תעודת כשרות במסעדה בישראל | צילום: יהושע יוסף

בעד ונגד הרפורמה במערך הכשרות

האם יש צורך לשנות את הדרך בה עסקים מקבלים תעודת כשרות או שמא מדובר בספין פוליטי של שר שאיננו מכיר את התחום היטב? אחת הסוגיות החשובות ביחסי דת ומדינה בישראל עולה לדיון

רפורמת הכשרות של שר הדתות מתן כהנא, שהוצגה השבוע, עוררה תגובות רבות. מצד אחד יש את המתנגדים שתקפו את השר מימינה בחריפות. מנגד, ישנם רבים שרואים בכך צעד מבורך שיחסוך לא מעט כסף. שני הצדדים - בעד ונגד:

הרב שמואל אליהו: כך לא עושים מהפכה בכשרות

למערך הכשרות בישראל יש אמון עצום. איך אני יודע? למעלה מ-15,000 חנויות ומפעלים, בתי מלון ומסעדות, עסקים קטנים ועסקים גדולים רוצים את הכשרות הזו. אף אחד לא מחייב שום בעל עסק לצורך כשרות. בעל עסק מבקש את הכשרות הזו, משלם את שכר המשגיח ומקבל עליו את הוראותיו. למה הוא עושה כך? כי מיליוני אנשים במדינת ישראל ובעולם רוצים לאכול כשר וסומכים על הכשרות של הרבנות הראשית יותר ממה שהם סומכים על בעל העסק.

זאת המערכת שמפקחת על כ-100,000 מוצרים מיובאים מחו"ל. אף יבואן לא מתנדב מעצמו לשלם על פיקוח כשרות. שום חוק לא מכריח אותו לקבל את כשרות הרבנות ולשלם עליה. הוא עושה את זה מרצונו בלבד. כדי למכור יותר. מבחינתו זה שיקול עסקי. מבחינתנו זו הבעת אמון.

אין ספק שהמערכת הזו מקשה על בעלי העסקים. דורשים מהם לקנות בשר כשר ולא בשר ממקור מפוקפק. דורשים שהירקות יהיו נקיים מחרקים. דורשים שהעובדים במערכת הכשרות יהיו בחלקם יהודים. כל הדרישות הללו הם למעשה דרישות של הצרכנים שאנחנו שליחים שלהם בתוך המפעלים והמטבחים כדי שיקבלו את המוצר שהם משלמים עליו ולא משהו אחר.

האם יש צורך בשיפור ובריענון המערכת? בוודאי. זו מערכת שמפעילה כ-200 רבנים בכל הארץ מקצה לקצה, משגיחים באמצעות 4700 עובדים על עשרות אלפי מוצרים שמיועדים לשיווק בארץ ובעולם. מערכת שפועלת בהיקף כל כך גדול ובמשך עשרות שנים היא מערכת שצריכה ריענון והתחדשות. האם הדרך שבה פועל מתן כהנא היא נכונה? תשפטו אתם.

השר מתן כהנא הוא טייס משובח ואיש צבא מעולה, אבל אין לו מושג ירוק במערכות כשרות. מדובר במערכת גדולה שמפעילים אותה אנשי מקצוע שלמדו שנים רבות. זו מערכת שצברה תובנות מתוך ניסיון רב שנים. האם מתן כהנא נחשף לידע ולנסיון של אנשי המקצוע? לא. מתן כהנא התייעץ עם אנשים שמתנגדים לרבנות הראשית לישראל, הוא לא התייעץ עם מישהו מהמערכת, מלבד ביקור טקסי אחד או שנים, במערכת הכשרות הארצית. הוא לא ישב לישיבת עבודה אחת שבה הוא הקשיב לאנשים שמנהלים את המערכת הזו שנים רבות.

תגידו לי זה רציני? איך יכול אדם שלא מצוי בענייני כשרות לעשות מהפכה כל כך משמעותית בלי לשמוע מה יש לאנשים שמצויים בנושא לומר. אני יושב ברבנות הראשית ובוועדת כשרות ארצית שנים רבות, מתן לא פנה אל אף אחד מחברי הרבנים שמנהלים את הכשרות הארצית ללמוד על המערכת. זה רציני?

אתה נוגע במערכת כל כך חשובה שקיומם של עשרות אלפי עסקים תלויים בה ואתה עושה עבודה חובבנית. איך אתה עושה מהפכה כל כך חפוזה בלי ללמוד לפני כן את המערכת. האם היית מקבל אדם שאינו מבין בטייס לנהל מהפכות בחיל האוויר ובמערך הטיסות של ישראל בלי לשמוע את הטייסים ואת הפיקוד הבכיר?

בוודאי שיש וצריך לעשות שינויים ושיפורים בכל מערכת. אין בזה שום ספק. עוד יותר וודאי הוא כי מי שעושה שינויים בלי להתייעץ עם מנהלי המערכת עושה שינויים מסוכנים, ואנחנו לא מתכוונים לעשות לו חיים קלים.

אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ומתן הוא השר הנבחר, אבל גם אנחנו הרבנים נבחרנו לשמור על מערך הכשרות שהקים הרב קוק זצוק"ל - מערך שנהנה מאמינות הציבור כבר יותר ממאה שנה. אנחנו לא מקבלים ממך תכתיבים. על דעת רוב חברי הרבנים אנחנו מודיעים לך בזאת כי אנחנו גונזים בשלב הזה את כל ההמלצות שלך. לא נקבל אותם ולא ניישם אותם - כך לא משפרים את השירות.

תמי פרנק, בעד - החרדים נותרו לבדם בהתנגדות

מהפכת הכשרות של השר לשירותי דת מתן כהנא הוצגה וכצפוי, באופן כמעט פבלובי, הותקפה על ידי הפוליטיקאים החרדים. אך בניגוד ליוזמות ולמקרים אחרים של הממשלה הנוכחית, האופוזיציה לא דיברה בקול אחד. במפלגה החרדית־לאומית בראשות בצלאל סמוטריץ' פרסמו בעיכוב ניכר הודעה רפה אשר הביעה הסתייגות מחוסר התיאום עם הרבנות הראשית, תוך התחייבות "לגבש דרכי פעולה" בנושא.

בלטה עוד יותר שתיקתם של כמעט כל חברי הליכוד, שבניגוד למנהגם, לא פצו פה כלפי היוזמה המתגבשת לתיקון מערך הכשרות.

הסיבה לכך היא בראש ובראשונה מכיוון שהציבור הישראלי מאס ברבנות בכלל ובאופן ספציפי במערך הכשרות שבאחריותה. סקרים ומחקרים שנערכו בנושא מראים כי בעוד רוב הציבור היהודי בישראל שומר כשרות באופן כזה או אחר, רוב מובהק תומך בפירוק מונופול הכשרות.

חדשות לבקרים מתפרסמים תחקירים, דו"חות מבקר המדינה ומבקרי פנים של רשויות מקומיות וכתבות שונות, שחושפים יחד את תמונת המצב העגומה של מערך כשרות מסורבל, לא שקוף, המתנהל באופן חובבני במקרה הטוב ופוגעני במקרה הרע. אין ספק שגם גדולי התומכים של הרבנות הראשית יודו שחייב להתבצע שידוד מערכות דחוף.

ויש לכך צדדים נוספים. העובדה שרבים מהסובלים מפגעי מונופול הכשרות הם בעלי עסקים קטנים ובינוניים, אנשי עמל שרובם מעוניינים לספק שירות טוב ללקוחותיהם תוך שמירה על כללי ההלכה, לא נעלמת מעיניהם של חברי כנסת מכל צידי המפה הפוליטית. אותם בעלי מסעדות, בתי קפה ודוכני מזון מהיר לא יכולים לבחור את ספק הכשרות שלהם, ובכך נאלצים לספוג עלויות ישירות ועקיפות מיותרות לחלוטין. דוגמה אחת לכך היא החובה לשלם כפל תשלומים על אותה השגחה לרבנות המקומית ובמקביל לבד"ץ.

ההצעה החדשה תאפשר לבטל פרקטיקה זו, אשר אין לה דבר וחצי דבר עם כשרות, ואת זה מבינים היטב נבחרי הציבור.

כך נותרו להם הפוליטיקאים החרדים לבד בשוחות ההתנגדות. כעת יש לוודא שהתמיכה המובהקת בציבור הישראלי בתיקון מערך הכשרות תהיה מתורגמת לשינוי מדיניות משמעותי בחודשים הקרובים, ומהפכת הכשרות תתחיל.

הכותב הוא מומחה למדיניות דת ומדינה, מכון הרטמן ונאמני תורה ועבודה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...