על הטורח בנגרם לציבור הנהגים אבל עשינו אתה מקסימום כדי לצמצם את הפגיעה. ביצוע העבודות היה נדרש והכרחי בהתאם לכל השיקולים המקצועיים ובהתאם לחוות דעת חד משמעית של משטרת ישראל שקבעה שביצוע העבודות ביום חול יביא לסיכון חיי אדם ולנזק כבד ואני שמח שהעבודות הסתיימו שלום בלי לסכן את שלום הציבור ומבלי לגרום לכאוס תחבורתי במטרופולין הגדול בישראל. פעלתי בהתאם לחוק ולסטטוס קוו הנהוג בישראל".
לדבריו, "לא הסכמתי להורות על ביטול העבודות שאושרו על ידי הגורמים המוסמכים למרות כל הלחצים הכבדים שהופעלו מכוונים שונים. אני אדם מסורתי ובהחלט תומך בשמירת צביונה היהודי דמוקרטי של המדינה ובקיום הסטטוס קוו ומקפיד על כך בכל התחומים הנתונים לאחריותי אבל זה מחייב את כל הצדדים להתפשר ולנהוג בהתאם לחוק כדי לאפשר חיים משותפים. אני מצטער על עמדת ראשי המפלגות החרדיות אבל לא היה מקום לדחות את העבודות לאמצע השבוע".
יו"ר ועדת הכספים' ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הגיב בחריפות לדברי כץ ואמר כי "העבודה יכולה היתה להיעשות ביום חול ולא בשבת, לא היתה הסכמה לעבודה בשבת, כנראה שהשקר הוא חלק מהמקצוע של ישראל כץ, ראינו זאת בחודשיים האחרונים ששיקר אותנו עבור סיבות פוליטיות שלו".

העבודות בתחנת רכבת השלום // צילום: קוקו
עומסים - וכעסים
העבודות בשבת גררו איתם עומסי תנועה גדולים ביום שישי בערב, וכאמור גם משבר בין החרדים שלא אהבו את העבודות בשבת לבין שר התחבורה שגרר את התערבותו של ראש הממשלה.
בהודעה שפורסמה ביום שישי מלשכת ראש הממשלה נאמר כי הוחלט שכל העבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים יתקיימו כמתוכנן, כולל זו שנעשתה בנתיבי איילון. העבודות על מסילת הרכבת בנתב"ג-מודיעין ובית יהושע-עתלית ניתנות לדחייה ולא התקיימו בשבת זו.
עוד הוחלט על הקמת ועדה שתפקידה להדק את התאום בין משרד התחבורה לסיעות החרדיות. בראש הוועדה יעמוד ראש סגל לשכת ראש הממשלה, והיא תכלול את מנכ"לית משרד התחבורה, מפכ"ל המשטרה, ושרי הסיעות החרדיות או נציגיהם.
ביום שישי פירסם נתניהו הודעה שבה כתב כי "לאחר שהסיעות החרדיות גילו כי בניגוד למסרים שהועברו אליהן ממשרד התחבורה מתבצעות בשבת עבודות תשתית של רכבת ישראל, הגיעה הקואליציה לסף משבר. ניהלנו דיונים לאורך הלילה ולאחר שנבחנו כל ההיבטים קיבל את ההחלטות הבאות: כל העבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים יתקיימו כמתוכנן, כולל זו בנתיבי איילון. העבודות על מסילת הרכבת בנתב"ג-מודיעין ובית יהושע-עתלית ניתנות לדחייה ולא יתקיימו בשבת זו. בנוסף תקום ועדה שתפקידה להדק את התאום בין משרד התחבורה לסיעות החרדיות. בראש הוועדה יעמוד ראש סגל לשכת ראש הממשלה, והיא תכלול את מנכ"לית משרד התחבורה, מפכ"ל המשטרה, ושרי הסיעות החרדיות או נציגיהם".
הח"כים החרדים קיבלו את הודעת ראש הממשלה בקביעה שהמשבר הנוכחי הסתיים. החרדים ללא ישמחו לשמוע שעל פי התכנון ייתכנו בחודשים הקרובים עבודות נוספות המיועדות להתבצע במהלך השבת.
רבה של ת"א הרב ישראל מאיר לאו, תקף ברשת ב' את הסיכום של ראש הממשלה עם החרדים "לא מובן איך הסכימו לזה, השימוש במונח פיקוח נפש בכל הקשור לעבודות התשתית במסילות רכבת הוא מוגזם, אין לו בסיס בהלכה".
"מוביל דה פקטו להפיכת השבת למרמס"
ראשי המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה, השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, דרשו ביום חמישי מראש הממשלה בנימין נתניהו להורות על ביטול עבודות רכבת ישראל המתוכננות בשבת הקרובה.
במכתב ששיגרו לנתניהו ציינו: "נודע לנו כי בשבת הקרובה עלולות להתקיים עבודות תשתית ופיתוח יזומות בכמה מקומות ברחבי הארץ, ובפרט בתל אביב־יפו בדרך השלום". עוד כתבו כי "עבודות אלו, באם יבוצעו בהנחיית הממשלה תוך חילול השבת בפרהסיה, יהוו תקדים חמור מאוד והפרה בוטה של הסטטוס קוו".
לדבריהם, "תהליך זה מוביל דה פקטו להפיכת השבת הציבורית במדינת ישראל למרמס, דבר שלא קרה מאז הקמת המדינה". ברקע המכתב ששלחו נמצאים הדיונים על הענקת סמכויות בנושא עבודות בשבת, שהחרדים מבקשים כי יועברו לשר הפנים דרעי.
שר התחבורה ישראל כץ הסביר לראשי המפלגות החרדיות כי "חוות דעת משפטית אוסרת עליו להתערב ולהנחות בנושא ביצוע עבודות הרכבת בשבת".
בשיחת ועידה עם ליצמן, גפני ודרעי, הבהיר כי "הדרך החוקית היחידה למנוע את העבודות בשבת היא ביטול ההיתרים על ידי שר העבודה, דבר שיחייב נימוקים מקצועיים, כולל עמדה חד־משמעית של המשטרה שמזהירה ושוללת ביצוע העבודות ביום חול או פנייה לרה"מ לקבלת החלטת ממשלה לפי סעיף 4/א, שתנחה את חברת הרכבת לבטל את העבודות, שלא בהתאם לשיקולים מקצועיים".
ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "לא ייאמן ששוב ושוב יש להזכיר שישראל היא לא מדינת הלכה ועדיין מותר לעבוד בה בשבת".
בהכנת הידיעה השתתפו יהודה שליזנגר, גדעון אלון, שלומי דיאז ומתי טוכפלד
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו